صدور پروانه در پایتخت در مقایسه با سال گذشته درمجموع ۲۰ درصد و در بافت فرسوده ۶۰ درصد افزایش یافته است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه امروز بسیاری از سازندگان با ما کار نمیکنند، افزود: اخیرا مساحت پارکینگ در بافت فرسوده از ۷۹ متر به ۹۰ متر مربع رسیده و مردم در این بافت نمیتوانند این فضا را بسازند.
وی با تاکید بر اینکه نظام حاکم بر دولت ما را تحریم میکند، گفت: متضمن اقدامات شهرداری در تهران در بخش شهرسازی این بود که نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان بابت پروانه به تامین اجتماعی بپردازد.
صارمی در حاشیه این جلسه با بیان اینکه چشم اندازهای سال بعد در تسهیل صدور پروانه و افزایش ساخت و ساز، کنترل کاهش فرآیند فرسودگی با اقدامات مدبرانه و افزایش در نوسازی، بهسازی و بازسازی بافت شهری در جلسه امروز بررسی شد، افزود: چالشهایی که از طرف شورای عالی معماری و شهرسازی در ضوابط و مقررات شهرسازی وجود داشت، بررسی شد.
وی اضافه کرد: درباره طولانی شدن زمان صدور پروانه باید گفت که مدیریت یکپارچه شهری در درگاههای اینترنتی شکل نگرفته و به همین دلیل زمان صدور پروانه با وجود اقدامات بسیار مثبت با صراحت قانونی مبنی بر رسیدن به ۲ ماه، فاصله دارد؛ هرچند در تهران زمان صدور پروانه ۴۰ درصد کاهش یافته است.
صارمی با اشاره به اهداف عمده کلانشهرها، گفت: در کشور اقتصاد متاثر از اقتصاد مسکن است و باید این اقتصاد ایجاد شود؛ ما در دهه ۹۰ با چالش رو به رو بودیم و صدور پروانه در کشور ۵۰ درصد و در تهران ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده بود، اما امسال در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته که در بافت فرسوده این میزان ۶۰ درصد بوده و اتفاق مثبتی است.
وی تاکید کرد: با توجه به تسریع و تسهیل در بخش صدور پروانه که تا حدودی شکل گرفته و از طرفی چالشهای کسب و کار، شهرداری باید به عنوان مهمترین نهاد اثرگذار مورد توجه وزارت خانهها و سازمانهای مربوطه باشد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه مقررات دست و پاگیر که دائما تغییر میکنند باعث میشود خوانش آن در مراکز استانها با گوناگونی همراه باشد، افزود: برای مثال قانون باغات چندبار تغییر کرده و بر اساس قانون فعلی، امکان صدور پروانه وجود نخواهد داشت و منجر به کاهش صدور پروانه در این بخش خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متولی ساخت پارکینگ، معاونت حمل و نقل است، اما باید بگوییم که در سالهای قبل تعداد پارکینگها افزوده شده و از مبالغ اخذ شده در این حوزه یک ریال جز برای هزینههای پارکینگ صرف نمیشود.
صارمی با اعلام اینکه دهها قطعه پارکینگ در تهران ساخته خواهد شد، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در این زمینه این است که عوارض چندانی از پارکینگ دریافت نمیکنیم و تنها در مواردی که قانون مجوز داده مبالغی به سازمان حمل و نقل و ترافیک داده میشود.