در ایام نوروز و ماه رمضان؛
افزایش ۶۲ درصدی بازرسیها در طرح نظارت بر بازار کالا و خدمات
عملکرد ادارات کل صنعت، معدن و تجارت در ۲۰ روز اجرای طرح نظارتی در مقایسه با مدت مشابه پارسال، مؤید رشد ۶۲ درصدی بازرسیها و افزایش ۱۸۰ درصدی ارزش ریالی پروندههای تخلف تشکیل شده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از وزارت صمت؛ سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد با عنایت به سیاستهای اقتصادی دولت مبنی بر حفظ ثبات بازار، ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه و جلوگیری از هرگونه کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات، همچنین ضرورت استمرار نظارت و بازرسی در بازار به ویژه در خصوص اقلام پرمصرف و اولویتدار با رویکرد روزآمد سازی شیوههای نظارت، دستورالعمل اجرایی طرح ویژه بازرسی و نظارت بر بازار کالا و خدمات در ایام نوروز و ماه رمضان ۱۴۰۲ برای اجرا از پانزدهم اسفند ماه سال گذشته تا آخر ماه رمضان، پیشتر از سوی این سازمان به عنوان دستگاه حاکمیتی و راهبر امر نظارت و بازرسی، به ادارات کل صمت جارت کشور، اعلام شد.
این دستور العمل با هدف کاهش التهابات احتمالی بازار و حمایت از حقوق عامه مردم و جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی سودجویان در نامه شماره ۱۱۳۰۹۳۷۹ مورخ ۳۰/۱۱/۱۴۰۱ ابلاغ و موضوع تشدید رصد و پایش وضعیت بازار توأم با برخورد بهنگام، بازدارنده و مؤثر با متخلفان از ناحیه ادارات کل صمت و با همکاری اتاقهای اصناف و اتحادیههای مرتبط با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.
ایمن سازی فضای کسب و کار با بسیج همه امکانات و مقدورات استان و جلب همکاری سایر دستگاههای ذیربط در راستای استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود و بهره گیری هدفمند، هوشمندانه و عملی از منابع انسانی، طی اقدامات اجرایی و عملیاتی مؤثر، از اهم اهداف این طرح بوده است.
همچنین با توجه به اهمیت موضوع نظارت ویژه در این ایام و به منظور تجهیز هر چه بیشتر ادارات کل صمت از لحاظ نیروی انسانی، وفق ابلاغیه وزیر صمت در نامه شماره ۱۱۳۶۳۶۸۰ مورخ ۰۸/۱۲/۱۴۰۱، مقرر شد مدیران کل تابعه ضمن نظارت ویژه بر حسن اجرای طرح نظارتی یاد شده، حداقل ۳۰ درصد از کارکنان سایر حوزهها؛ با اولویت افراد دارای تجربه در امر بازرسی و نظارت را در طول مدت اجرای طرح نظارتی در اختیار معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرفکنندگان استان قرار دهند.
گفتنی است؛ لزوم بهرهگیری از حداکثر ظرفیتهای موجود در سطح استان، متضمن جلب همکاری همه نهادها و دستگاههای ذیربط در قالب کارگروههای تنظیم بازار به ریاست استانداران، در قالب دستورالعمل طرح نظارتی موصوف، مورد تأکید و مطالبه جدی قرار گرفته و در این خصوص هماهنگیهای مقتضی با وزارت کشور نیز معمول شده است.
همچنین دستورالعملهای جداگانهای با ادارات کل صمت در زمینه تشدید نظارت بر فعالیت آژانسها و دفاتر فروش بلیت هوایی، پیش فروش بلیت قطار و اتوبوسهای بین شهری، اعمال نظارت بر رعایت تعرفه خدمات امداد خودرو سایپا و ایران خودرو، خشکشوییها و قالیشوییها صورت گرفته است.