چرخ هپکو با مصوبه اخیر مجلس برای واردات ماشین آلات راهسازی از حرکت میافتد.
نمایندگان مجلس بر اساس بند الحاقی ۳ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند تا نسبت به واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز راهداری با عمر کمتر از پنج سال ساخت با استفاده از معافیت حقوق ورودی اقدام کند.
مدیرعامل هپکو در ادامه تاکید کرد: هیچ تولیدکننده داخلی در حوزه قیمت تمام شده توان رقابت با محصولات دست دوم وارداتی را ندارد و ورود پنج هزار دستگاه ماشین آلات راهسازی ضمن نادیدهگرفتن ظرفیت عظیم تولید داخل، موجب خروج حداقل ۵۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خواهد شد و بسیاری از مشاغل را در حوزه تولید ماشین آلات راهسازی دچار بحران میکند.
به گفته کاظمی هپکو در سال ۱۴۰۱ با بازگشت به تولید، ۳۰۰ دستگاه از انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی را تولید کرد و برای تولید هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲ هم هدفگذاری کرد در حالی که ظرفیت این شرکت تولید بیش از دو هزار دستگاه در سال است.
کریمی، نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در انتقاد از مصوبه مجلس گفت:
ماشین آلات وارداتی به دلیل نبود قطعات و خدمات پس از فروش، نداشتن نمایندگی فعال در کشور و فرسودگی، کارایی لازم را ندارند و تجربه گذشته ثابت کرده ماشین آلات سنگین مستعمل وارداتی پس از مدت محدودی به گورستان ماشین آلات راه پیدا خواهند کرد.
شرکت هپکو در حال حاضر ۷۰۰ نفر نیروی مشغول به کار دارد که در صورت رسیدن به ظرفیتهای اصلی، ظرفیت اشتغال موجود به ۳ برابر افزایش مییابد.