کارشناسان میگویند برای موفق شدن طرح فروش خودرو و جمع شدن نقدینگی، باید رویه کار وزارت صمت اینگونه باشد که مبلغ خودرو را به طور کامل از متقاضی دریافت کند و اولویت پرداخت بر اساس میزان پرداختی باشد.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما؛ (۲۰ اسفند) بزرگترین طرح خودرویی وزارت صمت اجرایی شد؛ این طرح را وزارت صمت از ۲ هفته گذشته وعده داده بود، اما با تاخیر اجرایی شد و حالا آنطور که آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت میگوید افتتاح حساب وکالتی برای شرکت در این طرح تا ۲۳ اسفند ادامه دارد.
ثبت نام این طرح فروش از ۲۶ تا ۲۸ اسفند انجام خواهد شد و به گفته سخنگوی وزارت صمت، همه خودروسازان اعم از ایران خودرو، سایپا و خودرو سازان بخش خصوصی در آن شرکت دارند.
آقای سعید مدنی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه فروش خودرو با قیمت دستوری باعث میشود زیان خودروسازان افزایش یابد و جیب دلالان پر شود، گفت: در طرحهای فروش خودرو، اگر قرار است این کالا با قیمت کارخانه و تکلیفی به فروش برسد که حاشیه سود بالای صد میلیونی هم دارد، با توجه به نقدینگی که در بازار و جامعه وجود دارد همه ثبت نام خواهند کرد، اما اگر اعلام کنند فروش خودرو در زمان تحویل با قیمت روز و بازار خواهد بود، استقبالی صورت نخواهد گرفت، زیرا با قیمت روز کسی طالب خودرو نیست.
وی افزود: اکنون در طرح فروش خودرو وزارت صمت اعلام شده است که همه در این طرح برنده اند که باعث میشود تقاضا افزایش یابد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر قیمت گذاری خودرو آزاد و تابع عرضه و تقاضا شود، خودروسازها هم سیاستهایی در نظرمی گیرند تا نقدینگی به جای خرید خودرو برای خرید سهام قرار گیرد.
مدنی در خصوص راهکارهای کنترل نقدینگی، گفت: باید کاری کرد که نقدینگی راه خود را پیدا کند؛ اکنون با سیاستهایی که دولت در پیش گرفته، سرمایهها به سمت کالاها هدایت میشود یعنی به سمت خودرو، ارز، سکه و مسکن میرود. در دنیا مرسوم است برای اینکه تورم کنترل شود، نرخ بهره بانکی را افزایش میدهند، اما در کشورما اینگونه نیست، برای کنترل تورم باید نرخ بهره بانکی را افزایش داد، زیرا مردم پول خود را آنجا میگذارند و میتوانند از سود آن استفاده کنند و دولت هم میتواند با آن پول در مسیر تولید استفاده کند.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: نقدینگی موجود در بازار یا باید به سمت بانکها یا بازار سرمایه هدایت شود؛ برای این کار باید شرکتهای خودروسازی سودده باشند و برای این سودده بودن، باید درصد سود، حتی از نرخ تورم بالاتر باشد که این کار باعث میشود نقدینگی به بورس برود که باعث رونق تولید خواهد شد؛ اگر این نقدینگی به بانکها هدایت شود میتوانند برنامه ریزی کنند و به بنگاههای اقتصادی در جهت توسعه کشور تسهیلات ارائه دهند.
وی میگوید: در دولت هفتم و هشتم این تجربه را داشته ایم، در آن زمان نرخ بهره بانکی را افزایش دادند که بهترین شاخصهای اقتصادی در آن زمان وجود داشت. در رابطه با خودرو هم همین موضوع مطرح است؛ اگر کسی احساس کند خودرویی بخرد سود بالایی دارد، در صف خرید قرار میگیرد.
مدنی افزود: اگر قرار است این طرح فروش خودرو موفق شود دولت باید بداند نیاز داخل به خودرو، چقدر است و باید به قیمت روز در زمان تحویل خودرو را پیش فروش کند، سود حاصل از خرید را هم به خودروسازها دهد که در ازای سود باید برنامه توسعه محصول بگیرد تا بتوان با افزایش تولید، تورم را کاهش داد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر خودروساز قصد دارد خریدار را در نوبت بگذارد باید حتما به قیمت روز خودرو را تحویل دهد، به طور نمونه ۲ سال دیگر معلوم نیست تورم چقدر رشد خواهد کرد، زیرا قیمت مواد اولیه گران خواهد شد.
وی گفت: باید وزارت صمت با خودروساز در خصوص توان تولید صحبت کند و بر اساس آن ثبت نام صورت گیرد.
این موضوع را با آقای منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در میان گذاشتیم؛ وی این راهکار را قابل بررسی دانست و گفت: میتوان روی این روش فکر کرد و اگر مکانیزم اجرای آن پاسخگو باشد میتوانیم از آن استفاده کنیم.
این به معنی هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید است که از بهم ریختگی بازار ارز و سکه جلوگیری میکند.
آقای کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو گفت: اینگونه متقاضیان و مصرف کنندگان غیر واقعی که به امید شانس، ثبت نام میکنند از صف تقاضا و ثبت نام خارج میشوند و هم اینکه این روش به اندازه میزان نقدینگی که جذب میکند میتواند در کنترل نقدینگی تاثیر گذار باشد. ظرفیتی که به گفته کارشناسان، دولت به درستی از آن استفاده نکرده است.
گزارش از فائزه شعبانی اصل خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما