طبق بیانیه مایکروسافت، توییتر از ۵ اردیبهشت در سکوی تبلیغاتی این شرکت حضور نخواهد داشت.
توییتر در تصمیمی جنجالی، نحوه دسترسی به API خود را تغییر داده و با ارسال ایمیل به کاربران خود، تعرفههای جدیدی را برای این خدمات، ارائه کرده است. طبق دستورالعمل جدید توییتر، حسابهای کاربری سازمانی و موسسههای تحقیقاتی باید ۴۲ هزار دلار در ماه را برای استفاده از واسط برنامهنویسی کاربردی این شبکه اجتماعی پرداخت کند.
اقدام اخیر توییتر، نارضایتی بسیاری از کاربران و سازمانها را در پی داشته است؛ زیرا بیشتر آنها توان پرداخت چنین مبلغی را ندارند و مجبور به تعطیل کردن سرویسهای خود خواهند بود. با این حال مشخص است که مایکروسافت، مشکلی در تامین هزینهها ندارد؛ در نتیجه حذف توییتر از پلتفرم تبلیغاتی این شرکت، اقدامی برای اعلام نارضایتی و جلب نظر رسانهها بوده است.
در بیانیه مایکروسافت، اشاره شده است که از تاریخ ۵ اردیبهشت ماه، پویشهای تبلیغاتی هوشمند با پشتیبانی از چند سکوی دیگر شامل توییتر نخواهند شد. همچنین «مرکز بازاریابی دیجیتال» دیگر از توییتر پشتیبانی نخواهد کرد در نتیجه کاربران دیگر نمیتوانند از طریق سرویس رایگان مدیریت شبکههای اجتماعی مایکروسافت، به اکانت توییتر خود دسترسی داشته باشند؛ اما هنوز امکان استفاده از سایر سکوها مثل فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین، وجود خواهد داشت.
ایلان ماسک در پی تصمیم اخیر مایکروسافت، OpenAI را متهم به استفاده غیرقانونی از دادههای توییتر برای تعلیم هوش مصنوعی ChatGPT کرده است. ماسک یکی از همبنیانگذاران OpenAI در سال ۲۰۱۵ محسوب میشود؛ اما پس از چند سال، این شرکت را ترک کرد و بهتازگی اعلام کرده است که قصد دارد رقیبی برای آن ایجاد کند. در سوی دیگر مایکروسافت توانسته است با سرمایهگذاری در این شرکت قراردادهای مختلفی را بدست آورد و از فناوریهای آن در محصولات گوناگون خود از جمله بینگ، استفاده کند .
توییتر از زمان روی کار آمدن مدیریت جدید، نیمی از هزار تبلیغکننده خود را از دست داده است و حذف آن از سکوی تبلیغاتی مایکروسافت، میتواند عواقب ناخوشایندی را برای این شرکت در پی داشته باشد. مایکروسافت از اظهار نظر پیرامون توییت ماسک و اقدامات جدید، خودداری کرده است.