با توجه به توسعه فناوریهای جدید مصمم هستیم گردشگری هوشمند در کشور شکل بگیرد.
یحیی نقیزاده گفت: علاوه براین سامانهای هم در وزارت میراث فرهنگی در حوزه همکاری با تشکلهای جامعه گردشگری در ارتباط با کیفی کردن موسسات گردشگری و پرداخت بیمه کارت گردشگری راه اندازی شده که با این روند، گردشگری هوشمند و تبلیغات گردشگری در شبکههای اجتماعی و فناوریهای نوین در حال تحقق است.
این مقام مسئول با تاکید بر لزوم حمایت و صیانت از حقوق گردشگران اضافه کرد: بنا داریم نظارت بر حوزه گردشگری را هوشمند کنیم و امکانات جامعی از طریق سامانههای هوشمند برای مردم فراهم کنیم.
نقیزاده با بیان اینکه تحول در نگرش آحاد جامعه نسبت به صنعت گردشگری باید نهادینه شود، افزود: اگر صنعت گردشگری بتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور برطرف میشود و تحقق این امر مستلزم واگذاری امور به بخش خصوصی و کاهش تصدیگری دولت در بخش گردشگری است که از سالیان گذشته این موارد مورد پیگیری قرار گرفته است.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: زمینه ایجاد تغییر و تحول در صنعت گردشگری در قانون برنامه ششم توسعه فراهم شد تا امور مربوط به بخش گردشگری به بخش خصوصی واگذار شود و علاوه بر آن شکل گیری تشکلهای حرفهای گردشگری هم با مشارکت فعالان گردشگری مورد پیگیری قرار گرفته است.
نقیزاده با بیان اینکه تغییر و تحول در صنعت گردشگری یک شبه در کشور اتفاق نمیافتد و این فرایند با مشارکت همگانی و فعالان صنعت گردشگری قابل تحقق است، درباره برطرف شدن مشکلات جوایز صادراتی بخش گردشگری گفت: این مشکل بعد از ۱۳ سال با پیگیرهای مستمر برطرف شد.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره ارایه تسهیلات لازم از سوی دولت به شرکتها و آژانسهای گردشگری اظهار کرد: در ارتباط با تسهیلات تبصره ۱۸ اقدامات خوبی صورت گرفته بطوری که میزان تسهیلات پرداختی نسبت به سالهای گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته است.
نقیزاده همچنین درباره بیمه راهنمایان حوزه گردشگری گفت: سال گذشته بیمه راهنمایان از محل تبصره هفت قانون بودجه مورد پیگیری قرار گرفت که در مقطعی با چالش مواجه شد، ولی امسال دوباره مراحل آن پیگیری و ردیف بودجه هم برای آن تعریف شد.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره مشکلات مالیاتی هتلها و آژانسهای گردشگری افزود: در این باره هم مقدمات اولیه فراهم شده و مقرر است موضوع مربوط به مالیات برای هتلهای سه و چهار ستاره بازنگری شود.