نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین رونمایی شد و خط تولید انبوه این هواگرد آموزشی نیز با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به بهره برداری رسید.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما فروند اول یاسین که حدود سه سال پیش رونمایی شد با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازهای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق کرد. این فروند که امروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی درمقایسه با نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاوردهای مختلفی داشته است. اویونیک کاملاً بومی، و بومی سازی زیر سامانههای عمده مانند صندلی پران، موتور و ارابههای فرود بخشی از توانمندیهای به دست آمده در این فروند میباشد. در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکتهای دانش بنیان استفاده شده است. فن آوری بال این هواپیما به فن آوری بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است. مهمترین عامل در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت دادههای پروازی هنگام و پس از پرواز (نمایش و تحلیل سه بعدی دادههای سورتی و پروازی) میباشد که یک تحول در بحث آموزش خلبانی میباشد. البته از لحاظ تخصصی بسیاری از این سامانهها، تستهای استاندارد را طی نموده و آزمونهای تعدادی از آنها در این فروند تکمیل میشود. به این جهت این فروند معیار تولید بوده و این فرصت را فراهم کرد خط تولید آن امروز استقرار یابد. لازم به ذکر است چندین کشور در جهان جت آموزشی ساخته یا در حال ساخت میباشند و لیکن زیر سامانههای عمده همچون موتور یا اویونیک را از بازار بین المللی تهیه نمایند. یک نکته بسیار مهم این است که ایران امروز با وجود تحریمها در همه فناوریهای این محصول به خوداتکایی رسیده است.
نخستین نمونه این هواپیمای آموزشی مادون صوت، ۲۵ مهر سال ۱۳۹۸ اولین پرواز رسمی خود را بر فراز پایگاه شهید نوژه اجرا کرد. سقف پرواز جت آموزش پیشرفته یاسین دستکم ۱۲ کیلومتر است. بال این هواپیما به شکلی طراحی شده است تا این هواپیما بتواند با حداقل سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در دسته بهترین هواپیماهای آموزشی دنیا در نشست و برخاست قرار گیرد و سرعت خود را در سطح دریا به سرعت زیر صوت برساند. وجود یک باله افقی کاملا چرخان در دم این هواپیما محدودیت خلبان را برای انجام مانورهای مختلف و بهخصوص خروج از حالت «اسپین» یا سقوط دورانی برطرف میکند. جت آموزشی پیشرفته یاسین از دو موتور توربو جت با قدرت رانش ۷۰۰۰ پوند بهره میبرد که از نظر قدرت در رده موتور هواپیماهای جنگنده دنیاست. کابین این هواپیما با چینش پشتسر هم و غیر همسطح به گونهای طراحی شده است تا میدان دید راحت و وسیعی را برای شاگرد در کابین جلو و بهویژه استاد خلبان در کابین عقب فراهم کند. صندلی پران این هواپیما نسبت به نمونههای خارجی خود قادر است در سرعت صفر یعنی روی باند و در هر شرایطی فعال شده و سرنشینها را در کسری از ثانیه تا صد متر به بیرون از هواپیما پرتاب کند. میزان مسافت باندی که این هواپیما برای فرود احتیاج دارد تنها ۷۰۰ متر است و هواپیمای یاسین حتی قابلیت فرود روی باندهای کوتاه را داراست.