سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری: در حال حاضر قیمت بلیط هواپیما کنترل شده و در چارچوب دامنه قیمتهای اعلامی و مصوب به فروش میرسد.
مجری: در مورد افزایشی شدن قیمت بلیط هواپیما و در عین حال پروازها به اندازه کافی فرصت نمیگذارد برای مسافران، در مجموع صنعت هوایی درکل جهان به ۵ درصد شهروندان و جمعیتها جواب میدهد حالا در جایی مثل ایران که نزدیک به ۳۳۰ تا ۳۴۰ فروند هواپیما داریم ۱۶۰ فروند فعال است هم مشکل صندلی دارد هم نوسازی این ناوگان سالیان سال است که به کندی صورت میگیرد تحریمها به شدت روی این صنعت اثر داشته، ولی در عین حال خودش را سرپا نگه داشته، مصاحبه میشود که برای نوروز همه چیز مرتب است، ولی از آن طرف چارتریها دارند کار میکنند پروازهای خارجی افزایش پیدا کرده به خاطر درآمدهای ارزی و امثالهم
سوال: مقدمهای را اشاره کردم که خودش پر از پرسش بود سازمان هواپیمایی چه پاسخی دارد برای این مواردی که مردم جستجو میکنند و گله دارند از آن؟
یازرلو: اجازه بفرمائید من از صحبت ابتدایی شما پیرامون موضوع ۵ درصد وام بگیرم و وضعیت موجود ناوگان هوایی کشور را صادقانه با مردم عزیز به اشتراک بگذاریم و گزارشی خدمت شنوندگان عزیز رادیو اقتصاد داشته باشم بر مبنای اطلاعات به دست آمده از صرافیهای بانک جهانی و گروه هوایی در سال ۲۰۲۰ سرانه هواپیما به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در جهان حدود ۳ فروند فرض شده در کشور ما این عدد حول و حوش یک و هفت دهم درصد بوده برای اون سال این تفاوت نشان میدهد که کمبود بیش از ۱۰۰ فروند را ما برای دو سال پیش سه سال پیش در نظر داشتیم، این جاماندگی توسعه ناوگان و عدم تناسب آن در بازههای زمانی اوج تقاضا، همچون اربعین حسینی و نوروز نمود بیشتری دارد حالا این در حالی است که ناوگان فعال هوایی کشورمان از ۱۴۰ فروند اون سال تقریباً به حول و حوش ۱۷۰ فروند تغییر کرده همانطور که شما فرمودید هواپیما افزایش پیدا کرده میبینیدکه این عدم توسعه ناوگان از یک طرف حالا سن ناوگان را شما هم درنظر بگیرید ما مجموع ناوگان هوایی کشورمان در بخش مسافری و غیر مسافری اگرچه حدود ۳۳۵ هواپیما است، اما متوسط عمر این ناوگان حدود ۲۷ سال است خوب این عمر ۲۷ سال یعنی اینکه وقتی سن ناوگان بالا میرود یک ارتباط معکوسی با پارامتر در دسترس بودن آن هم دارد مثلاً شما فرض کنید هواپیمای ۱۵ تا ۲۰ سالی که ما میرویم میخریم حول و حوش ۹۵ درصد در دسترس ما است در ۲۵ سالگی ۷۰ درصد در دسترس ما است و وقتی ۳۰ سالش میشود به حدود ۵۵ درصد میرسد حالا شما بهتر از من میدانید ذائقه مردم دنیا و البته هموطنان عزیز ما در انتخاب وسیله سفر هم تغییر کرده حالا این تغییر ذائقه خصوصاً با مشکل همه گیری کرونا شدت پیدا کرد و اون موقع یادتون باشد جادهها بسته بودند مقررات رفت و آمد سخت بود سیاستهای دولت هم در ۶۰ درصدی تخفیف صندلی هواپیما به مسافر باعث شد که گرایش مردم به سمت هواپیما و سفرهای هواپیمایی بیشتر شود همانطور که شما هم فرمودید سفر با هواپیما در واقع مقرون به صرفه است سرعت دارد مردم علاقه دارند ایمنی در سفرهای هوایی این موجب اوج گیری تقاضا با هواپیما میشود حالا شما فکر کنید جمعیت ۸۵ میلیون نفری ما و ازدیاد افزایش علاقه به سفرهای هوایی این تناسب را بهم میزند این تناسب خصوصاً در شبهای عید و در بعضی از موقعیتهای سال که اوج تقاضا است در واقع مثل اربعین حسینی همیشه افزایش پیدا میکند و ما واقعاً در بعضی از مواقع شرمنده مردم عزیز میشویم.
سوال: آقای یازرلو این مرثیهای که شما از آن گفتید همه باهاش آشنا هستیم یعنی اگر اون سرانه جهانی را هم بخواهیم داشته باشیم برای ما یکمی هواپیماهایمان بیشتر است در عین حال بحث بر سر این است الان بخش عمده و یا شاید نیمی از هواپیماها زمین گیر هستند بالاخره با این اوصاف یک کمی شاید خود شرکتها هم بهشون سخت میگذرد الان گفته میشود که پروازها را هدایت کرده اند به سمت خدمات پروازهای خارجی ما گزارش هم در همین رابطه داشتیم مردم الان باید چه بکنند واقعاً الان نظارت به حدی روشن و دقیق است که میتوانیم بگوییم همه خدمات صادقانه در اختیار مردم است قیمتها، قیمتهای درستی است گران فروشی در آن نیست و واقعاً آن چه هم که من در روی صفحه تلفن همراه یا کامپیوترمی بینم که ۴ تا صندلی ۲ تا صندلی باقی مانده همین است که هست چیز دیگری پشتش نیست؟
یارزلو: اجازه بدهید من یک موضوعی را روشن کنم وقتی میگوییم پرواز خارجی یعنی اینکه ما یک سهمیهای در کشورهای مقصد داریم که اگر این فرصت را شرکتهای هواپیمایی ما از دست بدهند بله پرواز خارجی برای ایرلاین سود دارد و باید هم داشته باشد اصلا ًایرلاین داری یعنی منفعت اقتصادی و خدمت.
سوال: الان پروازهای داخلی هم سود دارد؟
یازرلو: الان میگوییم خدمتتان نه پروازهای داخلی یک بحث پیچیدهای دارد در حوزه قیمت من نمیخواهم در این قضیه بهش بپردازم دلیل هم دارم، چون بحث پیچیده و گستردهای است، اما من در مورد صرفاً پروازهای خارجی باید تاکید کنم که پروازهای خارجی به دلیل اینکه مثلاً یک شرکت هواپیمایی از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز گرفته مثلاً برای مسیرهای داخلی، مسیرهای داخلی خیلی سودآوری ندارند و به جایگزین آن یعنی به تعداد چند پرواز داخلی مثلاً یک خط پروازی را با کشور خارجی دارند مهمتر از همه اینها بحث این است که ما اون امتیاز کشور مقصد را نباید یعنی اگر ما جایمان را خالی کنیم یک شرکت یک ایرلاین خارجی دیگر در همان مسیر مسافر را جابه جا خواهد کرد یک بخش عمدهای از فعالیتی که ما خودمان هم در سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای هواپیمایی در مسیر پروازهای خارجی دارند به خاطر این است که اون سهمیه کشور از دست نرود.
سوال: یعنی بخاطر اینکه اون سهمیه را ما نگه داریم ما الان ممکن است با نصف ظرفیت هواپیما را بفرستیم برود خارج
یازرلو: نه اولویت ما این است که خطوط را زنده نگه داریم .
سوال: میخواهم بگویم که گزارشها چیز دیگری را میگویند اون چیزی که شما الان اشاره میکنید این است که اینها اگر ضرر کنند یعنی اگر ظرفیت هواپیما نصف هم برود یا کمتر باید برود که اون خط را نگه دارد بنابراین پشت صحنه این ماجرا چی میشود الان میگویند بیشتر میخواهند بروند، چون سود بیشتری دارد همانطوری که اشاره کردید؟ بنابراین خدمات داخلی شان مختل میشود؟
یازرلو: نه نه همه اینها بر اساس مجوزهایی است که سازمان هواپیمایی کشوری برای اینها
سوال: مجوز حال ما را هم در نظر میگیرد؟ چون خود شما در یکی از برنامههای شاخص منتقد بودید میخواهم بگویم که مجوز مسئله حال مردم و نداشتن پرواز را حل میکند؟
یازرلو: شما اقتصاد ملی صنعت هوانوردی را نمیتوانید با این صحبتها به چالش بکشید یک تعداد معقولی از پروازهای خارجی برقرار است که این وظیفه کشور است وظیفه ایرلاین است، اما در مورد بحث جابه جایی مسافر در پروازهای داخلی وظیفه ایرلاینها مشخص است هرچقدر که بتواند ایرلاینی تعداد پروازهای خودش را در داخل هم افزایش بدهد سود بیشتری را کسب میکند در واقع پارک کردن هواپیما و یا خواباندن هواپیما که سودی ندارد برای شرکت هواپیمایی این موضوعاتی که اخیراً من در یکی دو هفته اخیر بررسی میکردم متوجه شدم که بعضیها دارند میروند به این سمت که بله شرکت هواپیمایی کمبود دارد این در حالی است که شرکت هواپیمایی سودش در پرواز کردن هست.
سوال: نوروز هم به همین ترتیب است؟
یازرلو: در مورد نوروز البته سپاسگذارم از شما و همه همکاران خوبمان در رسانه ملی به این جهت که به این موضوعات میرسید و فرصت ایجاد میکنید برای خدمت گذاران خودتان در سازمان هواپیمایی کشوری بله این چند روزی که من به عنوان سخنگوی سازمان صنعت هوانوردی در خدمتتان هستم از همین تریبون شما اعلام میکنم که هر نوع ابهام هر نوع سئوالی از سوی اصحاب رسانه و مردم عزیز باشد راههای ارتباطی را من به شما عرض میکنم من موبایلم همیشه به روی شما و همه همکاران خبرنگار باز است و پاسخگو خواهم بود و برای مردم عزیز هم برای ثبت شکایات و گلایه در سایت سازمان هواپیمایی کشوری وجود دارد بیایند نظراتشان را بگویند و یک موضوعی جناب آقای خیرخواه ما همیشه در صنعت هوانوردی و در خیلی از حوزههای دیگر پاسخگوی مناسبی نبودیم نه برای مردم و نه برای اصحاب رسانه
سوال: در مورد قیمتها و ظرفیتها بفرمائید؟
یازرلو: ما درمورد نوروز یک قیمتی را خدمتتان عرض کنم بر اساس یک تصمیم هرساله شرکتهای هواپیمایی بهمن و اسفند یک ریزه پروازهایشان را کم میکنند، چون هواپیما را میبرند برای چکهای سنگین یعنی تعمیرات اساسی هواپیما چک بررسی و اصلاحیههایی که احتمالاً باید بر روی هواپیما صورت بگیرد موقت از چرخه پروازی خارج میشود و بعد برای استفاده حداکثری و بدون مشکل در تعطیلات نوروز به چرخه هوایی برمیگردد در مورد قیمت هم خدمتتان عرض میکنم که در حال حاضر قیمت بلیط هواپیما کنترل شده و در چارچوب دامنه قیمتهای اعلامی و مصوب به فروش میرسد حالا اگر مردم عزیز تخلفی دیدند گران فروشی دیدند میتوانند به سایت سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه کنند شکایت خودشان را اعلام کنند تمام تلاشمان این است که شب عید و تعطیلات عید به کام مردم شیرین باشد.