معاون آموزش متوسطه در نشست با نمایندگان منتخب دانش آموزان به مناسبت هفته امورتربیتی و تربیت اسلامی گفت: با مراکز رشد و پژوهشی برای تحقق هدایت تحصیلی مطلوب دانش آموزان ارتباط ایجاد خوهد شد.
وی با بیان اینکه باید شناخت از هویت دانشآموزان وجود داشته باشد، گفت: قبل از هرچیزی نیاز است که با دانشآموزان ارتباط برقرار شود تا صحبتها شنیده شود، برگزاری چنین نشستهایی نیز فرصت مغتنمی است تا دانشآموزان، نظرها، ایدهها و پیشنهادهای خود را به مسئولان دستگاه تعلیم و تربیت ارائه دهند و در جریان سیاستگذاریهای آموزش و پرورش قرار گیرند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: افتخار میکنیم که دانشآموزان ما به این میزان مطلع هستند و نسبت به موضوعات مختلف، دغدغه دارند، خوشبختانه رویکرد تربیت چندساحتی در این عزیزان همواره مشاهده میشود.
کاظمی با بیان اینکه دانشآموز امروز، آیندهساز فردای ایران است، گفت: هدایت بخشهای مختلف کشور در آینده قطعا بر عهده دانشآموزان امروز است و تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر همین موضوع است.
معاون وزیر آموزش و پرورش خطاب به دانشآموزان در این نشست افزود: قرار است شما به عنوان نوجوانان و جوانان امروز که دوران انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و برهههای حساس این کشور را درک نکرده، اداره و آینده کشور را برعهده بگیرید، البته این پذیرش مسئولیت باید با نگاه به گذشته، سعی و تلاش و مجاهدتهای افراد انقلابی باشد، ضمن اینکه این مسیر پیشرفت ادامه یابد.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مسئولیت سنگینی روی دوش دانشآموزان است، تصریح کرد: درک اینکه چه مسیری طی شده تا ایران اسلامی به جایگاه فعلی برسد، امری لازم و ضروری است، باید حس مسئولیتپذیری را نسبت به آینده داشته باشیم و آن را درون خود تقویت کنیم.
وی با یادآوری این موضوع که دانشآموزان باید مسیر پیشرفت کشور را درک کنند، گفت: با تمام محدودیتها و مشکلاتی که متوجه کشور بوده است، اما از مسیر پیشرفت منحرف نشدیم. فشارها همه جانبه بود، دشمنان جنگی ترکیبی را آغاز کردند و هجمهها فراوان شد، اما اجازه انحراف از مسیر پیشرفت داده نشد. باید دانست انقلابی که امروز به دست ما رسیده، ماحصل زحمات و تلاش نوجوانان و جوانان دیروز است.
معاون آموزش متوسطه افزود: الگوهای این کشور بسیار مهم هستند و باید شناخته شوند تا در مسیر زندگی شخصی و زندگی اجتماعی بتوان از سیره آنها بهره برد. شهدا بزرگترین الگوهای ما برای مواجهه با مخاطرات در آینده هستند از شهدای دانش آموز مانند شهید فهمیده تا شهدای معلم مانند شهید همت و همچنین شهدای عرصه پیشرفت کشور مانند شهید فخری زاده که میتوانیم از آنها درس بگیریم.
کاظمی در ادامه گفت: شما سفیران جهاد تببین هستید، باید پیشرفتها را درک کرد و افتخارات را دید و پس از آن اقدام به روایت کرد. شما عزیزان باید دانش و مهارتهای خود را ارتقا دهید و همواره این نکته را فراموش نکنید که علم زمانی مفید خواهد بود که در آن نگاه توحیدی وجود داشته باشد، یعنی در کنار توجه به مسئله آموزش و ارتقا خود در بحثهای پرورشی و اعتقادی نیز خود را تقویت کنید.
وی افزود: استعدادیابی باید به درستی انجام شود تا با شناسایی مطلوب استعدادهای دانش آموزان بتوان زمینه را برای یک انتخاب مناسب در پایان دوره متوسطه اول را برای دانش آموز فراهم نمود.
معاون آموزش متوسطه گفت: در دنیای امروز الزاما کسب مدرک دانشگاهی راهگشای آینده شغلی و حرفهای نخواهد بود، بلکه کسب مهارتهای لازم مسیر زندگی افراد را متحول میکند. یک برنامه نویس ماهر میتواند یک دانش آموز ۱۲ یا ۱۵ ساله باشد، اما به اندازه یک فردی که مدرک دانشگاهی دارد، تجربه بالا و کافی در رشته تخصصی داشته باشد.
وی با تاکید به توجه و شناسایی استعدادها، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا هدایت تحصیلی در دوره متوسطه اول با دقت و حساسیت بیشتری با تاکید بر جایگاه معلم صورت گیرد. در همین حوزه در راستای ایجاد یک سکوی استعدادیابی هستیم و با ایجاد ارتباط با مراکز رشد و مراکز پژوهشی امکان بهره برداری از ظرفیت آنها به منظور تحقق اهداف تعیین شده باید فراهم آورده شود.
کاظمی با اشاره به تقویت روحیه پژوهش محوری در دانش آموزان، گفت: تحقق پژوهش محوری و ایجاد این روحیه در دانش آموزان بسیار مهم است که بخشی از آن در پژوهشسراهای دانش آموزی اتفاق میافتد. بخشی دیگر در هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش اتفاق میافتد. امکانات و تجهیزات هنرستانها صرفا برای هنرجویان نباشد و در نوبت بعدازظهر سایر دانش آموزان نیز امکان استفاده از تجهیزات را داشته باشند. این موارد در راستای تحقق عدالت آموزشی و ایجاد محیطهای یادگیری متنوع برای دانش آموزان است.
وی گفت: توجه به مهارت آموزی به عنوان یک اصل باید مورد توجه قرار بگیرد. این مهارت آموزی صرفا مهارتهای سخت و مهارتهای شغلی نیست و بسیاری از مهارتهای جزو دسته نرم و غیر فنی هستند. این شایستگیهای غیر فنی هستند که مزیتهای رقابتی افراد را در عرصه ورود به بازار کار تعیین میکنند. زمینه تقویت این دسته از مهارتها در بعضی از دروس مانند تفکر و پژوهش، کارآفرینی، مدیریت تولید و موارد دیگر میتوانند برای تحقق آن کمک کنند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به کنکور سراسری گفت: باید توجه نمائید که سرنوشت شما در کنکور خلاصه نمیگردد. بلکه پیگیری استعدادها و علائق و تلاش برای رسیدن به آنها آیندهای است که به صورت مطلوب در صورت تلاش درست محقق خواهد شد. نمونه آن بسیاری از مدیران و موسسان شرکتهای دانش بنیان که جوانانی هستند که علائق و استعدادهای خود را پیگیری کرده و به آن رسیده اند.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش، افزود: بیشترین دیدارهای رهبر معظم انقلاب با دانش آموزان، دانشجویان و نخبگان نشان از توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی به ظرفیت و استعدادهای نخبگان است و بستری که انقلاب اسلامی برای رشد و پیشرفت جوانان فراهم آورده است.
کاظمی در پایان گفت: برگزاری یک نمایشگاه ملی از دست آوردهای دانش آموزان در دست برنامه ریزی و اقدام است و پس از برگزاری آن در استانها به صورت متمرکز برای نمایش توانمندیهای دانش آموزان در حضور مسئولان و مدیران شرکتها برگزار خواهد شد.