مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام برای تعیین صحیح شاخصها و سنجههای رتبهبندی دانشگاهها با مؤسسه رتبهبندی بینالمللی دانشگاهها - اورپ ترکیه همکاری میکند.
پروفسور اورال آکبولوت ادامه داد: در آغاز فعالیت، در مقابل گزارشهای اورپ مقاومت زیادی از سوی دانشگاهها صورت میگرفت که عمده این مقاومتها مربوط به دانشگاههایی بود که در رتبهبندی جایگاه خوبی بهدست نیاورده بودند. اما با ادامه رتبهبندی و تهیه و توزیع گزارشهای منظم از یازده نظام رتبهبندی بین المللی و فراهم آوردن زمینه برای رؤیت عملکرد دانشگاهها در هر یک از این نظامها، به تدریج مقاوتها کاهش یافت و به جای آن دانشگاهها برای شناخت موقعیت و جایگاه خود و ارتقاء این جایگاه وارد تعامل با اورپ شدند.
مؤسس اورپ ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات ساختاری در رتبهبندی، پیدا کردن روشی برای دسترسی به اطلاعات موثق است. برای نمونه، بسیاری از نظامهای رتبهبندی برای اخذ بسیاری از اطلاعات از اطلاعات مندرج در وبگاه دانشگاهها استفاده میکنند که ماهیت و دقت این اطلاعات جای بحث جدی دارد و انحرافات زیادی در این حوزه دیده شده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: نکته دیگر اعتماد به و استفاده بیش از حد از دادههای منتشرشده در اینسایت و سایر مراجع اطلاعرسانی است که این نیز خود آسیبهایی را دربردارد. نکته دیگر در بحث رتبهبندی، نگرش کارگزاران و مسئولان نظام رتبهبندی به آمار و گزارشهای تولید شده است. به عبارت دیگر، توجه به رتبهبندی بهعنوان یک رتبهبندیِ صرف، درست نیست بلکه رتبهبندی باید بتواند در تمامی گروههای شناساییشده، ایجاد تحرک برای ارتقاء جایگاه را سبب شود. همچنین تعیین شاخصها و سنجههای صحیح برای رتبهبندی و سهم هر شاخص از نمره کل، فرایندی بسیار پیچیده است که کوچکترین تغییری در آن میتواند تفاوتهای فاحشی را در نتایج رتبهبندی ایجاد کند از این رو برای رسیدن به شاخصهای درست و باثبات و نیز تخصیص سهمی مشخص به هر شاخص به تعامل بسیار نیاز است و در این راستا ما با نقد نظامهای رتبهبندی مختلف، تعاملات گستردهای را با یکایک آنها به انجام رساندیم تا بتوانیم رتبهبندی خود را به گونهای عینی به انجام برسانیم.
وی در ادامه تأکید کرد: وبگاه شما و سامانه رتبهبندی ISC را به دقت مطالعه کردم و برخی از آسیبهایی که در بالا ذکر کردم در رتبهبندی شما نیز وجود دارد که امیدوارم با توجه لازم به آنها برای رفع این آسیبها بکوشید.
سپس پروفسور فاضلزاده، رئیس ISC، هم در این جلسه با بیان بر نقاط قوت این موسسه گفت: رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران؛ رتبهبندی پژوهشگاهها و مراکز اطلاعسانی جمهوری اسلامی ایران؛ رتبهبندی دانشگاههای دی-هشت؛ رتبهبندی دانشگاههای جهان اسلام؛ رتبهبندی جهانی ISC در دو سطح کلی و موضوعی. این رتبهبندیها مدام در حال توسعه بودهاند و امیدواریم در قالب همکاری و تعامل مشترک، با سرعت بیشتر شاهد ارتقاء رتبهبندیهای ISC و اورپ باشیم.
پروفسور فاضلزاده ادامه داد: گفتگو درخصوص شاخصها و سنجههای ارزیابی دانشگاهها نیز موضوع مهمی است که میتوانیم در مورد آن همکاری داشته باشیم. به عبارت دیگر، میتوانیم بین دو نظام رتبهبندی خود نوعی همافزایی برقرار نماییم.
رئیس ISC ضمن تآکید بر نقش آموزش و نیز وظایف محوله به ISC توسط ایسسکو گفت: ما بر اساس وظایف ترسیمشده خود نسبت به برگزاری کارگاههای آموزشی ارتقاء اثربخشی علم، رتبهبندی دانشگاهها و موارد متعدد دیگر اقدام میکنیم و از شما دعوت میکنیم تا کارگاه و سخنرانی علمی مشترک با موضوع شاخصها و سنجههای رتبهبندی برای دانشگاههای جهان اسلام برگزار نماییم. ضمناً با توجه به تعاملات گسترده و جلساتی که اخیراً با نمایندگان نظامهای رتبهبندی جهانی داشتهاید، تقاضا میکنیم جلساتی نیز با حضور این نظامها و همچنین ISC و اورپ برگزار نماییم.
وی در پایان ضمن دعوت از پروفسور اورال آکبولوت برای سفر به شیراز و بازدید از ISC ابراز امیدواری کرد موارد مطرحشده به خصوص جلسات با نظامهای رتبهبندی بینالمللی و نیز جلسات بررسی شاخصها و سنجهها با جدیت پیگیری شود.
در خاتمه پروفسور اورال آکبولوت گفت: با کمال میل برای همکاری در حوزه رتبهبندی و نیز برگزاری جلسات و کارگاههای بینالمللی رتبهبندی آمادگی وجود دارد و امیدواریم که این جلسات برای هر دو طرف مفید واقع شود.