معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده: مصرف کنندگان حقوقی دارند که از جمله دانستن نوع، کیفیت، کمیت، نام و نشانی تولید کننده کالا ، مواد و اجزای تشکیل دهنده ، وزن و دستور العملهای ضروری برای مصرف کالا و خدمتی که در اختیار گرفته است .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر اکبر تقوی معاون بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده در برنامه روزی نو رادیو اقتصاد درباره حقوق مصرف کننده و تولید کننده مطالبی را بیان کرد.
مجری: صحبت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان جنبههای مختلفی دارد از جمله موضوع تبلیغات هم هست یک موقع تبلیغاتی میتواند حقوق مصرف کنندگان را مخدوش کند هر تبلیغاتی واقعاً مجاز است و اساساً فقط جنبههای زیبا سازی موضوع مطرح است و یا نه همین که ما پولش را میپردازیم در پلتفرمها یا زیر ساختهای مختلف، رادیو، تلویزیون و مطبوعات و شبکههای اجتماعی تبلیغ ما پخش شود به هر شکل و به هر عنوانی دیگر تمام است و یا اینکه نه ما به عنوان مبلغ میبایستی چهارچوبهایی را هم در نظر بگیریم.
سئوال: چه پاسخی دارید برای شنوندگان و مردم؟
تقوی: به هر حال من تقدیر و تشکر میکنم از ارائه برنامههای بسیار خوب و متنوع و اینکه به هر حال امروز به بحث حقوق مصرف کننده پرداختید خوب استحضار دارید که در تقویم رسمی کشورمان ما ۹ اسفند به عنوان روز ملی حمایت از حقوق مصرف کننده نام گذاری شده و این هم برای گرامیداشت حقوق مصرف کننده است که من همین جا جا دارد که هم تبریک بگویم و هم خدا قوت بگویم به تمامی فعالان اقتصادی اعم از تمامی عرضه کنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات چه تولید کننده باشند چه وارد کننده چه توزیع کننده و عرضه کننده کالا و خدمات اشاره کنم که اگر بخواهیم یک کمی صحبت کنیم طبیعتاً مصرف کننده اطلاق میشود به هر شخص حقیقی و حقوقی که کالایی را خریداری میکند ما وقتی صحبت از مصرغ کننده میکنیم به طبع گروهی هم هستند که تامین کالا میکنند یا ارائه خدمات انجام میدهند خوب مصرف کننده حقوقی دارد در همه جا شناخته شده است و طبعاً امروز ترغیب و تشویق بنگاههای اقتصادی برای رعایت بیشتر این حقوق از موضوعاتی است که توسط دولتها و بنگاههای اقتصادی و تشکلهای غیر دولتی به عنوان یک راهبرد پویا برای موفقیت و توسعه و هدایت جریان تولید به سمت بازار مطلوب دنبال میشود مصرف کننده حقوقی دارد که همه باید بهش توجه داشته باشیم و بایستی به آن بپردازیم از جمله حقوق مصرف کننده یکی اینکه مصرف کننده حق به دست آوردن کالا و خدمات سالم و خوب و مرغوب و دارای حق ایمنی است یعنی اینکه تمامی کسانی که به عرضه کالا میپردازند یا ارائه خدمات میپردازند مسئول صحت و سلامت کالا و اون خدمتی است که عرضه میکنند.
سئوال: اگر چنین نباشد چه اتفاقی میافتد و آیا تبلیغات هم مشمول چنین قاعدهای است که تبلیغات حقوق مصرف کنندگان را ضایع کند؟
تقوی: وقتی ما صحبت از به اصطلاح مصرف کننده میکنیم یا کالایی را مصرف میکند و یا خدمتی را نیاز دارد طبعاً تبلیغات هم یک خدمتی است که ارائه میشود برای معرفی یا برای امری که طبعاً میخواهد یک کالا و یا یک خدمتی ارائه شود و اون هم موضوعی است که باید به آن توجه بشود در صحبتهایی که در خدمتتان بودم ببینید خود مصرف کننده این حق را دارد و از حقوق مسلم آن است که بایستی این خدمت سالم خوب و کالای خوب به دستش بیاد و اون بر حسب اون ضوابط و شرایطی است که در قراردادها آمده و یا در مفاد بین خودشان بوده و یا در عرف معاملات وجود دارد بحث بعدی که در مورد این بحث تبلیغات اشاره فرمودید مصرف کننده از جمله حقوقش حق برخورداری از اطلاعات کامل است یعنی تولید کننده و عرضه کنندهای که به تولید کالا و ارائه خدمات میپردازد بایستی نسبت آن کاری که ارائه میدهد بایستی نوعش، کیفیتش، کمیتش، نام و نشانی اون ارائه دهنده خدمت یا تولید کننده کالا ترتیبات ساختش، مواد و اجزای تشکیل دهنده اش، وزنش و دستور العملهای ضروری که لازم است که اون مصرف کننده بداند برای اون کالا و خدمتی که در اختیار گرفته از جمله حقوقی است که به مصرف کننده داده میشود و این به نحو احسن و شایسته بایستی در اختیارش قرار داده شود و بحث تبلیغاتی هم که فرمودید حالا اگر من درست استنباط کرده باشم یعنی اینکه طبعاً بایستی این اطلاع رسانی اطلاع رسانی درست و صحیح و کامل و جامعی باشد که مبین اون کالا و اون خدمت باشد و بداند که اگر آنگونه نبود و فرضاً آن شرایط را نداشت اون کالا از شرایط خوبی برخوردار نیست موضوع باید حق انتخابی است که مصرف کننده دارد طبعاً مصرف کننده از حقوق مسلمش است که به انتخاب میپردازد به انتخاب نوع کالا و نوع خدمت میپردازد و برای این کار طبعاً اون عرضه کننده کالا و ارائه دهنده خدمات بایستی اون مشخصات لازم را روی اون کالا و یا روی اون یا به عنوانی اطلاع رسانی خدمت داشته باشد به اصطلاح روی کالا درج قیمت تصور میشود در واحدهای خدماتی به عنوان نصب تابلو یا نرخ نامه است که در محل کسب نصب میشود تحمیل شرایط از سوی عرضه کننده که به هر نوعی باعث کاهش عرضه بشود و باعث تنزل کیفیت و یا افزایش قیمت بشود.
که حالا به نوعی صحبت از انحصار هم میتوانیم بکنیم از جمله چیزهایی است که مغایرت دارد با حق انتخاب طبیعتاً نباید این باشد و اگر بخواهد تبانی یا تحمیل شرایط صورت بگیرد به عنوان یک جرم و یک تخلف تلقی میشود داشتن نمایندگیهای رسمی و تعمیرگاههای مجاز باید اطلاع رسانی شود که اگر این کالا عرضه میشود اگر اتفاقی برایش بیفتد و یا اگر ابهامی برایش صورت بگیرد به کجا باید مراجعه کرد به کدام واحد و این شرایط بایستی فراهم باشد و یکی از مهمترین چیزهایی که به عنوان حقوق طبیعی و مسلم مصرف کننده میتوانیم ازش یاد بگیریم بحث برخورداری مصرف کننده از حمایت دولت است، از نهاد دولت است که اگر مواجه بشود با یک مسئله و مشکلی بتواند به کجا باید مراجعه بکند و بایستی چه مراحلی را طی بکند و بتواند به آن حقوقش دسترسی پیدا کند.