سخنگوی اورژانس کشور گفت: در یک دهه گذشته آمار جانباختگان تصادفات از حدود ۲۶ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر در سال رسیده بود که دوباره آمار به رقم ۲۰ هزار کشته در سال رسیده است .
مجتبی خالدی تاکید کرد که متاسفانه جانباختگان و مصدمان حوادث ترافیکی در کشور ما، تنها یک عدد هستند و شخص یا سازمانی مسئولیت عواقب و بلایای بعد از تصادفات را به گردن نمیگیرد.
خالدی ، با اشاره به اینکه شاهد افزایش تلفات و مصدومان تصادفات رانندگی هستیم، گفت: شاید اگر سازمانها بهطور موثر به وظایف خود عمل کنند، میتوانستیم شاهد کاهش تلفات باشیم، اما متاسفانه در سال اخیر این اتفاق نیافتاده است.
او ادامه داد: در نوروز گذشته و در یک بازه ۱۵ روزه، ما فقط ۵ هزار و ۷۰۰ نفر مجروح داشتیم و متاسفانه نگاه به افراد، در حد "عدد" است. از سال ۸۵ در کشور بهجای جلوگیری از وقوع تصادفات، بیمارستان ساختهایم و پزشکان و جراحان حتی در بیمارستانهای کوچک مستقر شدند تا افراد را نجات دهند؛ غافل از اینکه مشکل اصلی نادیده گرفته شد.
افزایش ۶۰ درصدی حوادث ترافیکی
سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه در سالی که گذشت حوادث ترافیکی ۶۰ درصد افزایش داشته است، افزود: در طول یک دهه گذشته توانستهایم آمار جانباختگان تصادفات را از حدود ۲۶ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر برسانیم، اما دوباره شاهد رسیدن این آمار به رقم ۲۰ هزار کشته در سال هستیم.
او ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ در ۱۰ ماه نخست سال، ۶۳۳ هزار نفر مصدوم حادثه ترافیکی داشتهایم، اما این رقم در همین بازه زمانی در سال جاری، به بیش از ۷۴۷ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته تلاش میشود این اعداد به صفر برسد و موفق هم شدهاند.
خالدی گفت: در حال حاضر ۷ درصد درآمد ناخالص ملی برای تصادفات هزینه میشود که رقم بسیار هنگفتی است. در چنین شرایطی سازمان اورژانس با کمک وزرا و سازمانهای دیگر توانست تنها ۵۲ فروند بالگرد تهیه کند، آنهم در شرایطی که حداقل به ۲۰۰ بالگرد امدادی احتیاج داریم.
او تاکید کرد: راه، خودرو و راننده از عوامل اصلی حوادث ترافیکی هستند؛ اگر این سه عامل درست عمل کنند، تعداد مجروحان و کشتهشدگان کاهش مییابد. اما خودروهای تولیدی ما شرایط مطلوبی ندارند بهعنوان مثال، وقتی فردی در خودرو خارجی با ۱۷ ایربگ تصادف میکند، احتیاجی به اورژانس برای دریافت خدمات پزشکی ندارد، اما خودروهای داخلی بعد از واژگونی نه تنها تکه تکه میشوند، بلکه بدنهای آنها دست و پای مصدومین را قطع میکند.
سخنگوی اورژانس کشور تصریح کرد: نهتنها نمیتوانیم خودرو ایمن تولید کنیم، بلکه شاهد تنزل کیفیت خودروها هم هستیم؛ خودروی که در سال ۸۹ تولید میشد، نسبت به تولیدات امروز امکانات ایمنی بیشتری داشت؛ موضوعی که در جهان غیرممکن است.
نصب جیپیاس ضروروی است
او با بیان اینکه نباید تمامی بار به دوش مردم باشد، ادامه داد: سازمان اورژانش کشور نباید از شرکتهای خودروسازی بخواهد که در محصولات تولیدی شان سیستم جیپیاس نصب کنند که در صورت واژگونی، سریعتر به محل حادثه برسد؛ این وظیفه سازمان ملی استاندارد است، اما متاسفانه این سسیتمهای اولیه در کشور ما آپشن محسوب میشوند.
خالدی در ادامه افزود: نصب جیپیاس کمک میکند تا ما راحتتر محل تصادفات جادهای را شناسایی کنیم. همچنین وظیفه سرنشینان نیست که در زمان تصادف با تمامی سازمانهای امدادی تماس بگیرند و ما باید سیستم جامع و یکپارچه برای امدادرسانی داشته باشیم.
خالدی با بیان اینکه خودرو و جاده باید بخشنده باشند، ادامه داد: جاده بخشنده، جاده ایمن است و سرنشینان را بهخاطر یک اشتباه به کام مرگ نمیکشاند؛ مثلا با نصب گاردیلهای استاندارد میتوان مانع واژگونی خودروها و در نهایت مرگ سرنشینان آن شد. این در حالی است که شخصا شاهد بودم ۲ پای مصدومی به دلیل برخورد با گاردیل قطع شده بود.
او گفت: جادههای کشور ما ایمن و شناسنامهدار نیستند و مردم حق دارند بدانند که با چه خطراتی در جادهها روبهرو هستند. همچنین باید نظارت دقیقی انجام شود تا هر خودروی در جادهها تردد نکند.
کشیک سلامت به تهیهکنندگی سهیل سلیمانی کاری است از گروه سلامت اجتماعی که روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه حوالی ساعت ۱۸ از شبکه سلامت سیما پخش میشود.