معاون هماهنگ کننده امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: ۴۹۷ هزار و ۱۰۶ نفر در زمره افراد بی سواد، افرادی که هیچ سواد خواندن و نوشتن ندارند در این استان شناسایی شدهاند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین حجت گنابادی نژاد در نخستین جلسه شورای
وی گفت: اولویت نخست در سواد آموزی، بازماندگان از تحصیل و افراد بی سواد با سنین ۱۰ تا ۴۹ سال هستند و ۲۴۲ هزار و ۴۵۲ هزار نفر بی سواد دیگر نیز به دلیل سن بالای ۶۵ سال و معرفی شده از سوی دستگاههای اجرایی دیگر در اولویت بعدی سواد آموزی قرار دارند.
معاون هماهنگ کننده امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به نقش دستگاههای مختلف در کاهش بی سوادی در خراسان رضوی افزود: هر یک از دستگاههای مربوطه از جمله بهزیستی، اتباع و امور مهاجران و دیگر سازمانها باید تمامی اقدامات ریشه کنی بی سوادی در دستگاه خویش را انجام دهند و نهضت سواد آموزی فقط معیارها و شاخصها را برای آنها تبیین کند.
گنابادی نژاد گفت: در امر ریشه کنی بی سوادی باید نهادهایی از جمله هلال احمر که دارای شبکه مردمی هستند، پای کار بیایند و از ظرفیتهای خویش در این مسیر استفاده کنند.
وی افزود: موضوع سواد آموزی برای پیشبرد افراد کشور مهم است، لذا برای تحقق آن باید راهکارهای ارائه شده دستگاههای مربوطه از مرحله شناسایی تا تعلیم سهل، روان و اجرایی باشد.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در این نشست گفت:برای حمایت از بخش نهضت سوادآموزی نیازمند کمک خادم یاران، بسیج و نیروی هلال احمر به صورت جهادی هستیم،
سید امیر شوشتری ا با اشاره به طرحهای مختلف سواد آموزی در خراسان رضوی افزود: طرح شهید "محمودوند" یکی از طرحهای موفق حوزه سواد آموزی بوده است که باید اینگونه طرحها بیشتر اجرایی شود.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی درادامه این نشست گفت: شهرستانهای خراسان رضوی بین ۹۳ تا ۹۸ درصد ضریب سواد آموزی دارد که از این جهت رتبه دوم کشوری پس از استان خوزستان را در اختیار دارد.
سید جمال وزیری افزود: بر اساس کد ملیهای ثبت شده در سال تحصیلی جاری، ۲۰ هزار و ۴۴۶ نفر در مقطع دوره ابتدایی از تحصیل بازمانده اند که از این تعداد ۴۳ درصد مردان و ۵۷ درصد را زنان تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه بیشتر بازماندگان از تحصیل در مناطق شهری ساکن هستند، گفت: کمبود نیروی آموزش دهنده، تعریف محدود در سامانه و همچنین نبود منابع اعتباری از مهمترین دلایل اختلال در سیستم آموزشی استان است.