معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: زنجیره ایده تا فروش محصولات حوزه سلامت متشکل از بخشهای آموزش، نوآوری، تحقیق و توسعه، غذا و دارو و بازاریابی و فروش است.
به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مرحله بعدی زنجیره نوآوری است. توسعه گفتمان خلاقیت و ثروت آفرینی که از طریق ارتباط مراکز تحقیقاتی با مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری، مراکز نوآوری و شتابدهندهها امکان پذیر میشود.
وی با بیان اینکه تحقیق و توسعه مرحله دیگر زنجیره ایده تا محصول است، عنوان کرد: این امر تقویت زیرساختها جهت مداخلات بالینی را میطلبد. به روزرسانی استانداردها و نظارت بر اجرای دقیق مداخلات ICH، حرکت به سوی مطالعات بالینی چند مرکزی و کاهش تعارض منافع از جمله راهکارهایی است که این مسیر را هموار میسازد.
دکتر پناهی گام بعدی را افزایش بهره وری فرآیندهای سازمان غذا و دارو دانست و یادآور شد: به روز رسانی فرآیندها و تسریع آنها بخش بزرگی از زنجیره را تامین کند. زیرا در زمان حاضر نیز فرآیندهای پیچیده سازمان غذا و دارو برای شرکتها مسائلی را در پی داشته است بنابراین مشخص کردن مسیر شفاف با این سازممان به منظور توسعه صادرات محصولات و خدمات سلامت راهگشا خواهد بود.
معاون تجقیقات و فناوری وزارت بهداشت مرحله نهایی را بازاریابی و فروش دانست و تصریح کرد: یکی از مهمترین راههای کمک به شرکتهای دانش بنیان حمایت از تولیدات و عرضه محصولات دانش بنیان در بازارهای داخلی و خارجی است. یاری رساندن به این شرکتها جهت حضور در نمایشگاههای بینالمللی و آموزش نحوه صحیح ارائه و به نمایش گذاشتن محصولات شان و همچنین تسریع فرآیندهای بازاریابی در منطقه میتواند موثر باشد. رضایت مشتری خط پایان این زنجیره است که تحقیقات و فناوری سلامت را به سوی پاسخگویی اجتماعی هدایت میکند.
وی یادآور شد: فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، علوم داده و پزشکی شخصی سازی شده بدون شک آینده صنعت و اقتصاد سلامت دنیا را در دست خواهد داشت و بنابراین شرکتهای توانمند ایرانی نیز نباید از سرمایه گذاری در فناوریهای نوین غفلت کنند. در این راه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ماموریتهایی را در حوزه درمان و محصولات نوین پزشکی بر اساس ظرفیت دانشگاههای علوم پزشکی واگذار کرده است.