عضو شورای عالی فضای مجازی : در مواردی که انحصار در بازار است و رقابت امکان پذیر نیست شورای رقابت میآید و یکسری چارچوبهایی را تعیین میکند که مردم ضرر نکنند.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما آقای اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت و آقای اکبر تقوی معاونت نظارت بر خدمات سازمان
مجری : درباره کم و کیف ورود شورای رقابت به موضوع تعرفه کمیسیون تاکسی های اینترنتی توضیح بفرمایید؟
شجاعی: به هر صورت بازار خودروهای تاکسی های اینترنتی کاملا یک بازار انحصاری است چون دو تا فعلا ارائه دهنده خدمت ما بیشتر نداریم طبیعتا می تواند این بازار با چالش هایی مواجه بشود در قیمت گذاری و تعرفه هایی که انجام می دهند منتها شما توجه دارید که این تاکسی ها در واقع یک هماهنگ کننده اند در این بازار از یک طرف خدمت را راننده های تاکسی دارند ارائه می دهند و از طرف دیگر هم مسافرین و کاملا در این فضا می توانند شناور باشند این که من عجله دارم اگر گزینه ای گذاشتند و من انتخاب کردم باز هم شکلش در واقع به اصطلاح رقابتی است یعنی من خودم انتخاب کردم که می خواهم هزینه بیشتری را پرداخت کنم منتها ببینید برای این که ممکن است در این مورد گلایه شکایت یا مستنداتی باشد برای این که این تعرفه هایی که الان وجود دارد یا قیمت هایی برای یک ارائه وجود دارد یا پورسانت یا کمیسیونی که پرداخت می کنند اینها یک اعتراضی به آن باشد تا الان هیچ شکایتی به شورای رقابت در این مورد وارد نشده اما شورا کارگروه برای این کار تشکیل داده در حال مطالعه این بازار هست که چارچوب هایش را مشخص بکند ما نهایتا به یک دستورالعمل قیمت و مقداری می رسیم که می توانیم آن را به سازمان حمایت اعلام بکنیم برای محاسبه تعرفه ها .
مجری: یعنی به چه ترتیب می شود؟
شجاعی: ما نهایتا به یک دستورالعمل می رسیم این دستورالعمل را به سازمان حمایت می گوییم که با این مشخصات می تواند تعرفه های تاکسی یا کمیسیون هایی که پرداخت می کنند به راننده ها محاسبه بشود.
مجری : آقای الهیاری گمان کنم صحبت هایی دارید در این باره؟
الهیاری: این که می گویند که عجله دارم مثلا یک حالت رقابتی است این موضوع رقابتی نیست چون مسافر را مجبور می کند به این که اگر که عجله دارد یا کار ضروری دارد به این موضوع ورود کند یعنی این انتخاب را داشته باشد چون توی اون گزینه اصلا تاکسی پیدا نمی شود مطمئنا یک حالت اجبار است و این طور نیست که با تمایل خود فرد باشد که این اتفاق بیافتد این موضوع رقابتی نیست
آقای شجاعی: من یک چیزی خدمت تان بگویم یک گلایه دارم همواره هم داشتم آن زمان های مربوط به قیمت بنزین که هر بار که افزایش پیدا می کرد تنها کاری که صدا و سیما می کرد این بود که می رفت از خیابان از مردم می پرسید که آقا کرایه چی شده همه هم فریاد می زدند که آقا کرایه ها رفته بالا و چرا کسی رسیدگی نمی کند یک بار از یک راننده تاکسی نپرسیدید که تو چه وضعیتی پیدا کردی الان؟ کرایه اصلا مناسب هست ما توی بازار هستیم شورای رقابت هم به مصرف کننده توجه دارد و هم به عرضه کننده توجه دارد یک طرفه نمی توانیم و بعد هم ما در واقع در یک کارگروه تخصصی این را بررسی می کنیم عرض کردم الان از سمت نه به اصطلاح مصرف کنندگان نه راننده های تاکسی شکایتی وجود نداشته و این موضوع در حال بررسی است.
مجری: اولا که الان شکایتی که ما به عینه دیدیم شما باور دارید که مصرف کنندگان و همان رانندگان تاکسی اصلا می دانند که می توانند بیایند به شورای رقابت مثلا شکایتی در این مورد تقدیم بکنند؟
شجاعی: خیلی سوال خوبی کردید کی باید این کار را می کرد صدا و سیما چقدر به شورای رقابت وقت دادید که شورای رقابت بیاید خودش را تبیین بکند ما دو بار تا حالا
مجری: خود شما توی این دو سه هفته اخیر دو سه بار ،همانجا می توانستید صحبت بکنید الان جمع بزنید خود شما یعنی شخص شما توی همین دو هفته اخیر چقدر آمدید به صدا و سیما و روی آنتن بودید فکر می کنم نهایتش از حضورخیلی از مسئولان بلندپایه بیشتر باشد.
شجاعی: من امروز اتفاقا استقبال کردم از این بحث تاکسی های اینترنتی به خاطر این که مردم فقط ما را بحث خودرو می شناسند بگوییم شورای رقابت می گویند همان خودرو ، آقا شورای رقابت مربوط به خودرو نیست خودرو یکی از صدتا هزارتا موضوعی است که ما به آن می پردازیم این کوتاهی مربوط به صدا وسیماست که ما نامه هم نوشتیم درخواست هم کردیم گفتیم به شورای رقابت وقت بدهید که مردم بدانند اگر یک تولیدکننده گازش را دولت قطع کرد برقش را دولت قطع کرد یا هر بلایی سرش آمد می تواند بیاید به شورای رقابت و شکایت بکند.
مجری: ما یک حساب و کتاب بکنیم که شما توی همین دو سه هفته اخیر حالا قبل ش را نمی گویم می توانستید همانجا یک پرانتزی باز بکنید وقت را که ما نباید بدهیم شما یک وقت مشخصی دارید الان توی همین برنامه می توانید مسائل مختلفی را بگویید بالاخره می توانید یک پرانتزی باز بکنید و بگویید کوتاهی خودتان را گردن صدا و سیما نندازید. الان حداقل ازاین فرصت استفاده بکنید بفرمایید که مردم چطوری می توانند اگر شکایتی دارند به جای این که مثلا حالا به جاهای مختلف برود بیایند دقیقا به مرحله اصلی و شورای رقابت
شجاعی: به هرصورت شورای رقابت یک نهاد تازه تاسیس نمیتوانم بگویم یک دهه ازش گذشته، ولی واقعا اینقدر کم در موردش اطلاع رسانی شده که نه تنها مردم به طور عمومی خیلی از متخصصان هم نمیدانند من نمیخواهم بگویم که این مشکل این طور بوده که موضوع نبوده موضوعات زیادی بررسی شده شاید الان بیش از ۵۶۰ جلسه شورا در طول این یک دههای که گذشته بررسی کرده شکایات مختلف را بررسی کرده گاهی خودش مستقیم وارد موضوع شده، اما مساله این بوده که، چون چنین نهادی خیلی جایگاهی پیدا نکرده خیلی مورد توجه نبوده من بعضا میبینم برخی مدیران ارشد یا مسئولان هم دچار نقص اطلاعات هستند، اما شورای رقابت به راحتی در سیستم اینترنتی کامله در واقع جستجو کردن هست سایتش آماده است هر نوع شکایتی هم مطرح بشودمی تواند من میخواهم یک نمونه بگویم مثلا یک مدرسه غیرانتفاعی از وزارت آموزش و پرورش به اصطلاح شکایت کرده که تعرفههایی را که برای مدارس دولتی به کار میگیرید برای مدرسه غیرانتفاعی من لحاظ نمیشود از این دست شکایتها هم وجود دارد و شورای رقابت بررسی میکند رسیدگی میکند و خیلی هم سریع به آن میرسد.
مجری: الان چکار بکنند بیاید توی سایت شورای رقابت؟
شجاعی: بله تشریف بیاورند توی سایت شورای رقابت حضوری هم میتوانند بیایند، ولی زحمتشان را کم بکنیم در سایت شورای رقابت مراجعه کنند اگر شکایتی در مورد تاکسیهای اینترنتی چه در مورد کرایه اش چه در مورد کمیسیونی که رانندهها دارند به آن رسیدگی میکنند آخرین بحثی هم که ما در ارتباط با تاکسیهای اینترنتی داشتیم این بود که شرکت تبسی از شرکت اسنپ شکایت کرده بود، چون دو تا شرکت هستند به خاطر اختلالی که در بازار همدیگر ایجاد کرده بودند رسیدگی کرد حکم هم داده شد.
مجری: بحث حقوقی بوده یعنی یک نهاد حقوقی آمده یعنی شما میگویید که هر شخص حقیقی هم میتواند بیاید و شکایت بکند؟
شجاعی: بله شخص حقیقی هم میتواند بیاید در این موارد که اعتراض دارد شکایت کند.
مجری: خوب بعد چقدر رسیدگی میشود روند رسیدگی چطوری است؟
شجاعی: بستگی به حجم شکایت و استناداتی که لازم دارد گاهی اوقات یک شکایت ممکن است که یک سال زمان ببرد به خاطر این که مثلا یک شرکتی آمده یک جایی ادعایی کرده.
مجری: نه همین شخصی
شجاعی: این خیلی زود میتواند رسیدگی بشود در موردی که عرض کردم یک کسی در اسفندماه شکایت کرده بود هفته پیش رسیدگی شد توی سایت هم هست شکایت یک مدرسه از یک اداره آموزش پرورش یا اداره برق و گاز و اینها که آقا تعرفهها را منم مثل شرکتهای دولتی ببینید بنابراین شورای رقابت در مورد این که اگر یک شرکت خصوصی از بخش دولتی یا شرکت دولتی شکایت دارد یا از هر نهاد دیگر یا از یک شرکت دیگر میتواند بیاید
مجری: این نهادی شده شخصی را ما داریم میگوییم
شجاعی: افراد هر فردی هم مثل یک راننده تاکسی یک کسی که الان دارد با اسنتپ و تبسی کار میکند میتواند بیاید شکایت کند.
مجری: نگفتید چقدر طول میکشد چقدره رسیدگی میکنید
شجاعی: عرض کردم که ببینید بستگی دارد که مستنداتش چقدر کافی باشد یک موقع میبینید در کارگروه تشخیص میدهند مستندات کافی است بلافاصله در صحن شورا میآید یک ماه ممکن است تا دو ماه وقت بگیرد.
مجری: یعنی تا یکی دو ماه آینده معلوم میشود که
شجاعی: عرض کردم یک کسی که شکایت را در اسفند ماه مطرح کرده بودید در هفته گذشته بررسی شد و پاسخ داده شد که یک شخص آمده بود از یک جایی شکایت کرده بود.
مجری: در نهایت میفرمایید که اگر شورا به یک نتیجه برسد که البته شما میفرمایید که به این بازار غیررقابتی رسیده یک فرمولی تعیین میکند این فرمول را
شجاعی: آن در حال رسیدگی است کاملا ما رسیدگی میکنیم ببینید ما هدفمان دخالت توی این بازار نیست ما نمیخواهیم اختلال توی این بازار ایجاد بکنیم اگر اختلال ایجاد میشود ما تسهیل میکنیم ببنید الان دو تا شرکت منتها فکر کنم سه تا باشند مثلا اندازه بازارش کوچکتر است در شهرستانها هم چندین شرکت محلی وجود دارد مثلا مختص یک شهر دارد با تاکسی اینترنتی دارد ببینید این دو تا شرکت، چون سراسری هستند خوب بیشتر شناخته اند و دارند کار انجام میدهند فعلا در واقع شکایتی چه از مسافران چه از رانندههای تاکسی دریافت نکردیم شورای رقابت اصلا بازارش را در حال مطالعه است که اگر اختلالی وجود دارد رسیدگی بکند.
مجری: مثلا یک موردش همین است که الان گفته میشود که ۷۰ تا شرکت مختلف آمدند مجوز گرفتند از کسب و کار اینترنتی، ولی خوب این چیزی که ما میبینیم حضور همین دوتا هست همین هم میتواند موید یک رویه ضد رقابتی باشد؟
شجاعی: در صورتی که نهادهای مجوز دهنده یا حاکمیتی ایجاد اختلال بکنند شورای رقابت رسیدگی میکند که مثلا شما چرا رفتید درخواست دادید به شما مجوز نمیدهند به یکی دیگر مجوز میدهند.
مجری: مجوز گرفتند ۷۰ تا مجوز گرفتند
شجاعی: دیگر توان اقتصادی شان و این که توانمندی شان چقدر هست ما دیگر نباید توی بازار دخالت بکنیم.
مجری: ما نمیگویم دخالت بکنید میگوییم شرایط رقابت باید فراهم بشود یعنی آن ۶۸ تای دیگر هم باید بیایند بتوانند رقابت بکنند وظیفه شورای رقابت هم فراهم کردن همین شرایط است.
شجاعی: ما چکار باید بکنیم.
مجری: این را شورای رقابت باید بگوید
شجاعی: در این شرایط وقتی همه چیز فراهم هست، اما نمیتوانند دربازار حضور داشته باشند منطق اقتصادی نمیگوید که من باید حتما هول شان بدهم.
مجری: شرایط رقابتی را فراهم بکنید.
شجاعی: نه شرایط تشخیص داده شد که هیچ مانعی بر سر راهشان نیست منتها اندازه بازار به شکلی هست که این دوتا، چون قبلا آمدند یا سرمایه گذاری بزرگتری کردند را توانستند جذب بکنند توانمندی بیشتری داشتند هر شرکت دیگری هم می تواند بیاید توی این بازار به هر صورت ببینید حاکمیت حوزه رقابت این طوری نیست که ما بگوییم ما مانع بشویم که کسی ممکن است بعضی ها بگویند که ورشکست بشوند خب رقابت همین است گاهی اوقات ادامه بدهند و می روند بیرون.
مجری: کی منتظر باشیم این تعرفه اگر قرار هست اعلام بشود فرمولی برای این تعرفه هست اعلام بشود حدودا کی اعلام می شود؟
شجاعی: اگر روند رسیدگی به شکلی باشد که و ضرورت هایی هم ایجاب بکند مثل این که شکایاتی در این زمینه باشد طبیعتا اولویت پیدا می کند ولی به طور طبیعی فکر کنم توی دو یا سه ماه آینده است چون مطالعه بازار لازم دارد .
مجری: چون ۴ میلیون راننده هستند که در این تاکسی اینترنتی دارند فعالیت میکنند.
شجاعی: البته میدانید که اینها چهارمیلیون راننده به شکل در واقع فول تایم تمام وقت کار نمیکنند بعضیها در واقع مشغله دومشان است من اولش این را بگویم که این یک کسب و کار جدید است ما اول سیاست اساسی مان است که این کسب و کارها بتوانند رونق پیدا بکنند و بزرگ بشوند، اما مراقبب هستیم که اختلال ایجاد نشود انحصار ایجاد نشود زمینه برای حضور بقیه هم فراهم بشود ما تا این جا هیچ شکایتی هم دریافت نکردیم که من میخواستم تاکسی اینترنتی ایجاد بکنم دولت نگذاشت یا دیگران مانع شدند.
مجری: آقای تقوی خدمت شما باشیم سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تا حالا در خصوص کمیسیون و تعرفه رانندگان تاکسیهای اینترنتی ورود داشته درست است؟
آقای تقوی: بحثهای بسیار خوبی را دنبال شد استفاده کردند و تشکر هم میکنم از این که این موضوع را مطرح کردید من قبل از این که حالا پاسخی داشته باشم به عنوان سوال جناب عالی باید اشاره بکنم که این موضوع یعنی بحث تاکسیهای اینترنتی از جمله بحثهای جدید هست در عرصه کسب و کار که به هر حال نزدیک به هفت هشت سالی است که در کشور شروع شده و ادامه پیدا کرده و من همین جا اشاره کنم که ما خوشبختانه در این زمینه تا تلاشهایی که شده پیشرفت بسیار خوب و چشمگیری به دست آمده به گونهای که الان این موضوع بحث تاکسیهای اینترنتی در کشور که حالا از سمت این یکی دو سه شرکت انجام میشود سومین شرکتی است که در دنیا از نظر رتبه فعالیت میتوانیم به آن اشاره کنیم یعنی این به هر حال عدد بزرگی است که ما امروز میتوانیم بگوییم که بالغ بر چهار تا چهار ونیم میلیون نفر سفر در روز توسط دو سه تا شرکت تاکسی اینترنتی دارد انجام میشود ضمن این که من بگویم ما برند مشهور و معروفی داریم که در امریکا و اروپا و ۷۰ تا کشور دارد فعالیت میکند روزانه چهار و نیم میلیون سرویس میدهند، ولی ما الان توسط این دو سه شرکت بالغ بر چهار تا چهار و نیم میلیون نفر مسافر در روز دارد جابجا میشود و این واقعا بیانگر این هست که در طی پنج شش سال حجم گستردهای از این کار انجام شده که بالغ بر ۴ میلیون راننده در این شرکتها ثبت نام کردند که به صورت فعال ما یک و ۲۰۰ میلیون نفر راننده فعال هستند و این هم از نظر بحث فعالیت افراد و بحث اشتغال سهم بسیار مهمی هست به هر حال این نوع کسب و کار به خصوص این شرکتها به عنوان شرکتهای دانش بنیان و شرکتهایی که استارتاپی شروع کردند و در قالب پلتفرمهای مخصوص دارد این کار انجام میدهند دارای الگوریتمهای هوشمندی هستند که سرمایههای بسیار مهم و دارائیهای این شرکتها محسوب میشوند که نبایستی از نظر دور نگه داریم این کلیتی بود که خواستم اشاره کنم من اشاره کنم به شما ببینید اشاره کردید ۷۰ تا شرکت من اضافه میکنم شاید نزدیک به صد شرکت مجوز دریافت کردند، ولی خب این دو سه شرکت فعال هستند و نکته مهم این است که حجم فعالیتی که اشاره کردند حول و حوش پنج تا هفت درصد سهم حمل و نقل درون شهری توسط اینها دارد انجام میشود و حول و حوش ۹۰ و دوسه درصد توسط بخش عمومی که ۵۰ درصد را شامل میشود و دو سه درصد هم توسط سایر بخشهای حالا شخصی و خصوصی دارد انجام میشود یعنی همه این چهار میلیون چهار و نیم میلیون نفر سفر در روز حول و حوش پنج تا هفت درصد سهمی است که این شرکتها از سهم خودشان دارند در بحث تعرفهای که اشاره کردید و دنبال میکنید ببینید شرکتها در مجموع به نوعی تبعیت میکنند از دستورالعملی که بین وزارت صمت و بین وزارت کشور در سال ۹۵ آن دستورالعمل تنظیم شد که نحوه کارکرد و نظارت بر عملکرد شرکتهای تاکسیهای اینترنتی بین دو تا وزارتخانه امضا شد و در آن چارچوب بحث تعرفهها شکل گرفته است ببینید در بحث تعرفهها حسب اطلاعاتی که به ما رسیده من همین جا اشاره کنم طی سه چهار ماهه اخیر ما در قیمت پایهای این شرکتها افزایش قیمتی نداشتیم این را هم به شما به صورت سربسته بگویم، ولی میدانید که بحث قیمت حمل مسافر توسط این شرکتها از دو الگو پیروی میکند ما یک قیمت پایه داریم که این قیمت پایه متشکل از ورودیه و مدت زمان سفر و بعد مسافت هست یعنی این تقریبا سه آیتمی است که در بحث قیمت پایه دخیل هستند.
مجری: اصلا بحث ما در مورد قیمت نیست سوال این است که سازمان حمایت تا الان در تعیین تعرفهها و کمیسیونها چه نقشی داشته؟ و از الان به بعد حالا اگر قرار باشد شورای رقابت هم ورود بکند چارچوب به چه ترتیبی خواهد بود سوال مشخص ما این هست؟
تقوی: کلا شرکتهای اینترنتی مجوزش را ما از اتحادیه کسب و کار مجازی میگیرند و بالطبع کمیسیونهای نظارت هستند که تعرفه شان را تعیین قیمت میکنند منتها چون، نه تعرفهها با ما نیست تابع قانون نظام صنفی باید باشند منتها نه چرا نظارت نداریم بالاخره تمام مصوبات این کمیسیونهای نظارت سراسر کشور مصوب میکنند در قالب قانون نظام صنفی (خیلی نامفهوم بود، چون مجری و تقوی همزمان صحبت میکنند)
مجری: مورد تایید شما بوده؟
تقوی: بله ببینید کمیسیون ۱۵ درصدی تبعیت کرده از آن نرخی که در کمیسیونهای نظارت شکل گرفته و مصوب شده این یک عامل و بحث دوم در آن دستورالعملی که اشاره کردم آنجا صراحتا اشاره شده که سقف تعرفههای اینها نمیتواند از کمیسیونهای مصوب کمیسیونهای نظارت بالاتر باشد که اگر بالاتر باشد حتما باید قیمت را نمایش بدهند.
مجری: حالا ما کاری به این نداریم این ۱۵ درصد مورد تایید شما هست؟
تقوی: به محض این که تا به حال مورد تایید بوده بله
مجری: یعنی شما تایید کردید
تقوی: مشکلی نداشته
مجری: خب براساس چی بوده این ۱۵ درصدی که دارندگان تاکسیهای
تقوی: نه ما تایید کردیم ببینید مبانی تعرفه گذاری دارد یعنی به هر حال هر فعالیتی در کشور در هر رسته و صنفی که انجام بشود تبعیت میکند از یک مبانی قانون که آن مشخص میکند بحث قیمت گذاری را تاکسیهای اینترنتی هم بالطبع تبعیت کردند از یک دستورالعملها و ضوابط و مقرراتی که تعرفه هایشان هم براساس آن شکل گرفته و براساس آن تعرفه هاست البته اگر گزارشی دریافت بشود یا اسناد و مدارکی دریافت بشود یا ما خودمان به آن برسیم که آنها از آن تعرفهها تخطی کردند قطعا دنبال میکنیم و برخورد میکنیم.
مجری: یعنی شما این ۱۵ درصد کمیسیون را متعادل میبینید درست میبینید؟
تقوی: بحث این که ما متعادل بدانیم یا ندانیم
مجری:، چون فرمودید که نظارت میکنید اگر زیاد باشد به هر صورت رسیدگی میکنید خب الان میگویید این درصد متناسب است؟
تقوی: نه ببینید در چارچوب آن دستورالعملی که مصوب شده اینها سقف قیمتی شان همان کمیسیونهای بوده که تاکسیهای تلفنی از آن برخودار میشدند توجه فرمودید آنها هم طبق همان در کلانشهرها از همین ۱۵ درصد تبعیت میکنند البته این هم توی پرانتز بگویم این صحبتی که من میکنم یک وقتی خدای نکرده به عنوان بحث جانبداری تلقی نشود، ولی این شرکتها به دلایلی و در طول ایام بعضا یک تخفیفهایی را هم به راننده و هم به مسافر دادند که شاید این کمیسیون تا ۱۰ درصد هم کاهش پیدا کرده
مجری: حالا شما میفرماید که جانبداری تلقی نشود در برخی مواقع هم حالا هم مثلا هوا بارانی است و مسائل این چنینی که وجود دارد یا همین بحث عجله دارم و اینها برای مصرف کننده قیمتها را بردن بالا.
تقوی: خب ببینید بحثی که از سمتی گفتم قیمت گذاری اینها یک بحث قیمت پایه دارد که حالا اشاره کردند متشکل از چه عواملی است بحث دوم بحث عرضه و تقاضاست یعنی میدانید این جا اینها بحث عرضه هست از سوی رانندهها استقبال بکنند و از آن طرف هم بحثی است که مسافران باید استفاده بکنند کاربر باید استفاده بکند قبلا اگر در جایی عرضه کمتر از تقاضا بشود.
مجری: آقای رضا تقی پور سوال من این هست که ورود شورای رقابت به این تعرفهها را چطور میبینید فکر میکنید شرایط را برای تاکسیهای اینترنتی بهتر میکند؟ هم برای مردم و هم برای خود تاکسی ها؟
آقای رضا تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و عضو شورای عالی فضای مجازی: ببینید اساسا براساس تعریفی که از شورای رقابت هست شورای رقابت میبایست در مواردی که انحصار در بازار هست وارد بشود یعنی همطورکه از اسمش مشخص است آن جایی که رقابت امکان پذیر نیست شورای رقابت میآید و یکسری چارچوبهایی را تعیین میکند که مردم ضرر نکنند ما یک نکتهای که باید اشاره کنیم که کسب و کارهای دیجیتال قطعا یک فرصتهای فوق العاده و ویژه برای جامعه ما هستند از نظر ایجاد اشتغال از نظر سرعت، دقت و مسائل زیادی که همه مردم عزیزمان هر روزه دارند از این خدمات استفاده میکنند و بهره میروند منتها در کنارش مثل خیلی از فعالیتهای دیگر اگر یک چارچوب و یک سری مقررات مشخص ما برای این کار نداشته باشیم قطعا این رابطه به درستی دقت کنند عزیزان تنظیم نمیشود و ممکن است یک طرف حالا چه طرف عرضه کننده یا چه طرف تقاضا و کاربر ممکن است که ضرر بکند پس بنابراین قطعا ما باید یک نهاد تنظیم مقررات را تعریف بکنیم الان این که شورای رقابت آمده وارد شده به نظر من به دلیل فقدان و خلاء این نظام تنظیم مقررات هست حالا دوستان اشاره کردند که از اتحادیه و از نظام صنفی دارند دریافت میکنند مجوزشان را، ولی قطعا چارچوبهای کلی را سیاستگذاری را و این که نهایتا تعرفهها را شما نگاه کنید مثلا در مورد تاکسیهای شهری یا همین تاکسیهای تلفنی که اشاره کردند یک نهاد حاکمیتی مثل شورای شهر میآید اینها را تصمیم میگیرد قطعا نمیشود که ما این را بیاییم بسپاریم مثلا به خود فرض کنید آن سکو یا ان پلتفرم و اجازه بدهیم که خودش تعیین بکند بعد چارچوبها رو و سیاستها را بله در اجرا قطعا آنها باید بیایند و این چیزهایی که تعیین شده اجرا بکنند و قطعا نهاد تنظیم مقررات باید جدای از آن نهاد مجری باشد و آن بعد سوم هم نهاد ناظر هست که این جا فقدانش حالا اتحادیه و نظام صنفی قطعا میتواند در قامت ناظر ظاهر بشود و این نظارتها را اعمال بکند، ولی قطعا سیاست گذاری با آنها نیست.
مجری: پس شما میفرمایید که حالا فعلا وجود شورای رقابت و ورود شورای رقابت مثبت هست در این باره درسته است؟
تقی پور: تا زمانی که آن نهاد تنظیم گر تعیین بشود و این رابطه به درستی تعریف بشود به نظر من یعنی در این خلاء نهاد تنظیم گر به نظرم می تواند کارگشا باشد.