مدیر حوزه علمیه خوزستان : برای استفاده از شب قدر ایمان و اعتقاد به امام زمان (عج) شرط است و تقویت ارتباط با ایشان تاثیرگذاری را مضاعف میکند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان ، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی بلادیان با اشاره به آیهی «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ» اظهار داشت: ماه مبارک رمضان را همگی با دو نعمت، گنجینه و لطف الهی که خداوند آنها را ویژه برای هدایت، مغفرت و ارتقای درجه انسانها در نظر گرفته است میشناسیم که یکی از آنها نزول قرآن و دیگری شب قدر است. این دو گنجینههایی هستند که خداوند از باب رحمانیت خود برای مومنان لحاظ کرده و فرصتی را در اختیار من و شما قرار داده تا با این دو نعمت خودمان را به اوج بکشانیم.
وی افزود: وقتی به آیات الهی نگاه میکنیم میبینیم که خداوند متعال دو تعبیر برای قرآن دارد گاهی آن را مایهی هدایت میداند مانند آیه ۲ سوره بقره که میفرماید: «ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ» و گاهی آن را مایه خسران میداند مانند آیه ۸۲ سوره اسراء که میفرماید: «وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا»، از این دو تعبیر میفهمیم که هر نعمت الهی اگر از آن استفاده شود مایهی هدایت و اگر از آن استفاده نشود مایه خسران است.
مدیر حوزه علمیه خوزستان در ادامه با اشاره به آیهی ۳ سوره بقره «ٱلَّذِینَ یُؤۡمِنُونَ بِٱلۡغَیۡبِ وَیُقِیمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَمِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ یُنفِقُونَ»، به بیان صفات متقین پرداخت و بیان داشت: اولین صفتی که خداوند متعال برای متقین ذکر کرده است ایمان به غیب است. غیب در مقابل شهود به معنی محسوسات (چیزهایی که با حواس پنجگانه قابل حس هستند) قرار دارد و منظور از غیب چیزهایی است که باید با تامل، تفکر، تعمق و استدلال به آنها برسیم و آنها را درک کنیم.
وی در ادامه گفت: ایمان به غیب در زندگی انسان بسیار موثر است کسی که ایمان به غیب داشته باشد و به خودش، دنیای پیرامونش و زندگی پس از مرگش با نگاهی فراتر از نگاه مادی و محسوسات نگاه کند زندگی اش بسیار متفاوت با کسی خواهد بود که نگاه مادی و اومانیستی داشته و فقط به خودش فکر میکند.
حجت الاسلام و المسلمین بلادیان گفت: اگر من نگاهم نگاه آخرتی باشد اهل عبادت میشوم فلذا کسی که ایمان به غیب داشته باشد اهل عبادت، اقامهی نماز و انفاق میشود و خداوند را در شبانه روز خود لحاظ کرده و زندگی اش را با نگاه به خداوند تنظیم میکند.
وی، تصریح کرد: همانگونه که قرآن مایهی هدایت است شب قدر نیز برای کسی که ایمان به غیب داشته، آن را تقویت کرده و به باورهای خود عمل کند سبب هدایت است.
مدیر حوزه علمیه خوزستان، خاطرنشان کرد: غیب دامنهی وسیعی دارد مانند ایمان به خدا، ایمان به ملکوت، ایمان به ملائکه ... و یکی از مصادیق عمدهای که تأثیرگذاری آن بیشتر است ایمان به امام زمان (عج) است و کسی میتواند از شب قدری که شب امام زمان است بیشترین استفاده را ببرد که اعتقاد و باور به امام زمان در وجودش روز به روز شعله ورتر بوده و حضرت، ولی عصر (عج) در تمام لحظات زندگی او حضور داشته باشد و اینکه در روایات برای ما امام زمان (عج) را به عنوان مصداق اصلی غیب تلقی کرده اند از همین بابت است.
وی یادآور شد: همان طور که برای استفاده و بهره مندی از قرآن ایمان به غیب شرط است برای استفاده از شب قدر نیز ایمان و اعتقاد به امام زمان شرط است و تقویت ارتباط با ایشان تاثیرگذاری را مضاعف میکند. اگر ایمان داشته باشیم به وجود شخصیتی که هدایتگری دارد و ناظر بر اعمال ما بوده و ما را در زندگی همراهی میکند این اعتقاد ما را در اختیار بین خیر و شر کمک میکند.
حجت الاسلام و المسلمین بلادیان، ابراز داشت:همانطور که انتظار داریم که امام زمان (عج) در تمام امور روزمره ما را یاد کرده و همراهی کند ما نیز باید در تمام ساعتهای زندگیمان به یاد حضرت باشیم و اگر این توجه به امام زمان (عج) در زندگی ما زیاد شود در رفتارها، کارها، مسائل عبادی و اجتماعی ما تاثیر بسزایی داشته و زندگی ما یک زندگی امام زمانی خواهد شد.
وی، بیان داشت: ما باید فکر کنیم که جایگاه امام زمان در عالم کجاست؟ ایشان چه وظیفهای دارد و من چه نقشی میتوانم در این خدمت گزاری و مسیری که امام زمان (عج) به دنبال آن است داشته باشم؟ اگر الان جوانان ما میخواهند انتخاب رشته کرده و برای زندگی خود تصمیمی بگیرند باید ببینند در چه مسئولیتی، چه جایگاهی و در چه لباسی میتواند بیشترین خدمت را به دین و مکتب کند.
مدیر حوزه علمیه خوزستان تصریح کرد: حوزه علمیه یکی از جایگاههایی است که انسان میتواند بیشترین خدمت را به دین و مکتب کند و اگر شخصیتی دارای فکر بود و خودش را مستعد بداند که میتواند در عرصههای ذهنی و عقلی صاحب نظر و اندیشه باشد و همچنین بتواند تحلیلگر خوبی برای مسائل انسان شناسی، قرآن شناسی و مکتب شناسی باشد باید برای آمدن به حوزه و سربازی برای امام زمان (عج) فکر کند.
وی در ادامه گفت: شب قدر یک فرصت بوده و بهترین عبادت در آن تفکر است چرا که اگر من بنشینم و در مورد آن غیبهایی که وجود دارند مانند خداوند و رابطهی عبودیتی که باید بین ما و خداوند وجود داشته باشد، ملکوت، ملائکه، آخرت و امام زمان، فکرکنم این اثباتی که برای من ایجاد میشود زندگی من را دگرگون میکند.
حجت الاسلام و المسلمین بلادیان، بیان کرد: تفکر برای نتیجه گیری در شب قدر بسیار لازم و ضروری است و باید در شب قدر فکر کنیم که زندگی ما چقدر امام زمانی، ولائی و بر اساس موازین الهی بوده و خودمان را بسنجیم وقتی که سنجیدیم و متوجه گناهان، خطاها و غفلت هایمان شدیم آن وقت با استغفار و توجه خاصی به درگاه الهی رجوع میکنیم و از خداوند مغفرت میطلبیم.
وی گفت: وقتی در شب قدر فکر کردیم و دیدیم که پر از گناه و خطا هستیم با یک نگاه خاصی دیگران را میبخشیم و بخاطر خداوند و امام زمان ظلمهایی که به ما شده را میبخشیم و دل هایمان را از کینه پاک میکنیم آن وقت با ظرفی طاهر پیش خداوند متعال میرویم و خداوند هم در شب قدر عنایت ویژهای به ما میکند.