در مسیرهای ترانزیتی کشور کوریدورهای ترانزیتی زیادی را تعریف کردیم که بزرگترین و عمدهترین آنها حدود یازده کوریدور است که خروجیهای شمالی جنوبی و شرقی غربی هستند و حدودا نزدیک به ۴ هزار کیلومتر را در بر میگیرند ولی آنقدر حجم ترافیک جاده ای بالاست که در بعضی از نقاط کشور نزدیک به ترافیک شهری شده.
سوال: چند هفته پیش بود در یکی از رادیوهای تخصصی شما از پیشرفتهای صنعت حمل و نقل صحبت میکردید و دیدیم و شنیدیم که در حوزه بهسازی راهها خیلی کارها انجام شده، اما در آستانه نوروز هستیم شنوندههای ما هم مثل خیلی از کارشناسان و صاحبنظران این سوال را دارند که چقدر تلاش شده راههای کشور ایمن بشوند برای سفرهایی که قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان دارد صورت میگیرد که تصادف و حادثهای نباشد که البته یک بخش آن راه است بخش دیگر تصادف خود راننده است و خودرو است. آن بخش راه را از شما بپرسیم.
کدخدازاده: ما با توجه به وظیفه تخصصی خودمان در شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور، بحث احداث و بهسازی راههای موجود را وظیفه خود میدانیم و باید انجام بدهیم. البته بهسازی که ما انجام میدهیم و بهسازی که راهداران عزیز انجام میدهند، یک مقدار تفاوت دارد؛ بهسازی ما در اصل میتوان گفت راههای فرعی را ما شاید ارتقا بدهیم به راه اصلی و یا این که باند دومی را در کنارش احداث کنیم با توجه به وظایفی که هم قانون برای ما مشخص میکند و هم ترافیکی که در مبادی وجود دارد و در این شریانها جریان دارد. ما وظیفه ذاتی مان که بحث احداث راهها و بزرگراهها هست الحمدالله به طور متوسط سالیانه بین ۸۰۰ تا هزار کیلومتر وزارت راه و شهرسازی و به ویژه شرکت ساخت، این وظیفه را بر عهده گرفته و حدود ۸۰۰ تا هزار کیلومتر که راه اصلی است افتتاح کنیم و بهره برداری کنیم و چه باند دومی که پروژه هایمان را تبدیل به بزرگراه میکند و بحث تصادفات رخ به رخ و حوادث را کاهش میدهد. امسال هم بحمدالله این قضیه اتفاق افتاده، الان در حال حاضر که خدمت شما هستم، علاوه بر مواردی که ما طی ماههای گذشته سال جاری به بهره برداری رساندیم تا پایان سال هم برنامه داریم که انشاالله حدود ۴۰۰ کیلومتر از مبادی را که آماده هست به بهره برداری برسانیم و این ۴۰۰ کیلومتر جزو عمدتا مواردی و راههایی هست که ما هم ترافیک زیادی داریم و به تبع آن ممکن است خدایی نکرده تصادفات و سوانحی را هم داخل آن داشته باشیم.
سوال: یک بخشی احداث و یک بخش دیگر نگهداری راههاست، در بخشی که نگهداری راهها به بخش خصوصی سپرده شده، دیده شده که متاسفانه مثلا همین بزرگراهها و بزرگراهها عوارض را میگیرند و خیلی با دقت این عوارض اخذ میشود، اما مسیر را که میروی، وضعیت نوسازی و بهسازی جادهها زیاد مطلوب نیست، نظارتی دارید روی این قضیه که اگر کسی کوتاهی کند با او برخورد کنید؟ البته بر عهده خود سازمان راهداری است.
کدخدازاده: نظارت کلی را در بحث نگهداری راهها در، راهداری است، ولی در بحث آزادراهها مواردی وجود دارد که از طریق وزارت راه و شهرسازی ممکن است نظارت آن به شرکت ساخت ممکن است واگذار شده باشد و یا این که نه در ادامه ساخت آن آزادراه که هنوز تغییر و تحول واقعی انجام نشده و کامل انجام نشده است، مواردی را داریم که مربوط به شرکت ساخت میشود، منتها شرکت ساخت عمدتا مواردش مربوط به آزادراههای تازه و نو است که شاید از شمول این قضیه خارج شود و یا اگر این قضیه اتفاق میافتد، ریزش ها، رانشها و مواردی که برای جادههای جدید بوجود میآید تمام بحث و نظر این است که این قضیه حتما سریع جمع شود و مردم بتوانند سریعتر استفاده کنند. در خصوص زحماتی هم که راهداری در خصوص نظارت میکشند، این بحث هست با توجه به مواردی که هست این تذکرات داده میشود و پیگیریها انجام میشود، یک مقدار هم در بحث هزینهها و مواردی که هست با توجه به هزینههایی که بابت عوارض دریافت میشود شاید در این زمینه هم یک مقداری مشکلات وجود دارد که شاید در این قضیه تناسبی نداشته باشد؛ اما به هرصورت وزارت راه و شهرسازی این قضیه را الان دارد بررسی میکند و هم تعاملات و هم پیشنهاداتی به هیات دولت داده که این قضیه انشاالله رفع شود.
سوال: من چند وقت پیش از مسیر شیراز به بندرعباس میرفتم با سالهای گذشته مقایسه میکردم، زمانی که خودروهای کانتینری از روبرو میآمدند یک جاده کم عرض بود و با چه وحشتی این مسیر طی میشد الان که شرایط متفاوت شده خیلی آرامش و آسایش برای مردم و مسافران بیش از پیش تامین شده است. و، اما سوال آخر این تهران - شمال بالاخره چه شد؟
کدخدازاده: تهران - شمال در بحث آزادراهی ما مربوط میشود، ولی با توجه به این که یک اطلاعاتی در این قضیه داریم انشاالله بحثش این است که قطعه دوم آن که خیلی هم مهم است سریعتر در حداقل یک باندش و مواردی که هست به بهره برداری برسد، هم بنیاد و هم وزارت راه و شهرسازی شرکت ساخت به شدت پیگیر موضوع هستند.
سوال: تا چه زمانی؟
کدخدازاده: تصورم این است که من تاریخ دقیق نمیتوانم بدهم، چون معاونت آزادراه ما هست که باید پیگیر باشد، ولی با توجه به آگاهیهای ما این است که حداکثر تا دو سه ماه آینده این قضیه انجام شود؛ لازم است یک مطلبی را هم من عرض کنم در مورد مسیرهای ترانزیتی کشور، ما کوریدورهای ترانزیتی زیادی را تعریف کردیم که شاید بگوییم بزرگترین و عمدهترین آنها حدود یازده تا کوریدور است که این یازده تا کوریدور خروجیهای شمالی جنوبی و شرقی غربی ما هستند و حدودا نزدیک به ۴ هزار کیلومتر را در بر میگیرند، که این ۴ هزار کیلومتر دقیقا میشود گفت نزدیک ۳ هزار کیلومتر از اینها به صورت باند دوم طراحی شده و انجام شده، احداث شده است، حدود هزار کیلومتر مابقی اش را هم ما انشاالله تا سال ۱۴۰۳ بتوانیم به بهره برداری برسانیم، من تصور میکنم البته با توجه به این جهش تولید ماشین و ورود ماشین و عدم خروج ماشینهای فرسوده، شاید بگوییم خیلی شاید چشمگیری نشود، ولی حداقل این که تصادفات رخ به رخ و مواردی که شما اشاره کردید کاهش پیدا میکند، ولی ما یک تفکراتی در این زمینه داریم برای بحث در خصوص تثبیت قیمتها که انجام شود بخش خصوصی بیاید سرمایه گذاریهای خودشان را بکنند، چون خیلی از این جادههای ما الان اشباع شده از لحاظ ترافیکی؛ یعنی مثلا فرض کنید ۴ خطه هم هست و به صورت رخ به رخ هم تصادفی رخ نمیدهد، ولی آنقدر حجم ترافیک بالاست که شاید بگویم که در بعضی از نقاط کشور نزدیک شاید بگوییم ترافیک شهری شده، امیدواریم که با اهتمامی که دولت محترم دارد و نظام جمهوری اسلامی در این قضیه خیلی برایشان اهمیت دارد و روی این قضیه اهتمام دارند، ما بتوانیم هر چه سریعتر این کوریدورها را به بهره برداری برسانیم و در کنار آن هم در جاهایی که نیاز داریم و میتوانیم این کار را انجام بدهیم از بخش خصوصی و بخش آزادراهی کمک بگیریم.
پایان