طرح پزشک خانواده از ابتدای اردیبهشت در سراسر کشور اجرا می شود، البته اولویت با مناطق محروم است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در میز اقتصاد امروز ۱۹ فروردین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و مظهری مدیرکل فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به موضوع پرونده الکترونیک سلامت و پزشک خانواده پرداختند.
مشروح گفتگو به این شرح است:
سوال : در خبرها داشتیم که وزیر بهداشت امروز از سامانه پرونده الکترونیک سلامت رونمایی کردند همچنین در خلال این رونمایی خبردادند که طرح پزشک خانواده هم از اردیبهشت اجرا می شود اگر خاطرتان باشد در برنامه میز اقتصاد قبلی در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده در بوشهر و خراسان جنوبی و کردستان خبر داده بودیم قرار بود شهرها و استان های بیشتری تا پایان سال ۱۴۰۱ دخیل باشند این موکول شد به اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ امروز به این موضوع می پردازیم که این پرونده الکترونیک سلامت که بارها راجع به آن صحبت شده بود الان چه اتفاقی برایش افتاده و پزشک خانواده که سالها راجع به آن صحبت می کنیم قرار است چه اتفاقی برایش بیفتد و چقدر می تواند کمک کننده باشد به نظام سلامت و چقدر می تواند کمک کند به خانواده بیماران و بیمارانی که وجود دارند ؟
برویم سراغ خانم حسن پور خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت، بفرمائید امروز دقیقا از چه چیزی رونمایی شد و در حوزه نظام سلامت چه اتفاقی افتاده است ؟
حسن پور : امروز شاهد رونمایی از سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشک خانواده بودیم که با حضور وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان صورت گرفت قرار است که با یک پارچه شدن این سامانه ما شاهد اجرایی شدن طرح پزشک خانواده در سراسر کشور در همه شهرهای کوچک و بزرگ باشیم همانطور که قبلا هم اشاره شده بود قرار بود این طرح در استان های بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان به صورت رایگان در گام نخست اجرایی شود و بعد به سراسر کشور گسترش پیدا کند ، الان این اتفاق افتاده همچنان که وزیر بهداشت امروز اعلام کردند از اول اردیبهشت قرار است این طرح در سراسر کشور اجرایی شود البته اولویت با مناطق محروم است .
سوال : ممنون از شما ، آقای فرشیدی بفرمائید که امروز از چه سندی رونمایی شد و چه اتفاقی در حوزه نظام سلامت افتاد ؟
فرشیدی: ما سامانه یک پارچه نظام ارجاع را امروز داشتیم این رونمایی شد در واقع این سامانه به ما این کمک را می کند که از سطح یک تا سطح دو و سه به شکل یک پارچه خدمات الکترونیک باشد و بیمار ما که مراجعه می کند حالا سطح یک چه مراقب و چه بهورز وقتی پزشک می آید پزشک می تواند هم نسخه را به شکل الکترونیک بنویسد هم می تواند بیمار را با تشخیص اولیه و نیازش به متخصص سطح دو ارجاع دهد . خوبی این سامانه این است که در سطح دو پزشک متخصص که بیمار می بیند تمام این آیتمها را در سامانه مشاهده خواهد کرد یعنی می بیند که پزشک عمومی ما چه داروهایی تجویز کرده ، تشخیص چه بوده و چرا اصلا ارجاع داده و اگر آزمایشاتی تقاضا شده مثلا سونوگرافی انجام شده یا آزمایش خونی انجام شده این ها را متخصص هم می بیند متخصص می تواند همان تشخیص را تائید کند یا تشخیص دیگری را تعیین کند یا آزمایش دیگری دهد و نهایتا دارو برای بیمار تجویز کند ، این متخصص یا ارجاع می دهد به همکار دیگر یا برمی گرداند بیمار را پیش پزشک قبلی با تفسیر جدیدی از تشخیص و ادامه درمان و توصیه ای که به پزشک خانواده می کند که این بیمار شما ویزیت شد ، تشخیص ما این است و داروهایی که باید استفاده کند این است و شما در طی یک ، دو هفته یا سه هفته آینده به این شکل پیگیری کنید آیا نیاز است دوباره برگردد یا نه این را به شکل یکپارچه از سطح یک تا سطوح دیگر به شکل رفت و برگشتی اتفاق می افتد .
سوال : گزارشی که همکاران در تحریریه سلامت آماده کردند را با هم ببینیم .
آقای فرشیدی دیدیم که در دولت های گذشته و در ۱۸ سال گذشته تازه الان باز داریم چیز جدیدی از این رونمایی می کنیم فقط همین یکپارچه سازی جدید است یا نه اتفاق دیگری هم افتاده است ؟
فرشیدی: کار آسانی نبود و نخواهد بود اگر آسان بود که زودتر انجام می شد اگر دولت های قبل هم گفتند که می خواهیم انجام دهیم نیتش را داشتند ولی مسائل مختلف بحث منابع خیلی مهم است ، بحث برنامه مداوم و پایدار کنار هم باید این کار انجام شود ، یکی از زیرساخت های اصلی پزشک خانواده یکی نیروی آموزش دیده مناسب است ، دوم بحث الکترونیک است ، حالا یک پارچه سازی سامانه ارجاع الکترونیک خیلی کمک می کند اگر درست اجرا شود شما می توانید به روز آمار مصرفی دارویتان را داشته باشید ، کی استفاده کرده ؟ چه کسی تجویز کرده ؟ چه مقداری مصرف شده است . به روز می توانید این را محاسبه کنید .
سوال : این که می فرمائید اگر انجام شود ، یعنی چه اتفاقی ممکن است بیفتد که انجام نشود ؟
فرشیدی: انشاالله انجام می شود مهمترین بخش آن این است که مردم کنار ما باشند ما چند روز پیش طرح را شروع کردیم فردا فراخوان مراقبین سلامت و پزشکان برای اجرای این طرح شروع می شود یعنی ما برای جمعیتی که در نظر گرفتیم مراقب قرار می دهیم این مراقب با جامعه ارتباط برقرار می کند و جامعه باید استفاده کند اگر پایگاه بهداشتی من دایر کردم که از طریق این پایگاه بهداشتی ضمن این که خدمات بهداشتی ارائه می شود ، عوامل خطر بیماری های مزمن گرفته می شود اگر هم لازم باشد بیمار ارجاع داده می شود این بیمار حالا باید مراجعه کند پس لزوم این طرح این است که مردم استفاده کنند بیایند در طرح ، و در مراکز و پایگاه های بهداشتی ما حضور یابند.
سوال : این که می گویید برای نظام ارجاع برای شهرهای زیر ۲۰ هزار تا می گویید ؟
فرشیدی: نه برای شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و روستاها این امکانات را داریم ممکن است گاهی مراجعه نکنند اما امکانش هست اگر شما در روستایی به خانه بهداشت مراجعه کنید برای شما امکان این که از داخل روستا شما را به پزشک معرفی کنند و خدمات را بگیرید امکانش هست . بیش از ۱۸ هزار خانه بهداشت ما به این وصل است .
سوال : همه خانه های بهداشت وصل هستند ؟
فرشیدی: بله همه وصل هستند مراکز جامع روستایی ما هم این مشکل را نداریم ، در شهر این مشکل را ما داشتیم یکی بحث این بود که ما سطح یک و دو وصل نبود که الان با این سامانه این وصل را ما داریم حالا بحث این است که این خدماتی که ما داریم چند تا کار را برایش انجام می دهیم ، یک ، خدمات در اختیار مردم باشد با فاصله نزدیک یعنی برویم به طرف محله محور کردن خدمات ، ما مرکز جامع سلامت داریم ، پایگاه های سلامت داریم ، معمولا جاهایی است که جمعیت متمرکز و جمعیت بسیار شلوغی است ما آمدیم تعداد جمعیت به تعداد مراقب این نسبتش را پایین آوردیم یعنی گفتیم هر تیم سلامت ما سه هزار نفر جمعیت را در اختیار می گیرد در یک محله مستقر می شود این تیم سلامت ، این تیم سلامت مرکز جامع سلامت ما که پزشک هم در آن است مستقر است من اگر به این تیم سلامت مراجعه کنم مثلا بیماری های عمومی مثل پرفشاری خون ، دیابت ، بعضی از بیماری های دیگر را تشخیص دهند اگر بتوانند با همان راهکارهای ساده در پایگاه بهداشتی راهنمایی کنند و من بتوانم بدون دارو ، بعضی از بیماری ها قابل کنترل است ومی توانید با یک مقدار تغییر در روش زندگی پرفشاری خون هم در سطوح متوسط را می توانیم بدون دارو کنترل کنیم اگر نشد ارجاع می دهد به جایی که پزشک است این سیستم ارجاع ما تلقی می کنیم اگر پزشک من دارو دهد و ببیند نیاز دارد که باید به متخصص مراجعه کنند همین سیستم به متخصص ارجاع داده می شود اگر متخصص صلاح بداند بستری شود این نظام که برود بستری شود این آدم یک خدمات استاندارد تعریف کردیم و همین زمانی که بستری شود از آن مشوق رایگان بودن استفاده می کند که سیستم ارجاع می تواند برایش این را به عنوان یک آورده داشته باشد.
سوال : ارجاع به خدمات تشخیصی هم دارد این سیستم ؟
فرشیدی: بله همه خدمات تشخیصی که پزشک صلاح بداند بسته به سطح دسترسی ، مثلا یک سونوگرافی ریه را هم یک پزشک عمومی می تواند بنویسد .
سوال : چه شبکه هایی الان وصل هستند به همدیگر و وزارت بهداشت کدام خدمات را الان وصل کرده و کدام سوابق وصل است ؟ مثلا اگر الان بروم یک بیمارستان دولتی یا بروم یک بیمارستان تامین اجتماعی این ها را به تفکیک می فرمائید ؟
فرشیدی: همه بیمارستان ها الان سیستم نسخه نویسی و سیستم درمانگاهی شان به این بخش متصل است . بحث این است که شما به کجا مراجعه کنید اگر مستقل بروید پیش متخصص این سیستم ارجاع را رعایت نکردید آن نسخه الکترونیک نوشته می شود الکترونیک داده می شود ولی در سیستم ارجاع این است که شما باید به پایگاه بهداشتی مراجعه کنید . از طریق سیستمی که مراقب در واقع محوریت آن را دارد مراجعه کنید ما چند روز پیش هم گفتیم که طرح ما این است که هر ایرانی در سال ۱۴۰۲ مراقب سلامت خودش را بشناسد .
سوال : این فقط باید از طریق پزشک خانواده انجام شود ؟ چون شما همیشه اشاره کردید به محدودیت مالی ، محدودیت نیروی انسانی ، مثلا ما می توانیم این جا پزشک خانواده نداشته باشیم به یک پزشک عمومی عادی مراجعه کنیم .
فرشیدی: اگر به پزشک عمومی عادی مراجعه کنیم یا به متخصص خودمان مراجعه کنیم همان شرایط فعلی بیمه ای که داریم استفاده می شود و همان شرایط فعلی است هیچ مشوقی برایش در نظر گرفته نمی شود مشوق برای کسی است که از این سیستم بیاید و ارجاع داده شود به خدمات تخصصی و خدمات بستری .
سوال : این همان است که الان داریم در کردستان و خراسان جنوبی و بوشهر اجرا می کنید درست است ؟
فرشیدی: بله
سوال : از اردیبهشت این شروع می شود ؟
فرشیدی: ما الان یک خدماتی داریم در سطح شهرها ارائه می دهیم به دلیل شلوغی بالا و نسبت بالای جمعیت، یعنی کسی که به ما مراجعه می کند خدمات می گیرد و جایی که به ما مراجعه نکنند دیگر ما کمتر فرصت می شود برویم دنبالشان در طرح جدید با همتی که هم مجلس و هم سازمان برنامه نشان دادند و دولت هم پای کار است ما مواردی که مراجعه نمی کنند به شکل اکتیو بچه های ما می روند دنبالشان یعنی اگر بیماری برای پرفشاری خون زمان خاصی باید مراجعه کند ولی مراجعه نکند ، تماس با ایشان گرفته می شود که چرا نیامده ، این قبلا نبود حالا ما این تسهیلا ت را ایجاد می کنیم که نه فقط بحث این باشد که افراد به مرکز ما مراجعه کنند بلکه مرکز ما بتواند مشکلات و مسائل محله را پیگیری کنیم و بتواند مسائل را در کلانش ببینیم و راه حلی برایش پیدا کنیم .
سوال : آقای مظهری مدیرکل فناوری اطلاعات وزارت بهداشت روی خط هستند ، بفرمائید الان وضعیت اتصال بیمارستان های خصوصی و دولتی را به پرونده الکترونیک سلامت، بیمه سلامت ، تامین ، تکمیلی ، بهداشت ، درمان نسخه نویسی الان در چه وضعیتی هستیم ؟
مظهری : بیمارستان ها که کلا ما چون سامانه ای تحت عنوان سامانه سپاد داریم اطلاعاتشان را بیمارستان های دولتی و بخش مهمی از بیمارستان های خصوصی اطلاعاتشان به سمت وزارت بهداشت می آید و از این جا توزیع می شود .
سوال : تامین اجتماعی چه ؟
مظهری : فرقی ندارد تمام بیمارستان ها کلا اطلاعاتشان می آید این جا و از این جا توزیع می شود اطلاعات و در اختیار بقیه قرار می گیرد از جمله بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی و این وضعیت بیمارستان ها است اما مطلبی که شما فرمودید نسخه الکترونیک متاسفانه نسخه الکترونیک از این امکان برخوردار نیست ، نسخه الکترونیک چون شروع کننده توسعه نسخه الکترونیک سازمان های بیمه گر بودند ، اتصال بسیاری از مراکز ، بیمارستان ها مدنظرم نیست مراکز سرپایی ، مراکز آزمایشگاهی، مطب ها ، داروخانه ها و آزمایشگاه ها در حوزه سرپایی ارتباطشان به صورت مستقیم با بیمه ها است و برای همین مطلب این جا مشکلی به وجود آمده و خودمان هم داریم پیگیری می کنیم که این موضوع مشکلاتش برطرف شود .
سوال : یعنی مثلا من بعنوان یک بیمار مراجعه کنم بستری شوم اطلاعاتم وجود دارد ولی به عنوان بیمار سرپایی بروم اطلاعاتم نیست ؟
مظهری : اطلاعاتتان در سازمان بیمه گر هست ولی اطلاعاتتان در وزارت بهداشت و درمان تجمیع نشده یعنی نیامده در کنار اطلاعات بستری شما بنشیند .
سوال : در پرونده الکترونیک سلامت سرپایی هست یا نیست ؟
مظهری : پرونده الکترونیک سلامت که دست وزارت بهداشت و درمان است در حال حاضر بخش سرپایی آن دست بیمه ها است که ما داریم از بیمه ها اطلاعات می گیریم یعنی معکوس شده ما اطلاعات را باید خودمان به بیمه ها بدهیم در حال حاضر با بیمه سلامت داریم اطلاعات می گیریم و نیروهای مسلح و تامین اجتماعی که اطلاعات را خودشان
سوال : الان مهمترین مشکلی که وجود داشت جزیره ای اتفاق افتادن این ماجرا بود که ۱۸_۱۷ سال است دارد انجام می شود همین بود همه جزیره ای بود و همه یک جا اطلاعات جمع کردند قرار بود از امروز یک پارچه شود و مسئولش هم وزارت بهداشت است و این اتفاق هنوز نیفتاده است .
مظهری : ما که یک سه ماهی است خدمت عزیزان هستیم تمام تلاش را داریم انجام می دهیم برای این که این یکپارچگی اتفاق بیفتد باید اطلاعات در سامانه وزارت بهداشت و درمان تجمیع شود ، هم اطلاعات نسخه سرپایی و هم اطلاعات بستری هم اطلاعات مربوط به حوزه بهداشت که البته الان این اطلاعات هست .
سوال : برای این که همه اش وصل شود چقدر فرصت می خواهید ؟
مظهری : فکر می کنم البته آن مقداری که حداقل های استاندارد باشد باز هم عرض کنم این بحث تکاملی است حداقل ها را فکر می کنم تا پایان سال بتوانیم به یک جایی برسانیم .
سوال : تا کجا برسانید ؟ یعنی چندتایش وصل می شود ؟ دقیق تر بفرمائید. تا پایان سال خیلی مانده .
مظهری : اولا ما الان مشکلات کدینگ داریم باید این کدها بین بیمه ها یکسان سازی شود یعنی کار بزرگی است و کار دستوری نیست که ما بگوییم ، بنده باید تعهد دهم به عنوان مسئول این قسمت که این موضوع را از آب و گل در بیاورم و از این مشکلات خارج کنیم به نظر خود من می رسد که تا بهمن و اسفندماه است .
سوال : تا بهمن و اسفند را چقدر را حل و فصل می کنید؟
مظهری : کار تدریجی است یعنی ممکن است الان بیمه سلامت وصل شود یا دو ماه دیگر اتفاق بیفتد ، تامین اجتماعی با یک تاخیر ، بیمه های تکمیلی باید بیایند وسط یعنی این موضوع تکه تکه است یعنی نه این که فکر کنید ما تا آخر بهمن و اسفند صبر می کنیم و بعد یک جا می گوییم درست شد ، این جوری نیست .
سوال : اگر می شود به زمان بندی دقیق تری و در بازه کوتاه تری بفرمائید که مشخص چقدر از آن وصل می شود و وعده ای هم داده بودید در خصوص نوبت دهی الکترونیک آن هم اگر بفرمائید که آن هم به کجا رسید ؟
مظهری : شما به عنوان رسانه ملی هر سه ماه یک بار از ما گزارش بخواهید و پیشرفت کار را ببینید .
سوال : اگر این گزارش را یک ماه یک بار کنید بهتر نیست ؟ چون از نوبت دهی که مثلا سه ماه گذشته الان نوبت دهی یکی از آن است بفرمائید .
مظهری : نوبت دهی را که ما خیلی وقت است که شروع کردیم و پیشرفت خوبی هم داشتیم ما در بهمن ماه یک مصاحبه ای داشتیم و آن زمان یادم است که یک تعداد کمی بیمارستان متصل شده بود ما قول دادیم تا آخر خردادماه تمام بیمارستان ها را به سیستم نوبت دهی متمرکز متصل کنیم ، الان تقریبا از ۶۵۹ تا چهارصد و خورده ای یعنی حساب کنید آن تاریخ صد و خورده ای بیمارستان آن موقع وصل بود الان رسیده به ۴۴۰_۴۵۰ تا بیمارستان ولی بالای ۴۰۰ بیمارستان از همان تاریخ تا الان متصل شدند و روند اتصال ادامه دارد و انشاالله من تا تاریخی که قول داده بودم این را می رسانم که می شود 31 خرداد ماه که شما می توانید از ما انتظار داشته باشید تمام بیمارستان های کشور سیستم نوبت دهی شان به صورت یک پارچه در سامانه متمرکز مدیریت شود .
سوال : پس در کنار این ما یک وعده هم از شما گرفتیم که شما فرمودید سه ماه یک بار گزارشی اعلام خواهید کرد در خصوص اتصال
مظهری : بله استقبال هم می کنیم از این قضیه .
سوال : ممنون ، خانم شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم روی خط هستند سلام بر شما ، بفرمائید که همین متصل نبودن که داریم الان بحثش را می کنیم جزیره ای عمل کردن چقدر می تواند آسیب زا باشد و چقدر می تواند ما را از هدف های اصلی دور کند ؟
شیخی : در مورد بحث پزشک خانواده نسخه الکترونیک و نظام ارجاع واقعا یکی از داستان های من بگویم غم انگیز که از شروع مجلس یازدهم ما داریم پیگیری می کنیم و همیشه قول و قرارهایی بوده چه در دولت قبل و چه دولت فعلی و هنوز که هنوز هم این بحث جزیره ای عمل کردن و یکپارچه نبودن خودش خیلی مشکل ساز شده است ، مصداقش این که قرار بوده یک ستاد هماهنگی کشوری تشکیل شود در این خصوص که به صورت شاخص و چارچوب محور عمل کند تا بتواند پیشنهادهای لازمی که برای چگونگی عملکرد درست هم در بحث پزشکی خانواده و هم نظام ارجاع داشته باشد گزارش بدهند و کار را پیش ببرند ولی هنوز ما این ستاد را ندیدیم که گزارشی از آن بیاید یا اصلا تشکیل شده باشد حالا در یکی از جلسات اخیر کمیسیون هم این بحث بالاخره باز شد و قرار شد که هر چه سریعتر این ستاد تشکیل شود و گزارش را بدهند چون وقتی ما مثلا بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع را در دو استان که استان های مازندران و فارس بوده پایلوت آن انجام شده و تقریبا ده سال از آن گذشته و هنوز ما گزارش دقیقی از آن نداریم و آسیب شناسی دقیقی انجام نشده که ببینیم چالش ها کجا بوده و اشکالات کار کجا بوده و اگر قرار است که اجرایی و عملیاتی باشد نظارت های دقیق شاخص هایش و بحث های مختلفش این که آیا مثلا زیرساختش کجاها نواقص دارد و چگونه باید برطرف شود همه این ها نیازمند این است که ما در عمل به مشکل برنخوریم و در عمل بتوانیم اجرای پروژه را درست پیش ببریم ، گزارش هایی که می آید گزارشات دقیقی نیست و ما گزارشی نداشتیم همه حرف های تکراری
سوال : درخواست کرده بودید و گزارشی نگرفتید ؟ چه تاریخی درخواست کردید ؟
شیخی : بله ، تقریبا از اول مجلس یازدهم این بحث بود.
سوال : می خواستم ببینم آخرین پیگیری تان کی بوده که هنوز به جواب نرسیدید .
شیخی : من باید از کمیسیون بپرسم که دقیقا گزارش آمده یا نه ولی ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ جلسه آخری بوده که ما در حوزه بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع و نسخه الکترونیک داشتیم .
سوال : الان پزشک خانواده جایگاه سند بالادستی قانونی اش کجاست با توجه به این که این موضوع دربرنامه ششم بوده و مهلتش گذشته و در سیاست های کلی نظام سلامت هم خیلی به آن اشاره ای نشده ، الان چگونه این پیگیری خواهد شد ؟
شیخی : در همین ستادی که گفتم یعنی همه این ها یک زنجیره به هم متصلی است که اگر یکی از این ها نقص داشته باشد عملا کار انجام نمی شود مثلا بحث طرح دارویار چیزی است که نفسش کاملا وصل است به این موضوع که بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع و نسخه الکترونیک درست اجرایی و عملیاتی شود ، آیا واقعا این اتفاق در عمل دارد می افتد ؟ من منکر زحمات دوستان نیستم قطعا بسیار زحمت کشیدند خصوصا در دولت جدید و وزیر محترم آقای دکتر عین اللهی بسیار روی این حوزه کار کردند ولی واقعا ما در این حوزه چون عقب ماندگی بسیار زیادی داریم آن خروجی کار هنوز خروجی مطلوبی نیست و برای این که ما بتوانیم مسئله محور و کاری که بالاخره شیرینی آن را مردم لمس کنند چون وقتی بحث از پزشک خانواده و نظام ارجاع و نسخه الکترونیک می شود یک هول و ولایی در دل مردم می افتد که اگر مثلا من بخواهم مراجعه کنم به مشکل برمی خورم شاید حق هم داشته باشند همین طرح دارویار واقعا در اجرا خیلی مردم دچار مشکل شدند برای پیدا کردن به موقع دارو و برای این که بتوانند از بیمه شان درست استفاده کنند چون خیلی از مراکز و روستاها حتی سیستمشان وصل نبود و مشکل داشتند در این زمینه .
سوال : پیگیری بعدی شما در مجلس کی خواهد بود ؟
شیخی : ما مرتب موضوع را داریم پیگیری می کنیم و جلسه بعدی من فکر می کنم یک مهلتی داده شد ضمن این که ما هم از دوستان خواستیم که یک آسیب شناسی دقیق و عملیاتی و بررسی هایی که آن اجرای پایلوتشان در دو استان بوده را به کمیسیون ارائه دهند و فرمانده اجرای عملیات هم اقای دکتر فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت خواهند بود که به عنوان فرمانده عملیات این موضوع را باید بررسی کنند و چالش های احتمالی را ببینند و پیش بینی کنند .
سوال : مهلتی که فرمودید داده شده چقدر است ؟
شیخی : قرار بوده که امسال اوایل سال ، دقیقا شاید بگویم مثلا یک ماهه شاید اشتباه کنم ولی در جلسه ای که ما 21 اسفندماه داشتیم گفتیم در اولین فرصت که فکر می کنم همین فروردین ماه ما این انتظار را داشته باشیم که به نوعی گزارش دهند ضمن این که باید نسخه 02 و 03 طرح پزشک خانواده را هم در اختیار کمیسیون قرار دهند .
سوال : ممنون از شما ، آقای فرشیدی با نکاتی که مطرح شده الان این طرحی که داریم راجع به آن صحبت می کنیم را می توانیم قابل اجرا بدانیم یا خیر ؟
فرشیدی : من هم از خانم دکتر تشکر کنم و هم از آقای دکتر مظهری ، امروز کاری که انجام شد قرارگاه امروز یکی از قرارگاه های بسیار خوبی بود که امروز داشتیم از سازمان های بیمه هم بیمه سلامت ، هم تامین اجتماعی حضور داشتند نظام پزشکی حضور داشت ، از تمام کسانی که به شکلی با ما مرتبط هستند بودند ، مجلس هم دعوت شده بودند یعنی سه نفر از کمیسیون وزارت بهداشت و درمان متاسفانه به دلیلی حضور پیدا نکردند ولی دعوت شده بودند و سامانه ای که امروز رونمایی شد سه کمیته از کمیته های قرارگاه درگیر این بود هم کمیته بیمه، کمیته درمان و کمیته آی تی که هر سه با هم برنامه رونمایی را داشتند ما الان فراخوان ما به این شکل است که ما داریم زیرساخت های پایگاه های بهداشتی را داریم برای اول اردیبهشت آماده می کنیم برای کل کشور ، تمام استان ها این کار را انجام خواهند دارد از مناطق محروم یعنی ممکن است یک استانی یک شهرستان ، دو شهرستان حتی خود تهران هم دانشگاه تهران حداقل هرکدامشان یک شهرستان در برنامه هستند چیزی که به ما دادند .
سوال : این زیرساخت که می فرمائید چه تعداد نیرو می شود ؟ چقدر بودجه می شود ؟
فرشیدی : بودجه اش حدود ۱۸ و نیم همت برای سطح یک دیده شده است.
سوال : شما بودجه ۱۸ و نیم همتتان برای بودجه ۱۴۰۲ است که در اردیبهشت به دستتان نمی رسد .
فرشیدی : روال این گونه است بیمه وقتی پرداخت می کند از سال قبل به سال بعد منتقل می شود وقطعا یک مقداری از آن پرداخت می شود ، اگر این بودجه محقق شود ما مشکلی در اجرایش نخواهیم داشت اما من برمی گردم به آن جمله ای که دوست دارم حتما توجه کنید ، پزشک خانواده ما مراقبت محور است این را توجه کنید یعنی ما می گوییم که هر ایرانی یک مراقب داشته باشد
سوال : این نکته خودش جای سوال است یعنی شما الان مثلا طرح به این بزرگی را ما نگهداشتیم برای این که پزشک خانواده را ببریم جلو، چیزی که هنوز سالها داریم راجع به آن صحبت می کنیم نظام ارجاع مانده به خاطر پزشک خانواده .
فرشیدی : ببینید انتظار ما از پزشک خانواده چیست ؟ این است که جمعیت دسترسی مناسب به سیستم بهداشتی داشته باشند .
سوال : ولی محدود نکنیم الان ما مثلا می گوییم حتما شما باید از این طریق بیایید .
فرشیدی : ما مجبوریم این کار را بکنیم شما می توانید به بخش خصوصی مراجعه کنید ما کاری با شما نداریم ولی ما باید بگوییم کسی که از سیستم ما دارد استفاده می کند مشوق باید برای ایشان بگذاریم .
سوال : خوب این سیستم را گسترده تر کنید شما هم محدودیت های منابع را دارید ذکر می کنید هم نیروی انسانی را .
فرشیدی : من گفتم که ما الان برای نیروی انسانی ، برای کارشناسان بهداشتمان که می آیند مراقبین سلامت می شوند این ها را مشکل نداریم داریم طراحی می کنیم که این ها را جذب کنیم .
سوال : الان فارس و مازندران که آزمایشی است؟
فرشیدی : فارس و مازندران سیستم قبلی که دارند مشکل فارس و مازندران اساسی این ها مشکلات سرانه ای داشتند سرانه مناسب با آن چیزی که پزشک داشت ، برای وضعیت فعلی ما مراقب محور بودن قضیه بسیاری از مشکلات ما را حل می کند ما می گوییم از اول اردیبهشت که می گوییم شروع می کنیم واقعا شروع می کنیم بحث این است که مردم هم به همان نسبت به ما مراجعه کنند . دو مانع ما داریم یکی این که من اگر دوست داشته باشم پیش یک متخصص بروم سرخود هم بروم این چه اتفاقی برایش می افتد ؟ و کسی که پیش ما مراجعه کند این فرد چه اتفاقی برایش می افتد ؟ ما می گوییم که خدمات ما خدمات تعریف شده استاندارد است . چه کسی باید این را اطلاع رسانی کند ؟ وزارت بهداشت ، عمدتا صدا و سیما و فضای مجازی را هم باید پای کار بیاوریم
سوال : اولش این است که زیرساخت ها باشد خود شما اشاره می کنید سه استانی که جلو بردید مشکل سرانه وجود داشته است؟
فرشیدی : وقتی الان ما می گوییم سامانه یکپارچه نظام ارجاع راه اندازی کردیم برای همین است.
سوال : این هم که کاملا یکپارچه نبود چند پارچه بود؟
فرشیدی : الان همه روستاهایمان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر وصل است ، شهرها را هم داریم وصل می کنیم استان هایی که شروع می کنند شهرستان هایی هستند که زیرساختشان آماده است و می توانند از اول اردیبهشت شروع کنند از مناطق محروم باز هم ، به ترتیب استان ها و شهرستان های دیگر هم وارد این قضیه می شوند شاید دو تا سه ماه طول بکشد که شهرستان های ما تکمیل شوند ولی قطعا شما نباید انتظار داشته باشید در تهران هم در سه چهار ماه آینده این اتفاق بیفتد برای این که تهران با خیلی جاها متفاوت است ما می گوییم محله های ما باید پایگاه سلامت داشته باشند هر سه هزار نفر یک پایگاه ، شش هزار نفر دو پایگاه ، همین الان در تهران مراکز ما جمعیت های سی چهل هزار نفر با فاصله طولانی قرار گرفته قطعا دسترسی مردم به این جا سخت خواهد بود ولی شهرهای کوچک و استان ها قطعا ظرف اردیبهشت و خرداد باید سرشماری کنند ، مراقبشان باید مشخص باشد که این اتفاق قطعا می افتد و برنامه ریزی شده اما این که بگوییم در اردیبهشت بیاید
سوال : این گونه نشود که مثلا اردیبهشت هم بیاید بگوییم در سه شهر این استان اجرا کردیم باز هم نشد بعد منوط کنیم به دو ماه دیگر .
فرشیدی : ما الان می گوییم تمام کشور ، شهرستان هایی که آمادگی دارند از اردیبهشت شروع می کنند یعنی اردیبهشت تا مراقب شما هم آماده نشده پزشک نمی تواند بیاید در برنامه ، شما باید مراقب جمعیت را انتخاب کنید مشکلات جمعیت را در بیاورد و بعد پزشک بیاید ، تا مراقب جمعیت را ثبت نکرده پزشک نمی تواند بیاید پس مراقب باید باشد .
سوال : با این حجم انبوهی که ما مثلا از زیرساخت های فناوری داریم نمی توانم کمی از این شخص محوری یا مراجعه محوری را کم کنیم ؟
فرشیدی : مراقب باید کارها را انجام دهد پیگیری یک پرفشاری خون را چه کسی باید انجام دهد ؟ مراقب باید انجام دهد باید تماس بگیرد سر وقت بیاید دارو را بگیرد و اگر نیاز به ارجاع شد بفرستد پیش پزشک این اتفاق قطعا می افتد یعنی کلی ظرف این سه چهار ماه کار شده که به این جا برسیم .
سوال : از این جهت می گویم که مثلا هوش مصنوعی دارد ویزیت انجام می دهد ولی خوب راهکار ما این است که دوباره
فرشیدی : هدف غایی ما ارتقاء سواد سلامت جامعه است که منجر به خودمراقبتی شود در خود مراقبتی اتفاقی که شما می گویید می افتد یعنی ما یک پلت فرمی در خودمراقبتی داریم فرد با مراقبش در جریان است اگر پرفشاری خون هم دارد در خانه این فشار را می گیرد منتقل می کند بدون این که خودش حضور داشته باشد .
سوال : الان من بعنوان بیمار خودم می توانم به پرونده سلامت پزشکی ام دسترسی داشته باشم ؟
فرشیدی : شما اول باید مراقب سلامتت را بشناسی .