مصطفوینژاد گفت: ما باید جامعه شناسی و روانشناسی کنیم که برای هر کشوری با سلایق ان کشور بسته بندی خاص داشته باشیم
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ رئیس باشگاه خلاقیت آموزش زعفران یونسکو گفت: عدم توجه ما به سلایق کشورهای مختلف به عبارت دیگر ما باید روانشناسی و جامعه شناسی این محصول را در کشورهای مختلف داشته باشیم بعضی از کشورها impit زعفرانی که ما استفاده میکنیم جز آلایندها برای محیط زیستشان میدانند و یا رنگی که در کشور ما مورد اقبال است کشورهای دیگر انرا قبول ندارند و بد میدانند.
مصطفوینژاد گفت: ما باید جامعه شناسی و روانشناسی کنیم که برای هر کشوری با سلایق آن کشور بسته بندی خاص داشته باشیم این در حالی است که در کشور تنها یک بسته بندی داریم و انرا هم در حوزه خلیج فارس، حوزه کشورهای امریکایی و حوزه کشورهای اروپایی همان محصول میخواهد فروخته شود.
وی افزود رقبای ما در کشورهای دیگر اینکار را انجام میدهند ودر کشورهای مختلف برندهای مختلف رنگهای محبوب ان کشورها را دارند.
رئیس باشگاه خلاقیت آموزش زعفران یونسکو:گفت نکته بعدی عدم استانداردهایی که در دنیا مورد قبول هست، ولی در ایران نداریم
یک استاندارد در ایران داریم به نام یوروفی هر محصولی این استاندارد را داشته باشد در کشورهای دیگر راحتتر خریداری میشود، ولی ما در کشور این استاندارها را نداریم اگر به این موارد توجه کنیم قطعا میتوانیم بازارهای خارجی را بهتر رصد کرده و جایگاه خودمان را در بازار جهانی پیدا کنیم.
علاوه بر تمام موارد بحث پیمان ارزی و تحریمها را هم باید در صادرات مد نظر داشته باشیم.