جانشین رئیس پلیس راهور کشور: عدم توجه به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز و خستگی و خوابآلودگی عامل ۸۲ درصد تصادفات رانندگی است.
مجری: فکر میکنم که شما یک جورایی اگر بخواهید مرخصی و استراحت داشته باشید تازه از این جا به بعد میخواهد شروع بشود؟ سردار بیاییم از تصادفات و تلفاتی که در ایام عید فطر اتفاق افتاده و جادههای خیلی شلوغی را در ایام تعطیلات عید فطر هم ثبت شد در آ» اری که وجود داشت چقدر میزان مسافرتها رفت بالا به دنبالش چقدر میزان تصادفات رفت بالا؟
سردار: یک مقایسه آمار ترددها نشان میدهد که نسبت به پارسال یعنی نسبت به طرح نوروز ۱۴۰۱ ما حدودا ۷ درصد افزایش تردد داشتیم نسبت به ۱۴۰۰ یعنی دو سال پیش نزدیک به ۴۰ درصد افزایش تردد را در سطح کشور داشتیم البته یک اختلاف نظر خیلی جزئی بین ما و پزشکی قانونی وجود دارد یعنی ما خودمان یک سامانهای داریم به اسم سامانه رخدادها که دانه دانه تصادفات دران ثبت میشود و توسط کلانتری و پاسگاه های ما هم رصد میشود وضعیت این تصادف مثلا یک تصادف است سه نفر مجروح دارد به بیمارستان منتقل میشوند تا چند روز متوالی از طریق کلانتری و پاسگاه مربوطه از شرایط آن مجروحان پیگیری صورت میگیرد.اگر خدای نکرده کسی در بیمارستان فوت شود از طریق کلانتری و پاسگاه این خبر مجددا روی این سامانه ثبت میشود و قابل اعتنا و اتکا هست حالا به هر شکل البته خیلی قابل توجه نیست.
مجری: حالا اگر درصدی بگوییم؟
سردار حسینی: ما توجه به آمار پزشکی قانون کمتر از دو درصد نسبت به سال قبل افزایش جانباختهها را داریم براساس امار پزشکی قانونی و در مقایسه با بحث تردد به هر شکل میشود گفت که پذیرفته است یعنی منطقی است یک معادلهای است که در میشود به ان اتکا و اعتناع کرد، ولی خب به هر شکل اگر ما میخواهیم واقعا آمار تصادفات مان کاهش پیدا کند مطمئنا با یک سری اقداماتی که به شکل مقطعی و موقت در یک بازه مشخص مثل ایام نوروز همه شروع کنیم و یک کار دستجعی خیلی پررنگ انجام بدهیم نمیتوانیم انتظار داشته باشیم نتیجه اش را توی آن بازه شاهد باشیم ما باید یک کار دقیق جمعی کامل حساب شده را شروع کنیم به این امید که اگر مستمرا این کار را شکل بگیرد در طول بازه پنج ساله ما بتوانیم نتایج آن ثمراتش را ببینیم کارهای مقطعی شاید حالا به عنوان کارهای زودبازده موقتی یک تاثیر کمرنگ و کوچکی را داشتش، ولی حتما نمیتواند آن تاثیر ماندگاری که مد نظرماست و مطلوب ماست را بتواند برای ما به نمایش بگذارد.
مجری: پلیس راهور آیا ارزیابی از تصادفاتی که اتفاق میافتد دارد که ببیند عامل اصلی چه بوده میخواهم برگردم به این که مثلا حالا اگر تصادفات دارد افزایش پیدا میکند به خاطر نوع خودروهایی است که دارد اضافه بشود به بازار و مردم، بی احتیاطیهایی است که دارد صورت میگیرد؟
سردار حسینی: یکی از کارهای جدی ما این است که مرتبا تصادفات را تحلیل کنیم ما یک مرکزی به نام مرکز تحلیل دادهها یک کار خیلی قوی دارد انجام میشود این تحلیل با دقیقا میگوید که چه زمانی، در چه محلی، به چه دلیلی با دخالت چه مولفههایی تصادفاتی در یک بازه ماه فصل یا سال اتفاق افتاده و براساس همین خروجی این تحلیل دادهها به جاهای مختلف را مینویسم وزارت راه و شهرسازی و زارت محترم کشور وزارت محترم صمت نمیدانم بقیه متولیها و بقیه کسانی که دست اندرکار هستند و نقش و سهم دارند باید این کار اتفاق بیافتد اگر این ایراد برطرف نشود ما کماکان با این شرایط مواجه خواهیم بود این است که میفرمایید که اصلا به صورت جد همیشه در دستور کار هم پلیس هم سایر این در واقع میتواند یکی از کارهای اصولی باشد که شما اشاره کردید باید صورت بگیرد برای این که در یک مقطع زمانی مشخص شده مثلا
سردار حسینی: واقعا یکی از آن اصول بدیهی است که اگر اتفاق نیتفتد واقعا سنگ روی سنگ بند نمیشود این را به عنوان یک کارشناس عرض میکنم هیچ نکته مبهمی در موضوع تصادفات و ایمنی حمل و نقل مان وجود ندارد یعنی ما با یک مقوله مبهم پیچیدهای که ندانیم چه خبر است واقعا مواجه نیستیم من همیشه این را عرض کردم خیلی جاها توی جلسات مختلف موضوع تصادفات موضوع ایمنی حمل و نقل یک مساله سهل ممتنع است آسان و سخت است اسان از ان بابت که ما میدانیم باید چه اتفاقی بیفتد سه تا مولفه راه، وسیله نقلیه و انسان به راحتی و با تمام شفافیتی که باید وجود داشته باشد ما مید انیم که راه ما باید دارای چه ویژگیهایی باشد وسیله نقلیه ما باید دارای چه ویژگیهایی باشد عامل انسانی ما باید چگونه نظارت و کنترل شود که از چارچوب مقررات و آن ضوابط تعیین شده نتواند عدول کند ساده و آسان از این بابت سخت از آن بابت که ساماندهی راه ساماندهی خودرو نظارت و کنترل برکاربر به عنوان عامل انسانی هزینه میخواهد هزینه مادی و معنوی؛ این را باید بپذیریم.
مجری:، اما قبول کنیم که این هزینهای که توی پیشگیری بشود خیلی بهتر از این است که بعد از این که یک تصادفی اتفاق میافتد؟
سردارحسینی: بدون شک ما با صرف به نظرم حالا البته این عدد خیلی عدد دقیقی نیست نظر کارشناسی بنده است با صرف هزینهای معادل ۱۰ درصد خسارتی که تصادف دارد به این کشور وارد میکند در طول سال یعنی ما اصلی ۱۰ درصد این پول را خرج کنیم ۹۰ درصدش را پس انداز میکنیم یعنی من همیشه گفتم هزینه کردن در این حوزه خرج کردن را نمیدانم در واقع هزینهای برای این که جای به عنوان این که پولی را خرج کردیم نیست سرمایه گذاری است هدر دادن پول نیست. ما با سالی ۱۰ درصد این هزینهای که خسارتهای ناشی از تصادفات رانندگی دارد حدودا هفت درصد تولید ناخالص ملی ما را از بین میبرد حدودا هفت درصد هر کشته تصادف البته میدانید که این معادلات و این محاسبات براساس حالا تورم و این مسائل محاسبه میشود این حرف سه چهارسال پیش است هر کشته تصادف پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان روی دست کشور خسارت وارد میکند این فقط جانباختگان هست حالا از بقیه مسائل و مواردی که میتواند هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی هزینههای بسیار بسیار سنگینی را روی دست خانوادهها بگذارد آن هم بماند سالی ۱۰ درصد این هزینهای که دارد تحمیل میشود ما بگوییم این را خرج کنیم خرج راه ایمن خرج وسیله نقلیه ایمن خرج سامانههای هوشمندی که بتواند رفتار ترافیکی کاربران را به دقت کنترل کند و کسی شک نداشته باشد اگر در رانندگی یک خطای کوچک هم داشته باشد این خطایش دیده میشود و مستوجب مجازات خواهد بود یکی از مسائلی که ما واقعا باید به فکر این موضوع باشیم و برایش راه حل جدی پیدا کنیم همین موضوع بی کیفر مانی در مقوله تخلفات رانندگی است کسانی که تخلف میکنند چند درصد پیش خودشان احتمال میدهند که جریمه میشوند تقریبا
مجری: اگر هم که جریمه نشویم به حساب زرنگی خودمان میگذاریم
حسینی: حالا به هرحال رفته رفته این احساس در آن فرد ایجاد میشود پس ما میبایستی برای هر سه این مولفهها هرسه این عوامل اصلی بیاییم و اصولی کار منطقی کار درست کاری که همه کشورهای توسعه یافته و پیشرفته که در این زمینه توانستند خیلی توفیقات خوبی داشته باشند عدد کشتههای تصادفشان دو رقمی و دیگر آهسته آهسته مثلا یک کشور مثل سوئد الان دو دهه است که یک سندی را نوشته تحت عنوان چشم انداز صفر یعنی دارد به آن سمتی میرود که اصلا تلفات را به صفر برسانند.
مجری: من یک عدد و ارقامی بگویم تا بینندگان یک تلنگری بهشان بخورد ما چهار تعطیلات عید فطر بود اگر بخواهیم با پنجشنبه و جمعه حساب بکنیم من آخرین عددی که شنیدم این بود که ما ۱۱۶ هموطن را در این چهار روز از دست دادیم، فقط همین چهار روز را اگر بخواهیم جلوی چشممان بگذاریم به عمق فاجعه پی میبریم اگر بخواهیم کل سوال را در نظر نگیریم هنوز عدد نقاط حادثه خیز ما ۵۲۰۰ نقطه است؟
حسینی: و ۱۶۰۰ نفر مجروح داشتیم، در شهر و جاده حدودا همین عدد است منتها پارسال یعنی قبل از عید در آخرین کمیسیون ایمنی راه که در خدمت دوستانی که توی این کمیسیون عضویت دارند و عضو هستند بودیم ما با سازمان راهداری سر عدد ۸۷۷ نقطه پرتصادف به عنوان اولویت اول به توافق رسیدیم.
مجری: این جلسه کی بوده؟
سردارحسینی: به نظرم اواخر بهمن بود. مجری: الان چه اتفاقی افتاده؟
سردارحسینی: قرار براین شد که سازمان برنامه پنج هزار میلیارد در اختیار سازمان راهداری بگذارد برای برطرف کردن این ۸۷۷ نقطه اولویت دار این چند در واقع ۸۷۷ تایی که بیشترین تصادف را دارند تا چند روز پیش این بودجه محقق نشده بود فردا مجددا در خدمت دوستان هستیم در کمیسیون پیگیری همین مساله را حتما خواهیم داشت منتها به هر شکل آن عدد کلی که شما هم اشاره کردید که پنج هزار و ۲۰۰ نقطه که مربوط به به شهر و جاده است یعنی همه معابر کشور را شامل میشود ان هم یک بحثی است که کماکان به قوت خودش باقی است
مجری: جریمهها افزایش پیدا کرد؟
سردار حسینی: هنوز خیلی، ولی در ارتباط با تخلفات حادثه ساز سرعت، سبقت چراغ قرمز تجاوز به چپ حرکت مارپیچ رانندگی در حالت مستی به هر شکل تخلفاتی هستند که پیشنهاد افزایش جریمه این تعداد تخلفات حادثه ساز را از طریق وزارت دادگستری ارائه کردیم که در هیئت دولت مطرح بشود.
مجری: چند درصد پیشنهاد کردید
سردار حسینی: تقریبا از درصد خارج است چند برابری میشود بالای ۲۰۰ سیصد درصد شاید
مجری: الان چراغ قرمز ۲۰۰ هزارتومان است حالا بشود ۵۰۰ هزار تومان. فکر میکنم این دفعه دیگر خیلی اتفاقات خوبی
سردار: یک کم بیشتر به میلیون هم میرسد، جریمه تخلفات حادثه ساز باید به گونهای باشد که بتواند بازدارندگی ایجاد کند اصلا اساس و فلسفه جریمه چیه؟ فلسفه جریمه ایجاد بازدارندگی است یعنی اگر هزینه جرم پایین باشد و فرد متخلف یا مجرم هزینه فایده کند به قول فرنگیها ببیند که انجام آن عمل مقرون به صرفهتر است حتما ابایی ندارد و انجام میدهد دیگر یکی از علل و توجیهات و فلسفه جریمه مجازات و به هر حال از این دست اقدامات تامینی از طریق مراجع حقوقی و قضایی بحث بازدارندگی هست.
مجری: شده با لباس شخصی مثلا در حال تردد یا مسافرت باشید صحنه تصادف ببینید و بروید ببینید چه خبر است؟ چکار کردید؟
سردار حسینی: بله چندین بار پیش آمد به نظرم اگر کسی در یک صحنهای قرار میگیرد که به هر شکل بیشترین حالا من تو ذهنم هست که بهترین کمکی که میشود این کمکهای اولیه است مثلا مثال میزنم.من سر یک صحنه رسیدیم یک موتور سوار سه ترکه گویا با وسیلهای برخورد کرد که ان وسیله متواری شده بود هرسه نفر تقریبا دیگر از نظر ظاهر تمام کرده بودند اولین ضربه به موتور سوار معمولا سر و صورت است مویرگهایی که توی قسمت بینی است بسیار بسیار حساس است و با کوچکترین ضربه خونریزی میکند وقتی که به پشت میافتند و همین طور بی حرکت میمانند این خونریزی میرود راه تنفس را میبندد و یعنی به پیش پا افتادهترین دلیل ممکن فرد فوت میکند من تا رسیدم دیدم این جوریه بلافاصله خودم یکشان را برگرداندم به پهلو سه چهار نفر دیگر هم بودند گفتم همین کار را انجام دادند یک مقدار با ضرباتی که به پشت این فرد وارد کردیم این خونآبه از دهن که خارج شد آرام فرد شروع کرد به نفس کشیدن و هر سه نفر نمیدانم حالا البته این را بگویم واقعا اگر آن لحظه نمیرسیدیم هرسه نفر تقریبا تمام کرده بودند. تقریبا توی همان یکی دو دقیقه اولی که این اتفاق افتاده بود من رسیدم.