پژوهشگران ربات جدیدی در دست ساخت دارند که به مشارکت برابر کودکان دارای اختلال بینایی در بحثهای گروهی با کودکان بینا کمک میکند.
محققان موسسه فناوریهای تعاملی در پرتغال اخیرا مطالعهای در مورد استفاده از یک ربات به عنوان واسطه بحثهای گروهی بین کودکان با تواناییهای بینایی متفاوت انجام داده اند.
این تیم این مطالعه را در کنفرانس بین المللی ACM/IEEE در مورد تعامل انسان و ربات که ماه مارس امسال در استکهلم برگزار شد، ارایه کرد.
این گروه تحقیقاتی مشکل کودکان دارای معلولیت را که به دلیل نبود فناوریهای در دسترس متناسب با نیازهای کودکان با و بدون اختلال بینایی، در بحثهای گروهی کمتر شرکت میکردند، شناسایی کرد.
ایزابل نتو، محقق برجسته موسسه Instituto Superior Técnico میگوید: بیشتر فناوریهای در دسترس فقط برای استفاده کودکان دارای معلولیت ابداع شدهاند که آنها را از مشارکت در بسیاری از فعالیتهای کلاسی محروم میکند.
کودکان دارای اختلال بینایی در درک گفتگو و نشانههای غیرکلامی مرتبط با آن، با چالشهای بیشتری مواجه هستند.
محققان برای حل این مشکل، از یک اسباببازی رباتیک تجاری به نام Dash اقتباس کردند که واسطه بحثهای گروهی بین کودکان دارای تواناییهای بینایی متفاوت است.
این ربات بین بچهها حرکت میکند و بهعنوان یک یار شنونده در مقابل کودکی که در حال صحبت کردن است میایستد.
ربات از میکروفون استفاده میکند تا دریابد هر کودک چقدر صحبت کرده است. ربات موقعیت خود را تغییر میدهد و به سراغ کودکی میرود که در گروه کمتر صحبت کرده و او را به تعامل تشویق میکند.
این ربات از نورهای الای دی روشن و رنگارنگ و کلمات شفاهی برای تعامل گفتگو یا تشویق کودکان به مشارکت در بحث استفاده میکند.
رفتارهای این ربات از طریق توسعه نرم افزاری که به طور خاص برای استفاده کودکان با تواناییهای متفاوت طراحی شده، ایجاد شده است.
این محقق تصریح کرد: هر کودکی با هر میزان حدت بینایی، این رفتارها را درک میکند.
این مطالعه با گروههایی از کودکان انجام شد و هدف آن بررسی این نکته بود که آیا دخالت ربات باعث مشارکت برابر کودکان با و بدون اختلال بینایی در گفتگوهای گروهی میشود یا خیر.
نتو گفت: ما میخواستیم میزان توازن مشارکت گروهی را ارزیابی کنیم. هر زمان که بچهها مدت یکسانی عادلانه صحبت میکردند، گروه را متعادل قلمداد میکردیم. اما گروههایی را که حداقل یک کودک به طور قابل توجهی بیشتر یا کمتر از بقیه صحبت میکرد، نامتعادل در نظر گرفتیم.
این مطالعه نشان داد ربات اختلاف بین میزان مشارکت کودکان با و بدون نقص بینایی را کاهش داد. این تیم با استفاده از یک استراتژی رهنمودی به این نتایج رسیدند. در این مورد، ربات نزدیک کودکی که کمترین مشارکت را دارد حرکت میکند و او را به صحبت کردن تشویق میکند.
اگرچه این ربات تفاوتها را به طور کامل از بین نبرد، اما این نابرابری را کاهش داد. به همین دلیل، یک گام کوچک و در عین حال امیدوارکننده برای مشارکت عادلانهتر همه کودکان در فعالیتهای کلاسی است.
این تحقیق مزایای ایجاد فناوریهای فراگیر را که هر کسی میتواند از آن استفاده کند و ترویج تجربیات منصفانه و عادلانه را برجسته میکند. در آینده، تیم تحقیقاتی موسسه فناوریهای تعاملی، این راهبراد را تکمیل میکند تا به آن احساس طبیعیتری بدهد.
این محقق میگوید: میخواهیم مخاطبان خود را گسترش دهیم و بررسی کنیم که چگونه میتوانیم از یک ربات در سایر گروهها دارای توانایی متفاوت مانند کودکان طیف اوتیسم استفاده کنیم. محققان امیدوارند یافتههای آنها بر پویایی کلاسهای درس، محیطهای کار و خانه تأثیر مثبت بگذارد.
این مطالعه حاصل همکاری مشترک موسسه فناوریهای تعاملی، موسسه Instituto Superior Técnico، INESC-ID و دانشکده علوم دانشگاه لیسبون است.