حضور در ترافیک برای همه افراد یک تجربه ناخوشایند است. در ترافیک علاوه بر هدر رفت زمان و خرد شدن اعصاب، انواع آلودگی از اگزوز خودرو گرفته تا ذرات خارج شده از لاستیک ها، یک تهدید جدی برای سلامتی محسوب میشود. در این میان استفاده از فیلترهای داخل کابین خودرو میتواند این تاثیرات را کاهش دهد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد:فیلتر هوای معمولی در خودرو برای ایمن نگه داشتن سرنشینان از آلایندههای رایج مانند دی اکسید نیتروژن کافی نیست. با این حال، محققان دانشگاه بیرمنگام میگویند که یک راه حل مقرون به صرفه وجود دارد که در قفسه فروشگاه خودرو محلی شما قرار دارد: فیلترهای هوای زغالی.
پژوهشگران این تیم مطالعاتی در بیرمنگام نشان دادند که چگونه این فیلترها به طور موثر تقریباً تمام دی اکسید نیتروژن را از هوای داخل چندین کابین خودروهای مختلف حذف میکنند. علاوه بر این، این فیلترها معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ دلار قیمت دارند و در شرایط خاص، یک فیلتر هوای زغالی ارزان قیمت قادر است تا ۹۰ درصد دی اکسید نیتروژن داخل خودروی فرد را از بین ببرد.
چرا دی اکسید نیتروژن بسیار خطرناک است؟
دی اکسید نیتروژن یک آلاینده رایج هوا است که میتواند بیماریهایی مانند آسم را تشدید کند و همچنین خطر ابتلا به عفونت تنفسی را افزایش میدهد. انتشار گازهای گلخانهای یکی از منابع اصلی دی اکسید نیتروژن است که رانندگان را در معرض خطر جدی قرار میدهد، زیرا هوا از طریق پنجرههای باز یا سیستم تهویه خودرو به داخل کابین وارد میشود.
اگرچه سیستمهای تهویه خودرو قبل از رسیدن به راننده و سرنشینان هوا را فیلتر میکنند، اما این سیستمها معمولا از فیلترهای عادی استفاده میکنندو متاسفانه این فیلترها فقط ذرات ریز را از رسیدن به کابین منع کرده و گازهایی مانند دی اکسید نیتروژن را متوقف نمیکنند.
در واقع تفاوت فیلترهای کربن فعال و فیلترهای عادی در اینجا مشخص میشود، زیرا فیلترهای کربن فعال دی، اکسید نیتروژن را از طریق فرآیندی به نام جذب حذف میکنند. دی اکسید نیتروژن با کربن واکنش نشان داده و به سطح فیلتر هوای زغالی میچسبد.
نویسندگان این مطالعه خاطرنشان میکنند: این فیلترهای نیاز به تعویض منظم دارند، زیرا با گذشت زمان کارایی خود را از دست میدهند.
یافتههای این مطالعه به وضوح نشان میدهد که استفاده از فیلتر هوای کربن فعال، منجر به کاهش قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن میشود. این فیلترها ساده، موثر و ارزان هستند و به ویژه برای افرادی که مدت زمان طولانی را در وسایل نقلیه سپری میکنند، باید مورد توجه قرار گیرند.
طی این تحقیقات، محققان سطوح دی اکسید نیتروژن را در ۱۰ وسیله نقلیه مختلف، از خودروهای گازسوز گرفته تا خودروهای دیزلی و هیبریدی و تمام الکتریکی آزمایش کردند. آنها سطح کیفیت هوا را تحت چندین شرایط، از جمله روشن یا خاموش کردن تهویه مطبوع، باز و بسته کردن پنجرهها و یا بازیافت هوا یا کشیدن آن از بیرون ماشین اندازه گیری کردند.
پژوهشگران در ادامه این آزمایشها را سه بار با استفاده از فیلتر هوای اصلی خودرو، فیلتر گرده و فیلتر زغال فعال تکرار کرد.
نتایج نشان میدهد: با استفاده از فیلترهای هوای اصلی، غلظت دی اکسید نیتروژن داخل خودرو زمانی که محققان پنجرهها را بسته بودند و سیستم تهویه هوا را به گردش در میآورد، به طور متوسط ۱.۶ برابر کمتر بود. هنگامی که محققان به فیلترهای تصفیه کننده غبار و گرده روی آوردند، در مقایسه خودروهایی با پنجرههای بسته و باز سطح دی اکسید نیتروژن در کابین به سختی تغییر کرد.
جالب توجه است زمانی که محققان به فیلتر هوای زغالی روی آوردند، سطح دی اکسید نیتروژن در کابین با بسته شدن پنجرهها و چرخش هوا، ۱۴.۳ برابر کمتر بود.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Science of the Total Environment منتشر شده است.