معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: راهکار کنونی وزارت صمت برای فروش خودرو، قرعه کشی است، اما میتوان با راهکارهای جایگزین این فرایند را به طور کامل حذف کرد.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما؛ طلا، ارز، مسکن، خودرو از جمله مواردی به شمار میآیند که افراد برای سرمایه گذاری به سمت آنها روی میآوردند؛ به طور معمول هجوم برای سرمایه گذاری در این بازارها باعث میشود آنجا دچار بحران شود. خرید ارز، یکی از موارد برای سرمایه گذاری غیرمولد به شمار میرود و نوساناتی که این چند روزه رخ داده باعث شده خریداران سرگردان شوند.
یکی دیگر از موارد سرمایه گذاری، خرید خودروست، اما خرید این کالا با مشکلاتی رو به رو شده است. ۳ سال است که خودرو از طریق قرعه کشی به دست مصرف کننده میرسد و علت تصمیم دولت این بود که با ثبت نام از متقاضیان خرید خودرو و قرعهکشی میان آنها، هرج و مرج را در بازار خودرو کاهش یابد؛ اما این شیوه، خلاف آنچه که مسئولان تصور میکردند عمل کرد؛ یعنی با جولان دلالان علاوه بر مشکلات عدیدهای که در خصوص خرید و فروش کد ملی برای ثبتنام در قرعهکشیها پیش آمد، فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار روز به روز بیشتر شد و مصرفکنندگان واقعی از بازار خارج شدند، تا جایی که امروز خودرو کاملاً از یک محصول مصرفی تبدیل به یک محصول سرمایهای شده است.
وزارت صمت در آخرین روزهای سال، طرح بزرگترین عرضه خودروهای تولیدی در داخل کشور را ارائه کرده است تا مردم در این بازار سرمایه گذاری کنند؛ آقای امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت ۱۰ اسفند در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا وسیما با بیان اینکه قرار است امسال عرضه بسیار سنگین همه خودروسازان خصوصی و ایران خودرو و سایپا را داشته باشیم، گفته بود: وزارت صمت از هفته آینده کار ثبت نام برای فروش خودروهای داخلی را در سامانه saleauto.ir آغاز میکند.
وی ادامه داد: در این طرح، صدها هزار دستگاه خودرو عرضه خواهد شد و میزان تقاضا برای هر خودرو و مدل آن، مشخص است.
سخنگوی وزارت صمت گفت: قرعه کشی برای رتبه بندی خودروها پس از پایان ثبت نام انجام خواهد شد.
وی تشریح کرد: اگر چنانچه فرد متقاضی در انتهای فهرست و در وضعی قرار گرفت که تحویل خودرو طولانی شد این امکان وجود دارد که قرعه کشی برای وی حذف شود و در فهرست انتظار قرار گیرد و عرضه خودروها هم بر اساس فروش خودروسازها برنامه ریزی شده است.
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه ثبت نام خودروها براساس برنامه تولید است گفت: اینطور نیست که خودروی ثبت نام شده دیگر تولید نشود.
آنطور که آقای قالیباف گفته با برگزاری این طرح میتوان نقدینگی در جامعه که در حال افزایش است را کنترل کرد.
آقای قالیباف اعلام کرده که در این طرح فروش خودرو، به نوعی همه برنده اند و، اما برندگان در این طرح رتبه بندی خواهند شد؛ رتبه بندی از طریق قرعه کشی انجام میشود و کارشناسان میگویند این کار به معنی دخیل کردن دوباره شانس در فرآیند فروش خودرو است که بر اساس فرمان ۸ مادهای رئیس جمهور باید از ابتدای امسال به صورت تدریجی حذف میشد.
آقای منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: اتفاقی که در دنیا افتاده این است که بعد از کرونا درخواست برای خودرو بالا رفته است و در حال حاضر در کشورهای مختلف صف انتظاری تشکیل شده و هر کسی درخواست خودرو دارد باید وارد این صف شود و مبلغی را بپردازد، ما هم خواستیم از این پدیده استفاده کنیم و گفتیم هر کسی که متقاضی خودرو است حتما به او خودرو داده میشود، اما در ایران یک صف درست میکنیم، همه متقاضایان فکر میکنند اگر روز اول پول خود را پرداخت کنند در صف اول قرار میگیرند و این امر باعث به هم ریختگی و تقلبهای مختلف میشود.
وی در ادامه افزود: گفتیم همه متقاضیان پول را با خیال راحت پرداخت کنند تا همه به صورت یکسان از این کار بهرهمند شوند، زیرا ساز و کاری وجود دارد که به صورت تصادفی آمار را به هم میریزد و بعد بر مبنای بهم ریختگی منظم میکند در واقع کاری آماری است که در تمام دنیا این کار انجام میشود تا متقاضیانی که در ابتدا پول واریز کرده اند خود را ذیحق ندانند و ما توانستیم این کار را انجام دهیم اینطور نیست که هر کسی اول مراحل را طی کرد به او زودتر خودرو واگذار خواهیم کرد.
رئیس جمهور سال گذشته که به طور سرزده از ایران خودرو و سایپا بازدید کرده بود، ۸ فرمان صادر کرد در یکی از بندها به حذف تدریجی روند قرعه کشی اشاره شده بود که باید این روند اصلاح و شفاف میشد، اما اکنون که در ماه پایانی سال هستیم قرعه کشی همچنان ادامه دارد.
کارشناسان برای جمع شدن نقدینگی و حذف قرعه کشی، راهکاری را ارائه میدهند که با اجرای آن هم نقدینگی بیشتری جمع میشود و هم مردم بر اساس پرداختی از قیمت یک خودرو در اولویت زمانی تحویل قرار بگیرند.
آقای کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه باید در این طرح ثبت نامی اولویت تحویل خودرو بر اساس میزان واریزی باشد، گفت: یعنی هر کسی که سهم بیشتری پول پرداخت یا مصرف کننده واقعی که همه مبلغ را یکجا پرداخت میکند، میتواند در اولویت تحویل خودرو قرار بگیرد.
به سراغ کارشناس دیگری در این خصوص رفتیم؛ آقای سلمان ابراهیمی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت نیز در این خصوص میگوید: برگزاری این طرح فروش با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال هستیم، فرصت خوبی است برای اینکه یک نقدینگی مناسبی به خودروسازان با در نظر گرفتن برنامههایی برای فروش تضمینی خودرو به متقاضیان اندیشیده شود.
بر اساس این گزارش؛ کارشناسان میگویند پرداخت رقم کاملتر خودرو در زمان ثبت نام و قرار گرفتن متقاضیان در اولویت زمانی برای دریافت خودرو، هم قرعه کشی را کامل حذف و هم اهداف طرح را محقق میکند که این یعنی جمع شدن بخشی از نقدینگی سرگردان که یکی از مولفههای مهم برای کاهش قیمت ارز به شمار میآید.
گزارش مکتوب از فائزه شعبانی اصل؛ خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما