سردار تیمور حسینی با بیان اینکه ۲۵ درصد از کل تخلفاتی که روزانه ثبت می شوند حادثه ساز هستند گفت: سرعت غیرمجاز ، سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، حرکت مارپیچ ، رانندگی در حالت مستی ، استفاده از داروهای روان گردان و عبور از چراغ قرمز از جمله تخلفات ثبت شده هستند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سردار تیمور حسینی جانشین پلیس راهور با حضور در برنامه رویداد رادیو گفتگو به تشریح افزایش جریمه های رانندگی و برخورد با افراد حادثه ساز پرداخت.
سوال : از شما نقل شده در رسانه ها و تیترهای مختلفی آمده مبنی بر این که رانندگان متخلف نقره داغ می شوند و فرمودید که جرائم تخلفات رانندگی قرار است چند برابر شود و ممکن است حتی جریمه ای مثل چراغ قرمز به یک میلیون تومان هم برسد؟ این جریمه ها چقدر می تواند در کاهش حوادث و تخلفات بازدارنده باشد ؟
سردار حسینی: تعبیر نقره داغ شدن یک تعبیر ژورنالیستی است و خیلی روی آن مانور نمی دهیم بحث جریمه در همه دنیا یکی از راه های جلوگیری از هرگونه تخلف یا یک عمل خارج از عرف مجازاتی که به شکل جریمه و یا مجازات نقدی در نظر گرفته می شود و اعمال می شود . حتما جریمه به تنهایی حلال همه مشکلات نیست و حتما هم این که بگوییم جریمه بی اثر است و باید کارهای دیگر انجام دهیم این هم حرف درستی نیست، یک برنامه ریزی دقیق و یک سیاست گذاری مناسب باید به گونه ای طراحی شود که هم به لحاظ اقدامات ایجابی که می تواند کاربران را در ارائه و معرض یک رفتار درست قرار دهد و همین که کارهای سلبی که برخورد قانونی می تواند داشته باشد با رفتارهای ناهنجار و غیرمتعارف همراه و هماهنگ و توامان باید انجام شود .
اساسا در همه دنیا همه کارشناسان حوزه ترافیک بر این باور هستند که اگر ما می خواهیم یک ترافیک استاندارد و مطلوب داشته باشیم باید یک سری اصول را خوب اجرا و پیاده سازی و ارائه کنیم ، مهم ترین اصل بحث مهندسی ترافیک است مهندسی ترافیک شامل همه اقدامات زیرساختی است که در بستر این زیرساخت ، کاربران این حوزه ، کاربران این سیستم بتوانند به راحتی هم نقش و وظیفه خودشان را در واقع متوجه شوند و هم در ارائه این نقش بدون هیچ مشکل و معذوریت خاصی این اتفاق را رقم بزنند . دومین اصل آموزش است اگر ما یک زیرساختی را به عنوان مهندسی ترافیک جاری کنیم آن کاربر بدون آموزش کافی حتما در این فرآیند نمی تواند به درستی نقش خودش را ایفا کند و نقش خودش را بشناسد و اصل سوم اجرای مقررات است یا اصطلاحا جریمه های رانندگی ، اساسا مجازات در همه دنیا و همه مکاتب حقوقی فلسفه اش بازدارندگی است یعنی اگر من هزینه فایده می کنم می بینم مثلا بخواهم مسیری را طی کنم از یک شهر به شهر دیگر و این شهر فاصله اش تا آن شهر مثلا ۱۰۰کیلومتر است من کاری دارم اگر بتوانم در عرض یک ساعت خودم را برسانم این مقدار برای من آورده دارد اگر در اثر سرعت غیرمجاز پلیس من را جریمه کند بعد من یک هزینه فایده ای کنم می بینم ارزش ندارد که من سرعت بروم برای این که به آن کارم برسم نمی صرفد، به این می گویند بازدارندگی ولی وقتی دو دو تا چهار تا می کنم از آن کاری که من دارم و اگر به موقع برسم برای من یک میلیون تومان آورده دارد می بینم جریمه سرعت غیرمجاز مثلا ۱۰۰ هزار تومان است می گویم اشکالی ندارد این وسط من ۹۰۰ هزار تومان سود می کنم .
سوال : پیشنهاد شما چندبرابر شدن است ؟
سردار حسینی: این حرف جدیدی هم نیست دیروز سوالی شد و ما این را گفتیم به عنوان یک موضوع جدید و نو برداشت شد و تصور بر این است که مثلا ما همین الان این طرح را دادیم . بیش از سه ماه است که ما طرحی را از طریق دادگستری ارائه دادیم که از آن طریق در هیات دولت مطرح شود و اگر تصویب شد درخصوص تخلفات حادثه ساز به ما ابلاغ کنند و اجرا شود.
سوال : خودش یک روند طولانی است؟
سردار حسینی: بله هر موضوعی از این دست نیاز به بررسی دارد و حتما یک مقدار زمان بر خواهد بود. ما ۱۳۰_۱۲۰ بند تخلف داریم انواع تخلفاتی که در جدول جرائم رانندگی پیش بینی شده ولی آن چه که در این درخواست و در این پیشنهاد از طریق پلیس راهنمایی مطرح شده و پیشنهاد شده برای حداکثر ۸_۷ تخلف است که بسیار بسیار خطرآفرین است و می تواند مشکل ایجاد کند مثل سرعت غیرمجاز ، سبقت غیرمجاز ما در همین تعطیلات نوروز تصادفات زیادی داشتیم ناشی از سبقیت غیرمجاز که به آن می گویند تصادفات رخ به رخ که هر تصادف ما دو ، سه چهار تا کشته داشت با چهار پنج نفر مجروح ، سرعت غیرمجاز است ، سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، خط وسط معابر، حرکت مارپیچ ، رانندگی در حالت مستی ، استفاده از داروهای روان گردان، موادمخدر است ، عبور از چراغ قرمز است ، کدام عقل سلیم می گوید چون الان وضعیت گرانی و تورم است کسانی که مشروب می خورند می نشینند پشت فرمان را اذیت نکنید آیا با عقل جور در می آید یا کسی که سبقت می گیرد و خودش و دیگران را در معرض مرگ قرار می دهد مثلا بگوییم الان گوشت کیلویی این قدر است ما فشار به این آدم نیاوریم سبقت می خواهد بگیرد ، بگیرد ، ما واقعا باید یک منطقی را داشته باشیم من مثلا کامنت هایی را هم که روی این اخبار بود دیدم خیلی جاها کامنت های غیرمنصفانه ای را می دیدم مثلا ربط داده بودند به چیزهایی که آدم نمی دانست بخندد یا گریه کند.
سوال : ما چقدر در طول روز تخلف داریم ؟
سردار حسینی: عدد آن قابل توجه است فقط مثلا ما در شهر تهران کسانی که وارد محدوده طرح زوج یا فرد می شوند حدود روزی بین ۸۰هزار تا ۱۰۰ هزار جریمه ثبت می شود . ما معاینه فنی داریم ، توقف های ممنوع داریم ، انواع و اقسام تخلفات است اگر اشتباه نکنم الان عدد دقیق را حضور ذهن ندارم ولی به نظر می رسد حدودا ۲۵ درصد از کل تخلفاتی که روزانه ثبت می شود تخلفات حادثه ساز است.
سوال : مبالغی که از آن دریافت می شود ؟
سردار حسینی : متفاوت است مثلا جریمه داریم ۶۰ هزار تومان، جریمه داریم ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان و هر تخلف جمع مبلغ خودش را دارد و به طول کل حضور ذهن ندارم .