مدیرعامل گروه تراکتورسازی تبریز از تولید ۳۱ هزار تراکتور با موتور ساخت داخل در سال ۱۴۰۱ خبر داد.
وی ادامه داد: بیشترین تولید ما ۲۴ هزار دستگاه در کل تاریخ تراکتورسازی با تامین موتورهای پرکینز (Perkins) انگلیس بوده است.
مدیرعامل گروه تراکتورسازی تبریز گفت: امروز با افتخار میگویم از تولید ۲۲ هزار دستگاه تراکتور در سال ۱۴۰۰ به تولید ۳۱ هزار تراکتور در سال ۱۴۰۱ رسیدیم که این تراکتورها با موتور کاملا ایرانی تولید شده است.
وی اضافه کرد: موتور این تراکتورها بدون استفاده از قطعهای وارداتی، در داخل مجموعه تراکتورسازی و شرکت موتورسازان تولید شده است.
وحیدزاده، نوسانات برق و گاز را چالش مهم تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: این موضوع را نه به عنوان گلایه بلکه به جهت ارائه چاره مطرح میکنم، به عنوان نمونه پیش بینی ما تولید ۳۵ هزار دستگاه تراکتور در سال ۱۴۰۱ بود که متاسفانه به دلیل همین نوسانات محقق نشد.
وی ادامه داد: پیشنهاد میکنم در شهرکهای صنعتی، نیروگاههایی با مدیریت استانداری و مشارکت بانکها و صنایع ایجاد شود و این نیروگاهها به صورت کامل در اختیار صنایع قرار گیرد. برای ساخت این نیروگاهها باید به صنایعی منابع مالی ندارند تسهیلات داد تا با ساخت و راه اندازی این نیروگاهها به مرور در ۲ تا ۳ سال آینده پایهای اساسی و قوی برای جلوگیری از فشار به برق مسکونی و خانگی ایجاد شود.
مدیرعامل گروه تراکتورسازی تبریز نوسانات نرخ ارز را از دیگر چالشهای تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: مواد اولیه و قطعاتی که در نبود تامین کننده داخلی و یا صرفه و صلاح اقتصادی با تامین ارز وارد میشود در فرایند تولید بسیار راهگشا خواهد بود بنابراین تامین ارز بدون نوسانات نرخ برای تولیدکننده باید مدیریت شود.
وی به قیمت گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: قیمت مواد اولیه با توجه به تورم بالا میرود در نتیجه ما نمیتوانیم به تولید کننده تراکتور که تقریبا ۸۵ درصد هزینه هایش مواد اولیه و قطعات است بگوییم مواد اولیه و قطعات مورد نیاز را به هر قیمتی خریداری کنید، اما تراکتور را با قیمت تعیین شده از سوی ما به فروش برسانید. این شدنی است مشروط به اینکه در مرحلهای که ما نیاز به مواد اولیه و قطعات داریم در آن مرحله به تامین کنندگان مواد اولیه و بویژه ورقهای فلزی و پتروشیمی کمک شود.