قائم مقام شرکت پیام رسان بله گفت: تلاش میکنیم با تمرکز بر لایههای خدمت رسانی پیام رسان بله را تقویت کنیم
سوال: میخواهیم در مورد پیام رسان بله صحبت کنیم، ممنون میشوم در ابتدا در مورد ظرفیتهای جدید پیام رسان بله صحبت کنید، یا این که از چه سالی این پیام رسان شروع به کار کرد و چه مسیری را برای رشدش طی کرده تا به امروز برسد؟
آقای تجملیان: پیام رسان بله از سال ۱۳۹۴ کارش را با یک تیم دانش بنیان از دانشجویان دانشگاه شریف شروع کرد. نخستین نسخه بله سال ۱۳۹۵ به بازارهای اندرویدی و آی او سی عرضه شد و از آن سال بله ماموریت خودش را تسهیل ارتباط مالی و اجتماعی مردم ایران تعریف کرده و در این بازه زمانی تقریبا هفت ساله سعی کرده که با ارائه ویژگیهایی خلاقانه و نوآورانه و حتی در ابزارهای ارتباطی روتینی که در خارج از کشور سرویس میدهند بعضا کارهایی که بله دارد انجام میدهد نمونه و مشابهش کم است بتواند رضایتی را برای کاربران ایرانی ارائه کند .میدانید که در بله ما یک بال اجتماعی داریم یعنی همان کارهایی که کاربرها در هر شبکه اجتماعی میتوانند انجام دهند را سعی کردیم در بله مردم بتوانند انجام دهند شبیه چت کردن، تشکیل گروه، کانالهایی که میتوانند بزنند و اخبار و رویدادهارا دنبال کنند این بال اجتماعی بله است که اخیرا هم سعی کردیم آن را تقویت بیشتری کنیم.
سوال: یعنی آن چیزی که ما به عنوان شبکه اجتماعی برداشت میکنیم، چون ما پیام رسانها را از شبکههای اجتماعی جدا میدانیم و ما طی این سالها سیر پیشرفت پیام رسانها به سمت شبکه اجتماعی شدن رادیدیدم مثالش نسخه تلگرام بود که اخیرا میگویند دارد تبدیل به یک شبکه اجتماعی بزرگ میشود، شما هم این مسیر را دارید طی میکنید اگر بشود آماری از عضویتهای فعال در این پیام رسان بدهید؟
آقای تجملیان: آن بال اجتماعی و پیام رسانی بله را خدمتتان عرض کردم، ما یک بال مالی در بله داریم یعنی در هر ارتباطی که مردم با هم برقرار میکنند در اکثر ارتباطات وجه هم رد و بدل میشود مثلا شما وارد یک جمع خانوادگی میشوید و الان شب عید هم است پدر خانواده میخواهد عیدی بدهد، شما در بله میتوانید این پول را با پاکت هدیه بفرستید، این در هیچ نمونه داخلی و خارجی نظیر ندارد شما با استفاده از کیف پولتان پیامی را در شبکه تان منتشر میکنید.
سوال: آن حساب حتما باید در بانک خاصی باشد؟
آقای تجملیان: نه شما به محض این که عضو پیام رسان بله شوید کیف پول بله برایتان فعال میشودو با این کیف پول میتوانید در بله اقدام به ارسال پاکت برای همدیگر کنید، فعلا میتوانید شارژ، بسته اینترنت، محتواهای ویژهای که در بله وجود دارد را خریداری کنید و از حساب بانکی تان اصطلاحا برداشت کنید این حساب بانکی که از آن میشود پول برداشت کرد صرفا الان برای بانک ملی است که عملا بنیان گذار بله است، ولی تا زمانی که نخواهید برداشت کنید این پول را و داخل بله بخواهید منتقلش کنید نیاز نیست که حتما داخل این بانک حساب داشته باشد، ما ۱۷ میلیون کاربر رجیستر شده در بله داریم که بالای ۴ و نیم میلیون نفرشان روزانه در بله فعالیت میکنند.
سوال: فقط بانک ملی است یا هر بانکی.
آقای تجملیان: با هر بانکی میتوانید کیف پولتان را در بله شارژ کنید و هدیه دهید و امکاناتی که داخل بله است را از آن خریداری کنید، ولی اگر بخواهید از این کیف پول، مثلا من برای شما صد هزار تومان هدیه میفرستم و شما مایل نیستید که این صدهزار تومان را الان در بله خرج کنید میخواهید به حساب بانکی تان بریزید و مثلا از فروشگاه خرید کنید، این را به حساب بانکی ملی تان میتوانید بریزید یا از حساب برداشت کنید و از کارت بانکی تان استفاده کنید.
سوال: شاید بزرگترین نکتهای که در مورد پیام رسانهای داخلی حتی میشوددر مورد بله هم این را دید کندبودنش یا در حال لودشدنش و معطلی که حتی برای ارسال پیامهای متنی میتواند داشته باشد یا دانلود فیلمها و اینهاست، این قابل رفع شدن است یا قرار است این شرایط را در آینده هم داشته باشیم؟
آقای تجملیان: ما به صورت شبانه روزی مخصوصا در این بازه زمانی که اقبال به سمت پیام رسانهای داخلی به دلیل محدودیتهایی که در بعضی از شبکههای اجتماعی خارجی اتفاق افتاده است به سمت بله هم اقبال بیشتر شده، ما الان در اپلیکیشنهایی شبیه بله که خدمات رسان هستند دو لایه داریم، یک بحث خدمت رسانی داریم یعنی باید یک پیام رسان خوبی باشد، خدمت مثلا تماس صوتی یا تصویری بدهد، فایل دانلود یا پیام ارسال شود ، اینها لایه خدمت رسانی است که ما دوست داریم روی این لایه. خیلی تمرکز کنیم .
سوال: شاید بزرگترین انتظار مردم هم همین باشد.
آقای تجملیان: دقیقا همین است، ولی الان متاسفانه برخی از لایههای زیرساختی کشور عملا وضعیت مناسبی ندارند.
سوال: یعنی مسئله شما مسئله زیرساختی و سرورهاست.
آقای تجملیان: در لایه های زیرساختی منظورمان شبکه نیست مثلا میگویم فرض کنید شبکههای خارجی برای این که یک اپلیکیشن را اصطلاحا بالا بیاورند یک سری سرویس دهندههایی در لایه زیرساخت وجود دارد مثلا شرکتهایی هستند مثل مایکروسافت، شرکت آمازون اینها کسانی هستند که خدمات ابری میدهند یعنی من میخواهم خدمت بدهم، فقط میروم آن جا میگویم دیتا سنتر من را ردیف کن یا به من فضای ابری برای ذخیره سازی دادهها بده . دیگر آن تکه اش را کسی دیگر به آن فکر نمیکند در آن شرکت خدمت رسان، ولی در کشور ما آن شرکتی که میخواهد خدمت رسانی کند باید به همه این چیزها هم فکر کند و این سختی کار را زیاد میکند مثالی بزنم اگر من بخواهم در کشور رستوران بزنم من باید بروم مثلا دنبال این که چه منوی غذایی بزنم، طعم غذاها چه باشد باید روی اینها تمرکز کنم، ولی فکر کنید رستورانی بخواهد در کشور ما باز شود و دارد فکر میکند که من باید راه بکشم که مردم به رستورانم برسند و باید برای راهم گاردریل بزنم و راهم را آسفالت کنم و اینها چیزهای زیرساختی است که برای رسیدن به آن خدمت نیاز است، ولی خوب مثلا الان در کشور ما وجود دارد مثلا راه را میکشند، برق را میکشند، آب را میکشند و شما فقط باید تمرکزتان روی این باشد که چگونه به عنوان رستوران خدمت خوبی به مشتریها بدهید، ولی الان ما در بله و سایر پیام رسانها فکر میکنم یکی از دغدغههای اصلی ما راه کشیدن و اینهاست و امیدواریم بتوانیم به زودی این مشکلات را هم رفع کنیم.
سوال: در نزاعی که بین پیام رسانهای مختلف است، ما امیدواریم که حداقل در تقابل با پیام رسانهای خارجی بتوانیم این زیرساختها را فراهم کنیم.