سخنگوی جایگاه داران سوخت گفت: آمارها نشان میدهد طی چند روز گذشته همزمان با کاهش کارتهای آزاد در جایگاههای سوخت، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی هنگام سوختگیری به نرخ آزاد بیشتر شده است.
سوال: چند روز پیش که در مورد کارت سوخت و حذف کارت آزاد صحبت میکردیم و اذعان داشتید که جمع آوری و کم شدن این کارتهای سوخت هیچ تاثیری در خدمت رسانی ندارد البته شما فرمودید که برای جایگاه داران ممکن است یک مقدار سختیهایی را ایجاد کند، بفرمائید الان در چه وضعیتی است؟
نواز: ابتدا تشکر ویژه داشته باشم از همکاری خوب مردم یعنی ما طی چند ماه گذشته مخصوصا یک هفته گذشته خصوصا در کلان شهرها که صفهای طولانی داشتیم همکاری بسیار خوبی را مردم انجام میدادند. اعتراضات هم داشتیم. طبق آمار را عرض میکنم که استفاده از کارت سوختشان خیلی افزایش یافته و بیش از دو برابر شده و احتمال میدهیم که روزانه این اتفاق بیفتد ابتدای طرح ما یک سری مشکلات را داشتیم که بلافاصله جلسات تخصصی فنی تشکیل شد با مسئولان و اینها مرتفع شده است، پرسنل جایگاههای سوخت بار اصلی اجرا روی دوش آنها است و روزانه باید به چندین نفر پاسخ دهند که از آنها تشکر هم میکنیم آماری که از کل کشور دریافت کردیم کلان شهرها و خصوصا تهران که بیشترین سوختگیری انجام میشودوضعیت را خوب تلقی میکنیم و اگر مواردی هم باشد مثلا من آمار را نگاه میکردم سه الی چهار درصد شکایت و تماسهای مردمی مثلا از تهران بود.
سوال: شکایتها به جایی نمیرسد، شما در همین برنامه چند بار گفتید اگر شکایتی دارید با فلان شماره تماس بگیرید، خود من با آن شمارهای که خود آن شرکت خصوصی که الان فکر نمیکنم بیشتر از دو یا سه شرکت در تهران جایگاه دار باشند هستند؟ به اسمهای مختلف تابلو دارند و جایگاه دارند.
نواز: من به شرکتهای توزیع کاری ندارم ما شماره تلفن صنفی خودمان و شماره تلفن دیگر داریم.
سوال: من دو سه بار تماس گرفتم راجع به نحوه برخوردو نحوه ارائه هیچ کدام به هیچ جا نرسید.
نواز: یک زمان است که شما تخلف را گزارش میکنید و مثلا اضافه برداشتی بوده یک اتفاقی افتاده که بلافاصله با شما تماس میگیرند یا دو روز بعد یا سه روز بعد نتیجه این کار معلوم میشود گاهی شما گزارش کلی میدهید میگویید که من رفتم فلان جا با من رفتار بدی شده این هم پیگیری میشود و تذکر داده میشود شاید به شما اطلاع ندهند، چون تذکر شما کلی بوده است.
سوال: جزئی را عرض میکنم که این جزئی نه به جایی رسیده و بعد از دفعات تماس هم به جایی نرسید.
کارت سوخت الان شما میفرمائید که آمار دارید که هم مردم راضی هستند و من، همکاران و به استناد پیامکهایی که به دست ما میرسد و پیامهای ضبط شده همشهریان که تماس میگیرند بارها شده که مراجعه کردند در همین سه روز اخیر که ما برنامه داشتیم به خاطر این که ما هر برنامهای تقدیم شنوندهها میشود با حضور بزرگوارانی مثل شما، برای آن برنامه باید بازخورد بگیریم این بازخوردگرفتن یعنی این که ما مراجعه میکنیم براساس تماسی که گرفته میشود کارشناس میفرستیم یا این که خبرنگار میفرستیم همین دیروز هم این اتفاق افتاددر منطقه ۲، منطقه ۵ و حتی منطقه ۲۲ همشهریان مراجعه کردند جایگاه دار گفته کارت سوخت نداریم و با کارت سوخت خودتان بزنید، این که شما میفرمائید مردم همکاری کردند چارهای ندارند چه کار میتوانند بکنند، جر و بحث کلامی کنند؟
نواز: بار اصلی اجرا به دوش خود ما است و نقشی هم در تصمیم گیری نداشتیم.
سوال: پس چرا قضاوت میکنیم که ما آمار داریم که مردم راضی هستند.
نواز: آمار را به شما عرض میکنیم یعنی اتفاقی که افتاده را به شما میگوییم، الان تهران ۹ درصد جایگاههای ایران را دارد از آن ۹ درصدی که جایگاههای ایران را دارد داخل آن شاید یک یا دو درصد جایگاههای سوخت امکان دارد که مثلا کارت را خوب در اختیار نگذارند یا به دلیل شلوغیهای زیادی که است پرسنل نتوانند جوابگویی درست داشته باشند این را تعمیم که بدهیم به کل تهران یا کل کشور این منصفانه نیست.
سوال: من اسم ببرم جایگاههایی که دیروز خودم شخصا مراجعه کردم و کارت نداشتند؟
نواز: میتوانید برای من بفرستید.
سوال: حتما، عرض میکنم مناطق ۲، ۵، ۲۲ من شش پمپ بنزین را رفتم و هر ۶ پمپ بنزین گفتند کارت سوخت نداریم.
نواز: من عرض میکنم در سطح شهر تهران هر جایگاه سوخت برای هر سکو حداقل یک و بعضی هایشان که خیلی هم شلوغ هستند دو کارت سوخت آزاد دارند.
سوال: پس سرخود کار میکنند و کار غیرقانونی میکنند.
نواز: هر کسی که این کار را انجام میدهند بلافاصله ما کارگروه ویژه تشکیل دادیم ۲۴ ساعته، من در طول چند روز گذشته خصوصا در موضوع تهران باور کنید من شاید سه ساعت هم نخوابیدم، خواهش من این است این خستگیها را تحمل میکنیم از همکاری خوب مردم هم تشکر میکنیم و آمارها هم این را نشان میدهد من منکر این نیستم که امکان دارد در یک جایگاه سوختی پرسنل اش خوب صحبت نکنند.
سوال: صحبت سر خوب یا بد صحبت کردن نیست، من میگویم عرضه نکردند گفتند کارت نداریم.
نواز: بله، شاید کارت عرضه نکنند من این را میگویم در همه جایگاههای سوخت کارت آزاد روی سکو است و در اختیار پرسنل است، ولی من یک نکتهای را هم بگویم الان کارت سوخت با یک مشقت زیادی تهیه شده و با طولانی شدن زمانش هم که مردم درخواست کرده بودند در اختیارشان قرار داده شده یا قرار است در اختیارشان قرار داده شود، ما الان ۵۰ درصد سوختگیری کل کشور که با کارت شخصی انجام میشود ۵۰ درصد باقی که به نرخ آزاد است مردم به دلیل سهولت و آن آویزان بودن کارتها در آن جایگاهها مردم از بخش آزاد کارت سوخت خودشان استفاده نمیکنند.
سوال: یعنی آمار شما این را میگوید به خاطر این که کارت آن جا آویزان است استفاده میکنند؟ یعنی حاضر هستند دو برابر پول بدهند به خاطر این که کارت آن جا آویزان است؟
نواز: عرض بنده را متوجه نشدید شما یک ۶۰ لیتر سهمیه داخل کارتتان دارید.
سوال: خوب سهمیه اش تمام شده است.
نواز: کارت سوخت ۶۰ لیترتان تمام شده است چقدر در کارت آزادتان ذخیره دارید؟ ۱۵۰ لیتر، این ۱۵۰ لیتر آزاد در اختیار شما است روی کارت شما است و میتوانید سوختگیری کنید حالا، چون کارتهای آزاد جایگاههای سوخت روی دستگاهها است شما دیگر کارت سوخت خودتان را برای سوخت گیری سه هزار تومانی استفاده نمیکند این که سهولت دارد و روی دستگاه هم است آن را استفاده میکنید الان مسئله این است وقتی که این کارتها استفاده نمیشوند اولا آمار بسیار زیادی برای این که گم میشوند، المثنی درخواست میشود یک میلیون، دو میلیون کارت باید دوباره صادر شود از آن طرف قضیه آمار و دیتای ما، الان ما خودمان مسئولین را در زمانهای پیک مصرف واقعا فشار زیادی به آنها میآوریم که در فلان استان و فلان منطقه چرا مثلا با یک ساعت تاخیر فراورده به جایگاه سوخت ارسال شده است، ادعایشان این است که وقتی که با کارتهای جایگاهها است ما میزان واقعی مصرف استانها را نمیتوانیم تشخیص دهیم و نمیدانیم در پیک مصرف این جا چقدر مصرف دارد؟
سوال: شما آمار رضایت مردم را دارید، ولی آمار مصرف کارت سوخت جایگاه را ندارید؟
نواز: بله نداریم وقتی از کارت آزاد جایگاه استفاده میشود نمیدانید، چون کارت خود خودرو نیست.
سوال: الان فرض کنید یک کارت جایگاه سرقت شود، آیا امکان رصد وجود ندارد که این کجا مصرف شده است؟
نواز: این نمیتواند در جایگاه دیگری استفاده شود.
سوال: همین را عرض میکنم، چطور شما نمیتوانید از آن آمار در بیاورید؟ این کارت هوشمند است.
نواز: من سرقت نگفتم من میگویم وقتی که در استان خراسان رضوی دو میلیون زائر تشریف میبرند آن جا، وقتی که با کارتهای سوخت شخصی خودشان سوختگیری را چه آزاد و چه سهمیهای انجام میدهند استان خراسان رضوی به یک آماری از فروش واقعی میرسد، ولی وقتی از کارتهای آزاد استفاده میشود امکان دارد این آمار صحیح نباشد و بارها این گونه شده است.
سوال: من یک موتور دارم شش ماه است که آن را خریدم و هنوز هم کارت سوختش نیامده است میخواهم بنزین بزنم، کارت سوخت ندارد در جایگاه باید چه کار کنم؟
نواز: هر جایگاه سوختی در تمام کشور سکوی موتوری آن هر سکویش به اندازه یک کارت سوخت آزاد دارد.
سوال: من ماشین صفر خریدم و ماشینم کارت سوختش حداقل ۴۰ تا ۵۰ روز طول میکشد بیاید در این مدت باید چه کار کنم؟
نواز: عرض کردم هر سکو دو کارت سوخت آزاد دارد. یکی هم برای بنزین سوپر وجود دارد. من این را بگویم قانون مصوب مجلس را تمامی ۶۰ هزار نفر پرسنل جایگاهها و مالکین جایگاههای سوخت و شرکتهای تابعه وزارت نفت با هم بسیج شدند که اجرا کنند پس با سعه صدر و با فشارهایی که وجود دارد قانون مصوب مجلس است یعنی ما خودمان اگر میخواستیم این را بنویسیم شاید جور دیگری مینوشتیم بیشترین فشار روی جایگاههای سوخت است، ولی اولویت اصلی پرسنل و مسئولینی که من با آنها صحبت کردم این است که مردم اذیت نشوند من شماره تلفنها را هم اعلام میکنم مطمئن باشید این که به شما اطلاع داده نشده دلیل بر این نیست که ما پیگیری انجام ندادیم، ۰۹۶۲۷ و ۰۲۱۷۷۵۲۲۶۷۸ را تماس بگیرند اگر موردی بود به ما اعلام کنند ما در اسرع وقت مراجعه را انجام میدهیم.
سوال: من اگر در شهر تهران رفتم هر جایگاه سوختی و کارت سوختم همراهم نبود و خانه جا گذاشته بودم و با خانواده بودم و آن جا کارت سوخت نداشت همان جا شماره شما را میگیرم موبایلتان را میگیرم.
نواز: حتما بگیرید.