بهره برداری از ۷۳ طرح راه و شهرسازی در استان هرمزگان با حضور وزیر راه و شهرسازی که صبح امروز به بندرعباس سفر کرده است، آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس؛ عباس کمالی مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان اعتبار این طرح ها را ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
بهره برداری از ۲۵ کیلومتر بزرگراه نوار ساحلی جنوب کشور
با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نخستین طرح که ۲۵ کیلومتر نوار ساحلی جنوب کشور در هرمزگان است به بهره برداری رسید.
مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: ۱۰ کیلومتر از این راهها از بندرخمیر به بندرلنگه و ۱۵ کیلومتر از جاسک به بخش کاروان استان سیستان و بلوچستان است.
کمالی افزود: برای بهره برداری از این طرحها ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی گفت: امروز همچنین ساخت ۳۶ کیلومتر بزرگراه کهورستان به لار آغاز شد.
مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: این طرح در مدت ۴۲ ماه و با اعتبار ۴۸۹ میلیارد تومان ساخته میشود.
بیشتر بخوانید: واگذاری بیش از هزار هکتار زمین طرح نهضت مسکن در هرمزگان
بهره برداری از اسکله چندمنظوره بندرخمیر با حضور وزیر راه و شهرسازی
با حضور وزیر راه و شهرسازی بندر چند منظوره خمیر به بهره برداری رسید.
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: این بندر ظرفیت پهلوگیری بارج ۵ هزار تنی و لنجهای با ظرفیت ۲۰۰ و ۴۰۰ تنی دارد.
عباس نژاد افزود: با بهره برداری از این طرحها زیر ساختهای لازم برای تخلیه و بارگیری مواد معدنی و فله با توجه به موقعیت معاون منطقه فراهم شده است.
وی گفت: برای بهره برداری از این طرح ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده و برای ۷۰ نفر اشتغالزایی شده است.در این مراسم همچنین ۱۰ طرح دریایی و بندری در بندر شهید رجایی به بهره برداری رسید.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: برای بهره برداری از این طرحها ۴۲ هزار و ۹۵۱ میلیارد ریال هزینه شده است.
حسین عباسنژاد افزود: ۶ طرح بهرهبرداری به ارزش ۱۹ هزار و ۳۲ میلیارد ریال، سه طرح آغاز عملیات اجرایی به ارزش ۲۱ هزار و ۷۲۹ میلیارد ریال و یک طرح بهرهبرداری از تجهیزات دریایی به ارزش ۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال است.
حسین عباس نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در مراسم بهره برداری اسکله چند منظوره بندر خمیر گفت: ویژگی این بندر مردمی بودن آن است و اینکه رونق آن بر معیشت مردم منطقه به صورت مستقیم تاثیر میگذارد.
وی افزود: هرمزگان بیش از ۹۳ بندر و ۱۴ جزیره دارد و معیشت اصلی مردم در حوزه بندر و دریا است.
وزیر راه و شهرسازی هم در این مراسم گفت: به درخواست استاندار هرمزگان برای الحاق دو هزار و ۴۰۰ هکتاری زمین در پس کرانه شهید رجایی دنبال میشود.
بذرپاش افزود: لایروبی بنادر برای پهلوگیری کشتیهای بزرگتر و با ظرفیت بالاتر باید هر چه زودتر انجام شود.
وی گفت: در سال ۱۴۰۲ برنامههای خوبی در حوزه اقتصاد دریا داریم و شهرهای ساحلی از جمله این برنامهها است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه زیرساختهای بندری نیاز به افزایش دارد افزود: برای توسعه اقتصاد دریا با محوریت هرمزگان آمادگی داریم و از سرمایه گذاران بخش خصوصی و نهادهای عمومی و غیر دولتی دعوت میکنم برای سرمایه گذاری در بخشهای مختلف هرمزگان اقدام کنند.
بذرپاش از استاندار خواست در زمینه سرمایه گذاری کمیتهای تشکیل دهد تا سرمایه گذاران به آن مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه تا پایان دولت کریدور ساحلی جنوب به بهره برداری میرسد افزود: کریدور شمال به جنوب در دست ساخت است و کریدور جنوبی نوار ساحلی را هم به سرعت داریم به اتمام میرسانیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: این روزها شرکتهای خارجی در صف ملاقات برای سرمایه گذاری در طرحهای حمل و نقل کشور هستند.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: ساخت بندر چند منظوره بندرخمیر مطالبه عمومی برای حل مشکلات این منطقه بود.
منصور آرامی افزود: موضوع مهم توجه به بندر لافت به پل است. سازمان بنادر و دریانوردی باید فکر اساسی در این خصوص داشته باشد.
وی با بیان اینکه وجود بنادر برای توسعه و رفع فقر منطقه است، گفت: سرمایه گذاریهای این منطقه باید در رفع فقر مردم تاثیرگذار باشد.
مهدی دوستی استاندار هرمزگان:
هرمزگان را به عنوان استان بندری میدانند و بیشترین طرفیت در هرمزگان بیشتر حمل و نقل لجستیکی است.
باید به سمت بنادر نسل جدید حرکت کنیم که مواد اولیه بیاید در بندر و تولید در بندر اتفاق بیفتد و باید به این سمت حرکت کنیم.
به دلیل رسوب گذاری در بنادر، شناورها با مشکلاتی مواجه شدند و برای رفع این مشکل تمام بنادر کوچک باید لایروبی شوند.
لازم بود بندر جدید لنگه هم ساخت آن آغاز شود، چون بندر فعلی محصور است.
نبود نیروگاه در نزدیکی سواحل مکران یکی از عواملی است که طرح سواحل مکران روی زمین مانده است و خواستار سرعت گرفتن سواحل مکران هستیم.
پسکرانه بندر شهید رجایی نیاز به تاسیسات و پل دارد و اکنون فرصت ترانزیتی خوبی برای کشور وجود دارد و باید با کشورهای مختلف در این زمینه و در پس کرانه بندر شهید رجایی کار کنیم.
۶ شهر ساحلی در هرمزگان پیش بینی شده و شهر خلیج فارس اصلیترین شهر در بندرعباس است که زیرساختهای آن از جمله راه باقی مانده است و لازم است در این زمینه تلاش شود.
بهره برداری از ۳۳ طرح راهداری و راههای روستایی هرمزگان
عباس شرفی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرمزگان در این مراسم گفت: این طرح ها در حوزه روکش آسفالت و تعریض و بهسازی راه های بین شهری و روستایی در هرمزگان است و برای اجرای آنها ۶۹۸ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی گفت: سالانه ۱۰۰ میلیون تردد در هرمزگان صورت میگیرد که ۲۲ درصد آن مربوط به ناوگان سنگین و فوق سنگین است در حالیکه میانگین کشوری این مورد ۱۳ درصد است.
در ۱۱ ماه گذشته ۲۵ میلیون تن کالا از بنادر استان به کشور و خارج کشور حمل شده است.
در این مدت یک میلیون و ۹۵۵ هزار مسافر در استان جابجا شده است.
۳۵ نقطه حادثه خیز شناسایی شده و در حال ساماندهی و اصلاح آنها هستیم.
طول طرحهای به بهره برداری رسیده امروز ۳۲۷ کیلومتر است.
احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی:
استان هرمزگان مرکز و پایتخت حمل و نقل کشور است، حداقل در روز ۳ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین برای حمل بار در این استان تردد می کنند که برای تسهیل در این تردد به راه و جاده مناسب نیاز است.
جاده کهورستان به لار به جاده مرگ تبدیل شده است و در ایام هفته سه چهار تصادف منجر به فوت در این مسیر اتفاق می افتد.
برای رفع مشکل این مسیر قراردادی با قرارگاه خاتم منعقد شده که ۳۶ کیلومتر از این مسیر را به بهره برداری برساند.
با این قرارداد فقط ۴۰ کیلومتر دیگر از این مسیر مانده که نیاز است اقدام جدی صورت بگیرد.
در زمینه ماشین آلات راهسازی در استان کمبود داریم که در فصل بارندگی با مشکل مواجه می شویم و نیاز است در این حوزه نیز اقداماتی صورت بگیرد.
بهره برداری از بخش دوم فاز ۳ بندر شهید رجایی بندرعباس
حسین عباس نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: این طرح شامل ۵۰۰ متر اسکله، ۵۰ هکتار پسکرانه، هزار متر ساختمان سوله و حدود سه میلیون مترمکعب لایروبی است.
دو دستگاه مکنده غلات پنوماتیک با ظرفیت ۳۰۰ تن بر ساعت هم به بهره برداری رسید.
سیستم پنوماتیک به سیستمی میگویند که از هوای فشرده برای انجام کار استفاده میکند. این سیستم، هوا را جذب و به مدار منتقل میکند تا انرژی مورد نیاز تامین شود.
برج کنترل دریایی بندر شهید رجایی نیز با کاربری مراقبت دریایی، مرکز جستجو و نجات دریایی و با فضاهای خدماتی به بهره برداری رسید.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: این برج با ۶۳ متر ارتفاع بزرگترین برج کنترل ترافیک دریایی کشور محسوب میشود.
بهره برداری سیستم های کمک ناوبری هوایی در بندرعباس و بندرلنگه
وزیر راه و شهرسازی گفت: سیستم کمک ناوبری ALS/BME فرودگاه بین المللی بندرعباس و سیستم کمک ناوبری BVOR/DME فرودگاه بندرلنگه نیز به بهره برداری رسید.
مهرداد بذرپاش افزود: این سیستم ها قابلیت فرود هواپیما در شرایط نامساعد جوی تا فاصله ۸۰۰ متری را دارند.
وی با بیان اینکه این سامانه توسط متخصصان داخلی ساخته شده است، گفت: برای راه اندازی این سامانه ۸۰۰ هزار یورو هزینه شده است که صرفه جویی ۸۰ هزار یورویی برای کشور داشته است.