رئیس سازمان دارالقرآن الکریم : در گام دوم انقلاب ما دغدغه این را داریم که فضای انس و تدبر در قرآن را خیلی جدیتر از قبل در بین مخاطبین مختلف مثل معلمان آموزش پرورش و طلبههای حوزههای علمیه دنبال کنیم.
سوال: در مجموعهای که شما دارید کار میکنید با نام قرآن کریم هم هست و فردا هم به عبارتی جشن تولد قرآن هست در گام دوم انقلاب قرار است که چه اقداماتی داشته باشیم آیا تحولی در این زمینه خواهیم داشت به ویژه برای جامعه قرآنی مان یا خیر؟
حجه الاسلام و المسلمین تقی زاده: من یک مقدمهای عرض کردم اول، حضرت آقا در مورد مبعث رسول گرامی اسلام یک نظریهای دارند که من خیلی کوتاه عرض میکنم، چون نظریه به شدت مهمی است ایشان از مفهومی به عنوان بعثت درونی یاد میکنند و میفرمایند که بعثت نبی گرامی اسلام یک امر شامل است و کل امت باید به سمت بعثت حرکت کنند و ایشان بعثت را فرای بحث تهذیب و اخلاقی که مرسوم شده میدانند و بعثت را در یک کلمه آن جوشش و خروش درونی یک فرد مومن برای تبدیل وضعیت بیرونی میدادند یعنی مومن در فرایند رشد خودش به نقطهای میرسد که نمیتواند مشکلات و ضعفهایی که مردم و مستعضعفین و نیازمندان دارند را تحمل کند و برای تحول و انقلاب جامعه خودش یه رستاخیزی را شکل میدهد این را حضرت آقا میدانند و بالغ بر ۲۵ سال است که در سخنرانیهایی که در روز عید مبعث دارند بر این مفهوم تاکید میکنند و کل جامعه و کل امت اسلامی را دعوت به مبعوث شدن و برانگیخته شدن میکنند، در مورد فرمایشی که جنابعالی فرمودین در گام دوم انقلاب ما دغدغه این را داریم که در مباحث معرفتی و تدبری به لطف خدای متعال توفیق داشته باشیم و فضای انس و تدبر در قرآن خیلی جدیتر از قبل در بین مخاطبین مختلف مثل معلمان آموزش پرورش، طلبههای حوزههای علمیه به صورت جدیتر دنبال کنیم تا فضای جامعه به سمت انس و تدبر برود در این چند سال به لطف زحماتی که دوستان کشیدند ما در لایه روخوانی و تجوید و قرائت دستاوردهایی داشتیم طبیعتا آنها باید ادامه پیدا کند منتها تمرکزی بر فضای بحث انس و تدبر در قرآن کریم در برنامه ریزیها و طراحیها ان شاالله در گام دوم انقلاب خواهیم داشت .
سوال: مساله امر آموزش همان در سطوح پایین یعنی رو خوانی و روان خوانی به نحوی نشر پیدا بکند که جوانان و مردم بتوانند حداقل روخوانی قرآن را صحیح داشته باشند آیا در این حد این آموزش همگانی را باز هم خواهیم داشت یا خیر ؟
حجه الاسلام و المسلمین تقی زاده: بله الان بحث آموزش توسط موسسات و خانههای قرآن که بعداز داستان کرونا تا یک حدی موسسات و خانههای قرآن تضعیف شدند منتها به لطف خدای متعال ما الان حدود ۹ هزار موسسه و خانه قرآن فعال در کشور داریم که وظیفه آموزش عمومی در این سطحی که شما فرمودین در کشور بر عهده دارند و سازمان دارالقرآن الکریم پشتیبان محتوایی آموزشی و ارسال مربیان متخصص برای این شبکه آموزشی است و این آموزش در قسمتهای مختلف دارد توسط این موسسات پیش میرود منتها برای کادر هم دورههای ویژهای باشد بر عهده خود سازمان دارالقرآن الکریم هست که درسطح هم ملی و هم استانی برگزار میکند و الحمدلله در این یک سال اخیر بعد از رفتن بحث کرونا با یک قدرت بیشتر و وسعتی دارد این دورهها برگزار میشود.
سوال:آیا یک وحدت رویه هم دارید به صورت اصولی که یک برآوردی داشته باشید سالانه؟
حجه الاسلام و المسلمین تقی زاده: بله اینها همه آئین نامههای مشترک دارند که توسط خود سازمان دارالقرآن الکریم تعیین میشود موسسات همان برنامهها وآئین نامه و محتواهایی که در سازمان مرکزی تصویب میشود را پیش میبرند و یک وحدت رویهای در بین مجموعههای مختلف هست ادارات قرآنی استانها هم عملا به آنها به عنوان بازوان ما در طراحی و هم در اجرا کمک موسسات هستند.
سوال: در گام دوم انقلاب بخواهیم بررسی عمیق تری داشته باشیم در بخش آموزش در بخش ترویج فرهنگ قرآنی و آن غنی سازی فرهنگ جامعه و تعمیق فرهنگ حیات بخش قرآن کریم شما چه برنامههایی را پیش رو دارید به ویژه برای سال جدید سال ۱۴۰۲ ؟
حجه الاسلام و المسلمین تقی زاده: ما بحث فرهنگ سازی مفاهیم و محورهای کلیدی قرآن را که حدود ۴۰ محور کلیدی از مفاهیم قرآن انتخاب شده خود حضرت آقا بالغ بر ۵، ۶ بار در سخنرانی هایشان به قرآن کریم به این محورها اشاره کردند ما این محورها را انتخاب کردیم و داریم پیگیری میکنیم که با استفاده از ابزارهایی مثل صداوسیما ظرفیتهای مختلفی که وجود دارد برویم به سمت فرهنگ سازی محکمات قرآنی یکی از گامهای ویژه هم برنامهای که در ماه مبارک رمضان از شبکه سه سیما حدود یک ساعت قبل از افطار پخش میشود و ما عملا بحثهای محتوایی و گفتمان سازی آن برنامه را با عزیزان تهیه کننده و کارگردان در حال پیگیری هستیم ضبطش از همین امروز شروع شده و فکر میکنم که خود این برنامه نقطه عطفی در گفتمان سازی مفاهیم قرآنی در سطح عموم جامعه باشد و برنامههای بعدی که در فضاهای رسانهای و فضای مجازی داریم برای بحث گفتمان سازی محورها پی میگیریم.
سوال: به محکمات اشاره کردید منظور چیست ؟
حجه الاسلام و المسلمین تقی زاده: مثلا حضرت آقا میفرمایند که یکی از محکمات قرآنی استکبار ستیزی است که در آیات مختلف و سورههای مختلف مطرح شده است این حرف قطعی و محکم قرآنی باید با برشهای مختلفی برای جامعه گفتمان بشود یا مثلا یکی از قطعیات دیگر قرآن وجود سنتهایی در عالم است که خدای متعال عملا با قید آن سنتها دارند این عالم را روبوبیت میکند خوب این سنتهای خداوند متعال باید برای جامعه فرهنگ سازی بشود.
سوال: آیا به نظر شما نگاه گزینشی نیست ؟
حجه الاسلام و المسلمین تقی زاده: طبیعتا کسی که با خود کتاب الله انس میگیرد محورهایی را که در کتاب قرآن مورد تاکید قرار گرفته باید برایش محکم باشد اینکه ما کدام محور را انتخاب کنیم خودش یک بحث علمی پژوهشی است مثلا حضرت علامه در المیزان به عنوان غرر آیات ویژه از محورهایی یاد میکنند که این محورها باید از قرآن کریم برای امور مردم تبیین شود یا حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب قرآن در قرآن روی یک سری از محورهایی که در قرآن مکرر تاکید شده اشاره میکنند که اینها باید به عنوان مفاهیم پایه در جامعه قرار بگیرند طبیعتا دارد گزینشی از قرآن میشود با توجه به خود متن قرآن و تاکیدات قرآن کریم
سوال: برای اینکه ما دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی را تقویت کنیم و با توجه به اینکه ما این باور را داریم که کتاب انقلاب اسلامی ما قرآن هست برای نشر مفاهیم به صورت خاص چه برنامهای را دارد ؟
حجه الاسلام و المسلمین تقی زاده: در مورد این که قرآن کتاب انقلاب است و شما کلمه دقیقی را به کار بردید ما پیگیر یک جریان جدید گفتمان سازی در کشور هستیم که یک برنامه تلویزیونی که به عنوان قرآن کتاب حکمرانی و یک برش دیگر ما در نمایشگاه قرآن دنبال میکنیم که حکمرانی قرآنی به عنوان یک ادبیاتی در فضای نمایشگاه قرآن امسال ان شاالله نمود پیدا کند آن امتداداتی که قرآن کریم برای زندگی فردی و اجتماعی و حاکمیتی ما در سال ۱۴۰۱ به عنوان نسخه دارد بعد کم کم ادبیاتش در بین مردم رواج پیدا کند و گفتمان بشود و معلوم بشود که قرآن زنده است قرآن فعال است متاسفانه، چون ادبیات وارد فضای عمومی جامعه نشده و بعضا این طور بوده که قرآن کتاب مقدسی است که فقط باید بهش احترام بگذاریم و در مراسمات خاصی استفاده کرد در اذهان عموم مردم شکل میگیرد در حالی که قرآن کتابی بوده است که رسول گرامی اسلام با محوریت آن راهبری کلان خودشان و نهضت خودشان را پیش بردند حضرت امام (ره) به تاثی رسول الله و اهل بیت به محوریت قرآن این انقلاب و نهضت را شکل دادند طبیعتا باید این ادبیات را در فضای جامعه شکل بدهیم که قرآن را به عنوان کتاب حکمرانی ، کتاب اندیشه ورزی در بین جامعه بتوانیم گفتمان کنیم .