نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: بیمارستان های دولتی انصافا قدرت اداره با این تعرفه را نخواهند داشت و اگر دولت به این تعرفه مصر باشد ما حتما دچار چالشهای جدی خواهیم شد یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است نگهداری یا به عبارتی ماندگاری پزشکان در سیستمهای دولتی است.
سوال: در بحث تعرفههای پزشکی یکی از مهمترین مسائلی که داریم باید تعیین تعرفهها باید براساس قیمت واقعی باشد آنطور که گفته میشود براساس کارشناسی انجام شده افزایش قیمت تعرفه هاباید حدودا ۶۰ درصد باشد و در شورای عالی بیمه سلامت در آبان ماه برگزار شد علی رغم این که قسمت اعظم اعضای شورای عالی بیمه سلامت بیمهها هستند به عنوان خریدار خدمت حدود ۴۰ درصد افزایش اعلام شده شنیدهها حاکی است از این که این عدد باز هم تعدیل شده در سازمان برنامه و بودجه هرچند که ما یک چالش مهم در این حوزه داریم و آن این است که همیشه درصد اعلام میشود یعنی گفته میشود که مثلا ۶۰ درصد ۴۰ درصد افزایش اتفاق بیافتد، اما این که این قیمت واقعی کجا باید اعلام بشود و تعیین بشود شاهد هستیم که آن اتفاق هم نمیافتد.
آقای میرمحمدی: بحث تعرفهها یک بحث چندین ساله است که چند تا اتفاق دارد میافتد که به نظر من جز سوء تدبیر و سوء مدیریت چیز دیگری نیست اولین بحثی که وجود دارد این است که چرا تعرفهها به موقع اعلام نمیکنید؟ خب شمایی که میخواهید تعرفههای را مثلا در ابتدای اردیبهشت ماه و، چون بعضی از سالها مثلا در خردادماه و در بعضی از سالها هم در تیرماه اعلام کردید خب این زمانی که قرار است جلسات شورای عالی بیمه تشکیل بشود برای این که جلسات کارشناسی تان را تشکیل بدهید بعد قرار است که نظرات سازمان برنامه و بودجه را بگیرید و بعد قرار است که ببرید در هیئت دولت مصوب کنید خب این اتفاقها را در دی ماه انجام بدهید در دی ماه سال جاری انجام بدهید در بهمن ماه انجام بدهید که شما بتوانید بگویید از از اول فروردین ۱۴۰۲ تعرفهها به این شکل باید اعمال شود این یک نکته، من هم ماندم که چرا کاری که فقط مدیریت زمان هست مجموعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه تعلل میکنند و این تعلل هر سال کلی به هم خوردن نظم و سیاق این موضوع تعرفه میشود و باعث میشود که هم اعتراضها را داشته باشیم که به نظر من این اعتراضها را هیچ دلیلی ندارد که ما ایجادش کنیم واقعا این ناراضی کردن جامعه فرهیخته پزشکی و جامعه درمانی ما نسبت به این موضوع ، حالا چه مجموعه بیمارستانهای دولتی چه بیمارستانهای خصوصی و چه مراکز مطبی اینها دلیل ندارد یعنی اینها چیزی است که خیلی راحت میشود تدبیر و مدیریت زمان را درست انجام داد که این بستر اعتراض ایجاد نشود.
نکته دوم در تعیین تعرفه وقتی یک تعرفعه را میخواهیم معرفی کنیم اجزای مختلفی این تعیین تعرفه دارد ببینید ما هم در تعیین تعرفه ما به عنوان بستر که نگاه کنیم توی این بستهای که داریم تعیین تعرفه میکنیم هم جز فنی هست هم جز حرفهای هست هم هتلینگ هست هم پاراکلینک هست و هم دارو خب همه اینها توی این بستر و بعد میآیند میگویند که این درصد افزایش تعرفه را ما داشتیم خود به خود حالا با این تعیین تعرفه مجموعه مراکز درمانی حالا چه خصوصی و چه دولتی و چه مطبها ملزم به رعایت این تعرفه خواهند شد حالا نگاه کنید توی این بسته تعیین تعرفه یک مقوله اش دارو هست که تقریبا در همین بحث دارو حدود ۳۰ درصد از بسته را شامل میشود فکر میکنم اگر ما بتوانیم شورای عالی بیمه را مجاب کنیم و تصمیم گیرندگان در این حوزه را مجاب بکنیم بحث دارو را جدا کنید از بحث تعرفه خودبه خود تعیین تعرفه به جایگاه واقعیتر خودش نزدیکتر میشود .
نکته سوم بحث تعیین تعرفه صرفا توی کشور مختص جامعه پزشکی نیست این دوستان به اصطلاح حکمرانان نظام یا دولت نیم نگاهی به خیلی از مسائل و مولفههایی هم دارند برای این که تعرفهها را تعیین کنند این که خب شرایط تورمی کشور این که سایر اقشار چه وضعیتی دارد حالا اگر با این تعرفه به اصطلاح وضعیت درمانی و تشخیصی اقشار متوسط و ضعیف کشور بتوانند اخذ خدمت بکنند اینها مولفههای یاس تکه در نظر میگیرند پرداختی از جیب مردم، پرداختی از جیب دولت، وضعیت بیمارستانهای دولتی و بیمارستانهای خصوصی در مجموع وقتی بخواهند یک تعیین تعرفهای را انجام بدهند به همه جنبهها و مولفههای اقتصادی آن کشور یا آن زمان توجه میکنند و براساس آن تعرفه وضع میکنند اینکه تعرفهای که حالا من خودم شنیدم که با تعرفه به صورت (گلووال) حالا ۲۵ درصد بخواهد افزایش پیدا بکند قطعا چند تا اتفاق میافتد اولا که ۲۵ درصد واقعا کم هست هم در سسیتم دولتی ما واقعا به یک شرایط بحرانی و شرایط بدی روبرو خواهیم شد که نکته خیلی مهم است موضوع دوم خیلی از مطبها حالا سوای بعضی از مطبهایی که درآمد خیلی خوبی دارند خیلی از مطبهای پزشکان عمومی و پزشکان متخصص با نگاه اقتصاد سلامت واقعا قابلیت اداره کردن دیگر نخواهند داشت به خصوص بعضی از مناطق حالا متوسط و کمتر برخوردار کشور که سرمایه گذار آمده برای ایجاد بخش خصوصی واقعا با این تعرفه توان اداره مجموعه اش را نخواهد داشت اینها مواردی است که ما نباید احساس عمل کنیم یا به خاطر این که از جیب دولت کمتر پرداخت بکنیم بخواهیم که این تعرفهها را کم در نظر بگیریم آنچه که شورای عالی بیمه من خودم صحبت کردم با دوستان و تقریبا به این نتیجه رسیدند حدود ۴۰ درصد یک عدد نسبتا واقعیتر بود گرچه باز هم به آن عدد واقعی فاصله داشت کمتر بود، ولی خب حالا ۴۰ درصد واقعا قابل دفاع بود و میشد خیلی خوب دفاع کرد به خصوص در سیستم دولتی عرض میکنم واقعا شرایطی است که بیمارستانهای دولتی انصافا قدرت اداره با این تعرفه را نخواهند داشت و اگر بخواهد دولت با این تعرفه مصر باشد ما حتما دچار چالشهای جدی خواهیم شد یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است نگهداری یا به عبارتی ماندگاری پزشکان در سیستمهای دولتی که با تعرفه دولتی هم خودتان میدانید نسبت به تعرفه بخش خصوصی آن چیزی که به پزشکمان پرداخت میشود بسیار کمتر خواهد بود.
مجری: اگر شما و همکارانتان بتوانید مسیرهایی را پیدا کنید که بتوانید بیمهها ملزم بشوند که بیشتر به تعهدات خودشان عمل کنند هفتاد درصد پرداخت در بخش خصوصی ۷۰ درصد تعرفه دولتی پرداختش در بخش خصوصی وقتی اتفاق میافتد ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که بخش خصوصی ما هم سرپا باشد، چون ۸۰ درصد خدمات سرپایی ما دارد ارائه میشود.