دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده است تا سند سلامت معنوی را تهیه و شورا آن را تصویب کند.
وی با تاکید بر اینکه سلامت معنوی اسلامی یک فرانظریه است، گفت: اگر فرانظریه سلامت معنوی درست تبیین شود میتواند نتایج اثربخشی بر جای بگذارد. این فرانظریه را نباید یک پارادایم یا تدبیری مکتبی و ایدئولوژی دانست، نمیتوان آن را استراتژی پژوهشی تعریف کرد که منجر به روشها و خروجی شود، سلامت معنوی حتی نظریه نیست، به عقیده بنده اینکه بدانیم سلامت معنوی چه معنایی ندارد، خیلی مهم است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید تمام نظریههای رفتاری و اجتماعی شامل نظریههای شخصیت، رشد، تکنولوژی آموزشی و تمدن ذیل فرانظریه معنوی اسلامی تبیین شود.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تاکید کرد: فرانظریه سلامت معنوی میتواند به عنوان گفتمانی جهانی تلقی شود که ناظر به تمام ارکان سبک زندگی است، یعنی صرفا بهعنوان بحثی که در اسلام مطرح است نباید قلمداد شود بلکه باید آن را فطری و جهانی دانست.
وی با بیان اینکه سلامت معنوی اساسا کل اسلام است، اضافه کرد: اسلام سلم و سلامت است، هم نام خدای سبحان سلام است و هم قرآن تاکید کرده که اسلام برای سلامت معنوی است. اسلامی که برای سلامتی است، اسلام سبل السلام است و این برای قلب سلیم است تا انسان را به دارالسلام منتهی کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سلامت معنوی در اسلام از تولد و حتی قبل از تولد شروع میشود، قرآن درباره حضرت یحیی میفرماید که سلام الله علیه، یعنی این سلامت از قبل تولد آغاز میشود و تا عالم رستاخیز ادامه دارد.
حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه سلامت معنوی در هر انسانی مراتبی دارد، افزود: سلامت معنوی از سلامت حسی تا سلامت عقلی، خرد ناب، سلامت فواد، سلامت صدر و سلامت قلب را شامل میشود، بنابراین سلامت معنوی فقط در عالم معنا نیست بلکه در عالم ملک نیز هست.
وی تصریح کرد: در قرآن مقابل سلامت معنوی مرض قلبی است، هرگاه اینگونه شود یعنی مراتب پایینتر هم گرفتار بیماری است، در واقع وقتی شیطان تصرف میکند بر روی قلب اثر میگذارد. خداوند میفرماید طبیبان اگر میخواهید درمان کنید، قلب را هدف قرار دهید، اساس سلامت معنوی قلب است، اساس بیماری هم بیماری قلبی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قرآن به رابطه ایمان با سلامت معنوی تاکید دارد، افزود: نسبت سلامت معنوی با مهدویت نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است چراکه مهدویت پیوند وثیقی با فرانظریه سلامت معنوی دارد، چون وقتی سخن از مهدویت است یعنی نظریه محبت، خدمت به مردم، عقلانیت و عدالت. فرانظریه مهدویت منظومهای از عدالت، عقلانیت، محبت، اخوت و خدمت به مردم است.
حجت الاسلام خسروپناه برگزاری نشستها و همایشها را آغاز کار دانست و گفت: در ادامه باید فرانظریه سلامت معنوی در حکمرانی تأثیر داشته باشد، یعنی وقتی میخواهیم حکمرانی فرهنگی، حکمرانی اجتماعی، حکمرانی سبک زندگی داشته باشیم باید مشخص کنیم که جایگاه فرانظریه سلامت معنوی کجاست.
وی حکمرانی را شامل سیاستگذاری و تنظیم گری و خدمات دهی دانست و افزود: حکمرانی هشت گام دارد، باید مشخص کنیم که جایگاه سلامت معنوی در گامهای مختلف چیست، مثلا مجمع تشخیص مصلحت سیاستهای کلی نظام را تدوین میکند، مقام معظم رهبری این سیاستها را ابلاغ میکنند، باید جایگاه سلامت معنوی در این سیاستها مشخص شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سیاستهای عملیاتی تدوین میکند، مثلا شورای عالی سند مهدویت نوشته است در این سند اگر به کلیات بسنده شود کافی نیست، باید تئوری سلامت معنوی در این سند مشخص شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انواع آسیبهای جسمی و روحی که در جوامع مختلف و از جمله ایران وجود دارد، اظهار کرد: همه این آسیبهای ارتباط وثیقی با سلامت معنوی دارد، اکنون بشر فهمیده برای درمان بیماریهای جسمی، روحی، اجتماعی و رفتاری باید به سلامت معنوی توجه کند.
وی در پایان اعلام کرد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده است تا فعالان این عرصه سند سلامت معنوی را تهیه و شورا آن را تصویب کند، البته ۹۰ درصد کار مربوط به اجرای سند است بنابراین اگر قرار است اجرایی نشود بهتر است که اصلا نوشته نشود.