مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه بندر خشک ریلی تهران در زمینی به وسعت ۵۵ هکتار ساخته شده، گفت: این بندر موجب صرفه جویی انرژی، صرفه جویی مصرف سوخت، کاهش تصادفات، افزایش سرعت و نیز سهولت صادرات و واردات میشود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما, مدیرعامل راه آهن با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما به پرسش ها در خصوص بزرگترین بندر خشک ریلی کشور پاسخ داد.
مجری: لطفاً بفرمایید که برای فاز اول چه میزان ظرفیت جابجایی کالا و ترخیص از این بندر خشک ریلی در واقع فراهم شده و افتتاح این بندر چقدر در هزینه در پی دارد و همین طور زمان صادرات و واردات را کاهش میدهد؟
آقای صالحی مدیرعامل راه آهن: بندر خشک ریلی تهران که در منطقه آپرین اسلامشهر است بزرگترین بندر خشک ریلی کشور هست که امروز افتتاح شد حدود یک سال قبل زمانی که اولین بار ما برای پیگیری این موضوع و بازدیدی که من خودم داشتم در این محل حضور پیدا کردیم حدود ۱۵ سال میگذشت که از طرح اولیه و شروع این کار گذشته بود حدود ۱۰ درصد پیشرفت داشت و الحمدلله در طول این یک سال ۹۰ درصد پیشرفت کرد و ما توانستیم امروز آیین بهره برداری از ۵۵ هکتار بندر خشک ریلی را در حقیقت داشته باشیم که محوطه گمرکی است خب الحمدلله در این مدت فنس کشی انجام شده بطور کامل زیرسازی انجام شده پِیوِرسها نصب شده، ۵ خط ریلی در داخل این ۵۵ هکتار کشیده شد کلیه زیرساختهای لازم به لحاظ تأسیساتی که مدنظر است الحمدلله انجام شد و امروز آن قطاری که حامل ۱۷ کانتینر که از بندرعباس به طور مستقیم وارد تهران شده بود یعنی بار از کشتی به طور مستقیم بدون تشریفات گمرکی و بدون صرف زمان به طور مستقیم روی مد ریلی آمده بود و حدود دو روز طول کشید تا به ۲۵ کیلومتری تهران در منطقه آپرین برسد بالاخره عزیزانی که میخواهند در حوزه بار صادراتی و وارداتی ایفای نقش بکنند میدانند که نقش زمان در ترخیص و هزینههای انبارداری و دموراژ در بنادر چه هزینهی بالایی است مستحضر هستید که بیش از ۵۰ درصد بارهای وارداتی به کشور به سمت تهران میآید و بعد از تهران بازتوزیع میشود بعضاً در بعضی از مواد محصولات تا ۷۰ درصد خب اینکه ما زمان را به شدت میتوانیم صرفه جویی بکنیم بار به طور مستقیم از کشتی وارد مد ریلی بشود با قطار به سمت تهران در ۲۰ کیلومتری تهران بیاید و تشریفات گمرکی اینجا انجام بشود به نظرم بسیار موضوع مهمی است همان طور که فرمودید هم بحث صرفه جویی انرژی، صرفه جویی مصرف سوخت و هم بحث کاهش تصادفات، افزایش سرعت، سهولت صادرات و واردات و نکتهای که میخواهم خدمت شما عرض بکنم اینجا این هست که طبیعتاً این بندر خشک با توجه به قولی که امروز رئیس محترم گمرک هم دادند گفتند تشریفات را کمتر از یک روز انجام خواهند داد قاعدتاً سرعت انجام تشریفات گمرکی میتواند کمک بکند برای جذاب بودن این بندر خشک ریلی برای صادرکنندگان و واردکنندگان کالا.
سؤال: صاحبان چه گروههای کالایی در مرحله اول میتوانند از این بندر استفاده کنند؟
آقای صالحی: در مرحله اول کالاهایی که در حقیقت کانتینری است یعنی ما الآن آن چیزی را که امروز افتتاح کردیم بندر خشک ریلی آمادگی با توجه به ۵ خط ریلی که احداث شده آمادگی هم صادرات و هم واردات کانتینر را دارد البته شلوغی دیگه در حقیقت بار را هم پیش بینی کردیم که به هر حال در فضای ترکیبی یعنی هم میتواند با کشتی بیاید روی ریل از ریل بیاید اینجا و از اینجا بعد بتواند به شکل ترکیبی بعد از ترخیص با جاده به مقاصد نزدیک حمل بشود این را خدمت شما عرض بکنم از جهت موقعیت مکانی این بندر خشک ریلی این در مجاورت مرکز لجستیک ریلی ما هست که ۳۰۰ هکتار تأسیسات مختلف، دپوهای لوکومتیو را الحمدلله ما آنجا داریم ۴۰۰ هکتار بارانداز و پس کرانه این ۵۵ هکتار بندر خشک هست همه امکانات فراهم است برای اینکه کارخانجات مختلف به ویژه کارخانجات غرب تهران که به هر حال بسیاری از گروهها مثل خودروسازها و گروههای مختلف تولیدکنندگان میتوانند هم برای واردات در حقیقت نهاده هایشان نهاد مواد اولیه شان و هم برای صادرات محصولشان از این بندر خشک ان شاء الله استفاده بکنند.
سؤال: شما فرمودید در صحبت هایتان اینکه یک جاهایی این کالاها در واقع بدون تشریفات گمرکی قرار است که وارد این بندر خشک بشوند باعث قاچاق نمیشود و اینکه شما چه برنامهای برای کنترل قاچاق دارید؟
آقای صالحی: این ۵۵ هکتار به طور کامل با فنس محصور شده ۳۰ دوربین حداقل وجود دارد صرفاً یک ورودی ریلی دارد و ورود و خروج جادهای آن کاملاً با نظارت افراد مربوطه و خود گمرک صورت میگیرد.