معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی گفت: سود سرمایه گذار در بافت فرسوده قابل مقایسه با دیگر نقاط نیست بنابراین میزان تسهیلات بانکی و صدور پروانه میتواند برای سرمایه گذار به صرفه و جذاب باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما فرزانه صادق مالواجرد در میز اقتصاد شبکه خبر مزیت های بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده را بررسی کرد.
سوال: در خبرها داشتیم که وزیر راه و شهرسازی بسته تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده را به تمامی دستگاهها و نهادهای زیرمجموعه این وزارت خانه ابلاغ کرده، این بسته در نوزده بند مشوقهایی را برای ترغیب ساکنان بافت فرسوده به نوسازی در نظر گرفته، در میزاقتصاد امروز قرار است در همین موضوع بسیار مهم بازسازی بافتهای فرسوده در سراسر کشور بپردازیم.
سوال: ابتدا گزارشی را در رابطه با بسته تشویقی ببینیم. خانم صادق اگر بخواهیم تعریف جامعی از بافت فرسوده داشته باشیم و تبیین کنیم که اصلا تعریف وزارت راه و شهرسازی و به عبارتی قانون گذار از بافت فرسوده چیست، تعریفش را در یک جمله برای ما بفرمائید.
صادق مالواجرد: من میخواهم اجازه بگیرم که خیلی مختصر در خصوص این تعریف بگویم که جایگاه قانونیش چیست و بعد تعریف را خدمت شما ارائه کنم. شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، شورایی با قدمت ۵۰ ساله است و تنها شورای عالی است که ریاستش را وزیر به عهده دارد تمام شوراهای عالی ما ریاستش را رئیس جمهور بر عهده دارد و این شورای عالی بالاترین نهاد حاکمیت در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه شهر، منطقه و اساسا هر آن چه که ذیل طرحهای آمایش قرار میگیرد، است.
هر آن چه که در شورای عالی شهرسازی و معماری با یازده عضو که معاونین وزرا و روسای سازمانها، چهارسازمان و هفت وزارتخانه عضو این شورای عالی هستند، هر آن چه که مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را میگیرد طبق قانون تاسیس شورای عالی ماده هفت آن لازم الاجرا میشود. تعریف بافتهای فرسوده و چگونگی تعیین محدودههای بافتهای فرسوده هم از جمله مواردی است که مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را دارد. به جهت اهمیتی که این بافتها دارند و نحوه مواجهه با این بافتها در چند مصوبه در خصوص این بافتها ما به نتیجه رسیدیم، من آخرین آن را میخواهم برای شما توضیح دهم که ملاک عمل است.
در شهرهای ما انواع مخاطرات و بافتهای شهری که توجه ویژه باید به آنها شود وجود دارد. چهارگونه طبق آخرین مصوبه شورای عالی در شهرها وجود دارد، یک، بافتهایی که ناکارآمدیشان به جهت قرارگیری در حرائمی است که یا حرایم طبیعی است یا دست ساخت، مثلا ساخت و سازهای غیرمجازی که در کنار رودخانهها یا روی گسلها شکل گرفته یا در زیر دکلهای فشار قوی، بخش دیگری از ناکارآمدی که وجود دارد سکونت گاههای غیررسمی هستند که اینها داخل محدودههای شهری بعضا نیستند و اکثرشان در خارج از محدودههای بافتهای شهری هستند.
مسئلهای که ویژه باید نسبت به آن برخورد کرد بافتهای تاریخی هستند بافتهای تاریخی که شناسنامه ما هم هستند و هویت و اصالت ما در کشور هستند اساسا نوع ضوابط و مقرراتش با بقیه جاهای شهر متفاوت هستند و آخرین آن میشود بافتهای فرسوده، این بافتهای فرسوده بافتهای ناکارآمد داخل محدودههای شهری هستند که مالکیتهای شخصی مشخص دارند و ساخت و سازهایی که در آنها انجام گرفته به جهت سه عاملی که من بخواهم خلاصه کنم به جهت قطعات ریزدانهای که دارند، معابری که عرض خیلی کمی دارند و در این بافتها وجود دارد و ناپایداری ساختمانهایی است که هستند. جمیع این جهات محدوده بافتهای فرسوده را تشکیل میدهد.
سوال: آماری دارید از این محدوده یا مساحت یا تعداد بافتها در کل کشور؟
صادق مالواجرد: طبق آخرین سوالی که از مدیرعامل شرکت بازآفرینی هم انجام دادم و آمار را گرفتم ما حول و حوش ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده، این جدای از سکونت گاههای غیررسمی که عدد درشتی است و بافتهای تاریخی، ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده داخل محدودههای شهری داریم که من اگر واحدهای ناپایدار را داخل این بافتهای فرسوده بخواهم بگویم بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ناپایدار داخل بافتهای فرسوده وجود دارد.
سوال: پس این بسته تشویقی به عبارتی از طرف وزیر راه و شهرسازی ابلاغ نشده، از طرف رئیس شورای عالی شهرسازی کشور دارد ابلاغ میشود، یک مقدار در مورد این بسته توضیح بفرمائید که چه مواردی را این بسته در نظر گرفته و فکر میکنید که چه مشکلاتی را میتواند حل کند؟
صادق مالواجرد: من میخواهم توضیح بیشتری را هم بدهم سال ۱۴۰۰ قانونی مصوبه مجلس را گرفت، قانون جهش تولید مسکن، یکی از بندهای این قانون اشاره مستقیم به احیا و نوسازی و بهسازی در بافتهای فرسوده داشت. بلافاصله بعد از ابلاغ قانون جهش تولید، شورای عالی شهرسازی و معماری باید مواجه میشد و بررسیهایی را انجام میداد که چگونه این بافتهای فرسوده را که یک عددی از عددی که باید ساخت و ساز در کشور هم انجام شود، مربوط به همین بافتهای فرسوده است.
چگونه این بافتهای فرسوده را بتوانیم تسهیل در ساخت و ساز را هم در آن انجام دهیم؟ دوماه بعد در سال ۱۴۰۰ یک مصوبه دیگری را شورای عالی شهرسازی و معماری گذراند مبنی بر این که شرکت بازآفرینی ما با همکاری وزارت کشور و حرفهمندان چه در دانشگاه و چه در حرفه که به صورت تخصصی روی این موضوع کار میکنند یک آسیب شناسی در خصوص بافتهای فرسوده داشته باشد ما امروز با بافتهای فرسوده مواجه نشدیم و سالها است که این بافتهای فرسوده وجود دارند.
سوال: چون زمان ما کوتاه است، میخواهم از زبان شما بشنوم که این مشوقها چه چیزهایی است و چه تاثیری میتواند در بازسازی و مقاوم سازی آینده این بافتها داشته باشد؟
صادق مالواجرد: من از این جهت توضیح دادم که ما نسبت به آن اشراف داریم که صرفا با یک بسته کالبدی، نمیتوانیم نوسازی بافت فرسوده را طلب کنیم، اما یکی از مهمترین اتفاقاتی که براساس آسیب شناسی من از این نظر خدمت جنابعالی و بینندگان محترم عرض کردم یکی از موضوعاتی که در آسیب شناسی به آن رسیدیم این بود که تسهیل در اجرا و تسهیل در ساخت قطعا میتواند به نوسازی کمک کند.
این که چه مواردی در این بسته تشویقی وجود دارد، حتما توجه به محله محوری در بافتها یکی از مهمترین موضوعاتی است که مدنظر قرار گرفته، در چند بخش یک جاهایی پیش بینی این شده که این ریزدانههایی که عرض کردم بخواهند تجمیع شوند و با تجمیعی که انجام میدهند یک بلوک شهری را تشکیل دهند، در این بلوک شهری میزان ساخت و ساز و تعداد طبقهای که در طرح تفصیلی برایش مشخص شده اگر این اتفاق بیفتد، چون خدمات پشتیبان خودش را، خدمات پشتیبان سکونت را، فضای سبزش، درمانش و بقیه موارد و دسترسی به معابر بلوک شهری را تامین میکند تا دو طبقه میتواند که تشویق را داشته باشد.
سوال: این نکته را برای بینندگان باز بفرمائید که وقتی میگویید بلوک، منظورتان چیست؟
صادق مالواجرد: بلوک شهری منظورم این است که از هر چهارطرف به معبر برسد و ما در این بلوک شهری شاید این بلوک شهری ۲۰ قطعه، ۳۰-۴۰ قطعه و تجمیع اینها با رضایتمندی و تسهیل گری که به وجود میآورد.
سوال: این خودش یک مشکل است الان بر سر راه بازسازی بافتهای فرسوده.
صادق مالواجرد: به خاطر همین است که سه مورد دیگر هم وجود دارد. بخش اولش این بود که اگر نسبت به تجمیع، این خواسته وجود داشت که تجمیع انجام دهند این راه باز است که این کار را انجام دهند در خصوص تجمیع، اختلاف طبقاتی زیادی هم نباید با پیرامون خودش پیدا کند آن بافت میدانیم که بضاعتش چیست.
اگر به بلوک شهری رسید میتواند به دو طبقه آن بلوک شهری نوع ساختمانی که میسازد، یک ساختمان است دو ساختمان است هرچند تا ساختمان که در این بلوک شهری شکل میگیرد میتواند بیشتر شود. مرحله بعدی محورهایی است که دارم مرحله به مرحله نوع بسته و نوع تسهیلاتی است که داده میشود.
اگر در محورها، محورها معابر اصلی که وجود دارد در این معابر هم تشویقهای دیگری در آن دیده شده که بتوانند آن خدمات پشتیبان را انتفاع را بتوانند از آن پلاکی در آن طرف معبر وجود دارد بتوانند صاحبان داراییهایی که آن جا دارند یک انتفاعی برای دارایی هایشان به وجود بیاید. موضوع دیگر عمق بافت است، در عمق بافت هم ما نگفتیم که نوع قطعه بندی، چون یک نسخه واحد پیچیدند برای کل کشور، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که ما مبتلا به آن بعضا هستیم. حدنصاب تفکیک که چگونه اصلا چه قطعهای میتواند وارد پروسه و فرآیند ساخت و ساز شود در شهرهای مختلف با جمعیتهای مختلف و اقلیمهای مختلف و نوع توپوگرافی در شهرهای مختلف متفاوت است.
سوال: الان این جا یک نکته خیلی مهم وجود دارد، شما فرمودید که در محلههای مختلف با اشتراک نظر مالکان بیایند یک بلوک شهری تشکیل دهند فرض بفرمائید الان در محلهای واحدهای قدیمی دارای قدمت مثلا حدود ۴۰-۵۰ سال به بالا وجود دارند که دارای متراژهای خیلی کمی هستند ۴۰ متر، ۵۰ متر این که اولا وظیفه چه کسی است که اینها را بنشاند سر یک میز قرارداد و با هم به یک اشتراک نظر برسند یک بحث است و این که بعدا اینها سر تقسیم آن فضا و مساحت مالکانهای که در اختیارشان قرار میگیرد یک بحث دیگر است این خیلی کار را پیچیده میکند، شورای عالی شهرسازی برای این مسئله چه راهکاری را پیشنهاد داد، خود پلاک ثبتی و انتقال اسناد همه اینها موضوعاتی است که فردا میتواند دچار مشکل کند تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران این حوزه را.
صادق مالواجرد: این که من گفتم در چهار بخش، یکی از مهمترین دلایلش همین معضلات و مشکلاتی است که ما در آسیب شناسی به آن رسیده بودیم. برای این موضوع راهکاری که پیش بینی شده این به انتخاب است، تسهیل گری که هم در شهرداریهای کل کشور و ملاحظات پشتیبانی که هم در شهرداریها بسترش وجود دارد و این کار را بارها و بارها انجام دادند و هم خود شرکت بازآفرینی که از نظر قانون، داعیه این کار را دارد که این تسهیل گریها را بخواهد انجام دهد و هم خود سازمان شهرداریها و دهیاریهای کل کشور، اینها موضوعاتی است که بستر تسهیل گری الان در شهرهای ما مهیا است.
انتخاب وجود دارد اگر که بخواهند به یک بلوک شهری برسند، اگر که بخواهند در بَرِمعابر و محورهای اصلی این کار را انجام دهند، اگر که بخواهند در عمق بافتها خود پلاکی که وجود دارد حد نصاب تفکیک را بنا بر همان ویژگیهایی که گفتم حدنصاب تفکیک را خود کمیسیونهای ماده ۵ تشخیص دهند که با چقدر، شاید در شهری ۱۵۰ متر و ۱۰۰ متر پاسخگوی این باشد که این بتواند مجوز ساخت و ساز دو و سه طبقه را بگیرد.
این یک تسهیل دیگر است و بعضا ما در بافتهای فرسوده داریم پلاکهایی که امکان تجمیع با پیرامون خودش را دارد و ما این معضل را هم داریم برای همین هم پیشنهاد آخر در این تشویقهایی که انجام گرفته آن پلاک بنا بر این که بتواند یعنی با پیرامون خودش نتواند تجمیع کند یا مشمول هیچ کدام از این سه تای دیگر نشود، بنا بر میزان قدرالسهمی که آن پلاک دارد و حقوق مکتسبهای که دارد این را هم به کمیسیونهای ماده ۵ سپردیم که مجوز ساخت و ساز را بتواند بگیرد.
مثال میزنم من وارد عدد و رقم نشوم، فقط میخواهم وارد مصداقش شوم، چون در شهرهای مختلف متفاوت است، شاید یک قطعه ۵۰ متری در شهر تهران باشد این قطعه ۵۰ متری تا به امروز مجوز این که اساسا بتواند حتی دو طبقه را بسازد یعنی همانی که دارد تخریب کند و پایدارش کند امکان برایش وجود نداشت و با هیچ پلاکی هم نمیتوانست تجمیع کند، الان این امکان بهش داده شده که بتواند دو تا ۳۵ متر، سه تا ۳۵ متر در همان پلاکی که دارد و نمیتواند تجمیع کند برایش مهیا شود، این تنوع بسته وقتی میگویم چهار قسمت دارد تنوع دارد.
سوال: قبول دارید که فرآیند اجرای این کار خیلی پیچیده است به لحاظ حقوقی و انتقال سند یا از همه مهمتر مثلا اگر قرار باشد هرکسی خودش در همان فضایی که بافت قدیمی دارد بیاید دوباره یک واحد نو بسازد، تکلیف هندسه شهری چه میشود؟ تکلیف تعریض معابر بسیار تنگ و باریکی که الان ما بسیار زیاد هم داریم در مناطق مختلف حداقل پایتخت میبینیم چیست و آن بلوک بندی که از منظر شما قانون به آن اشاره کرده اجرا نخواهد شد.
صادق مالواجرد: نکته بسیار مهمی که شما هم اشاره کردید همین عرض معابر، ما الان در تصاویری که شما نشان دادید ما معبری داریم که یک متر و یک متر و نیم است قطعا یک حداقل معبری را ما باید در این جا داشته باشیم که این حداقل معبر را در خود مصوباتی که وجود دارد اشاره مستقیم نشده، ولی دیگر کمتر از شش متر نمیتواند باشد، چون باید خودروهای امدادرسان بتوانند در این معبر حالا زلزله را نمیخواهم بگویم آتش سوزی را میخواهم بگویم.
سوال: خود همین سوال موضوع یک برنامه میز اقتصاد یا گفتگوی ویژه است، ولی نمیخواهیم این را ادامه دهیم میخواهیم برسیم به بحث مشوقها، میخواهم بپرسم که چقدر کار کارشناسی شده روی این ارائه نوزده مشوقی که برای تشویق سازندگان بافتهای فرسوده در نظر گرفته شده و آیا این مشوقها در آینده چه آینده دور و چه آینده نزدیک دارای تبعات برای شهرسازی کشور نخواهد بود؟ ما زمانی شاهد حجم زیادی از تراکم فروشی در تهران بودیم و شاهد معضلاتی که در این خصوص کارشناسان به آن میپرداختند، الان هم داریم تقریبا همین کار را میکنیم در قالب یک بسته تشویقی، میخواهم بدانم چقدر کار کارشناسی روی این نوزده مورد شده است.
صادق مالواجرد: الان این کار را نمیکنیم، میخواهم آخر را اول جواب بدهم، به جهت این که آن تراکم فروشی که شما به درستی به آن اشاره کردید وقتی یک پلاک طبق طرحهای فرادستش باید چهار طبقه بسازد و آن چهارطبقه در کمیسیون ماده ۵ میشود ۲۴ طبقه، آن میشود اتفاق ناخوشایندی که در خارج از بافتهای فرسوده دارد میافتد به جهت رانت و سوداگری که وجود دارد. ما داریم در مورد بافتهای فرسوده با تمام مشکلاتی که وجود دارد صحبت میکنیم نگاه ما به بافتهای فرسوده اگر که میخواهیم نوسازی شود نباید همان نگاهی باشد که به تمام پیرامون شهر که عرض معابر حتما بالای دوازده متر باشد، حتما پارکینگ یک به یک تامین شود.
سوال: یعنی ما دارای استاندارد دوگانه باشیم؟
صادق مالواجرد: نه استاندارد دو گانه نیست، استاندارد دوگانه یعنی من بروم در آن ۴ طبقه ۲۴ طبقه بسازم این جا داریم میگوییم حداقلها را برای بافت فرسوده در نظر بگیریم تا بتوانیم مهمترین موضوع که ناپایداری این ساختمانها است، ما همیشه منتظر زلزله هستیم کشور ما اساسا روی خطوط زلزله است.
ولی داریم میبینیم که در بعضی از شهرها زلزله نیامده با برف و باران اینها آوار میشود پس باید اولویت بندی کنیم، این ناپایداری را با تسهیلاتی که میدهیم این اتفاق این است که این الان دو طبقه ناپایدار است ما داریم بهش میگوییم تو این را پایدارش کن همان دو طبقه ات را، چون تو الان نمیتوانی این را بسازی، چون ۵۰-۶۰ متر است و زیر صد متر است، این یک موضوع است و موضوع دیگر این است که حدنصاب تفکیک را دارد و عرض معبر را هم رعایت کرده، به جهت این که بتواند تسهیل در ساخت و ساز انجام دهد دارد یک طبقه بیشتر میگیرد تا بتواند مشارکت کند با دیگری تا بتواند این پایداری را ایجاد کند.
این دوگانه برخوردکردن نیست، دوگانه برخوردکردن موضوعی است که هیچ ضرورتی ندارد ما در بقیه جاهای شهرمان طرحهای مصوب کنارگذاشته شود و تراکمهای بیشتر داده شود این کمک به این است.
سوال: سازندگان این بافتهای فرسوده چه کسانی هستند؟ خود مالکان واحدها هستند یا انبوه سازان و کسانی که در این صنعت دخل و تصرف دارند؟
صادق مالواجرد: وقتی که بسته تنوع دارد، جاهایی را شاید خود مالک از پسش بربیاید که دو طبقه و سه طبقه اش را بسازد و یک سرپناهی هم برای خودش و هم برای فرزندش بتواند تامین کند این را هم فراموش نکنیم بافتهای فرسوده زیرساختها را دارند شاید کمبود خدمات روبنایی داشته باشند که در همین مصوبه شورای عالی و ابلاغی که آقای وزیر انجام دادند توجه ویژه شده که باید خدمات پشتیبان را در محلات دیگر و در جاهای دیگر جبران کنیم.
چون یکی از مشکلات بافتهای فرسوده کمبود خدمات هم است. یک جاهایی همان که گفتم آن بلوک شهری قطعا سرمایه گذار و مشارکت بیشتری را میطلبد که بعد از این که این موضوعات رتق و فتق شد بیایند و با اینها بسازند.
سوال: یک جاهایی بلوک بندی شهرها را سرمایه گذار یعنی ناگزیریم که یک نفری بیاید همه این واحدها را به صورت مشارکتی با آنها به توافق برسد و بسازد چقدر حاشیه سود دارد ساخت یک واحد، یا یک بلوک در یک بافت فرسوده که بیشتر هم در مناطق پایین شهر هستند برای آن سرمایه گذار که آن را ترغیب کند بیاید در بافت فرسوده و بیاید در مناطق پایین شهر ساخت و ساز کند و نیاید سرمایه اش را در مناطق بالاتر به کار ببرد این یک موضوع بسیار مهم است برای آن چه فکری دارید؟
صادق مالواجرد: قطعا سودی که مشارکت کننده با آن کسی که ساکن بافت فرسوده است نسبت به بقیه جاهای شهر قابل مقایسه نیست، این که من گفتم این بسته کالبدی است و باید موارد دیگر هم پشتیبانش باشد نوع صدور پروانه و عوارض شهرداری که در این خصوص گرفته میشود، میزان تسهیلات بانکی که به این سازنده و به این کسی که خود ساکن آن جا است داده میشود، به جمیع جهات باید کمک شود هم دولت و هم شهرداریها.
من میخواهم جور دیگری بگویم، ببینید در خود کمیسیونهای ماده ۵ خصوصا در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران تغییرکاربریها و افزایش تراکمهایی دارد انجام میگیرد که باید بخشی از آن درآمد حاصله بیاید و در همین بافتها هزینه شود ما نباید انتظار داشته باشیم که بافتهای فرسوده مان را بهسازی و نوسازی کنیم و تمام این موارد فقط صرفا در همین بسته تشویقی تکمیل شود و هیچ مشارکت دیگری را از طرف شهرداریها و دولت نداشته باشیم، دولت دارد تسهیلات میآورد شهرداریها باید خدمات بیاورند، عوارضی که از جاهای دیگر شهر گرفته میشود و بعضا در بعضی از شهرها به حراج گذاشته شده، آن عوارض از جاهای برخوردار باید بیاید در مناطق ناکارآمد هزینه شود.
سوال: گزارشی ببینیم. خانم صادق هفته گذشته زلزله بسیار مهیبی در کشور همسایه ما ترکیه آمد که رئیس جمهور این کشور آن را فاجعه قرن نامید تا همین الان که ما در خدمت شما هستیم حدود ۳۰ هزار نفر شاید هم بیشتر در دو کشور ترکیه و سوریه کشته شدند. من به مدت زمانی که در ترکیه به عنوان خبرنگار ماموریت داشتم این شهرهایی که زلزله آمده را دیدم مثل قهرمان ماراش و حاتای و سایر شهرها، یک اتفاق خیلی خوبی در آن مناطق افتاده و در کل ترکیه که بیشتر از سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ به بعد آن هم بحث انبوه سازی و مقاوم سازی بافتهای فرسوده است که آمدند تسهیلات دادند و امکانات در اختیار سازندگان و مردم گذاشتند و حالا داریم میبینیم که چه اتفاق خوبی بوده و اگر این مقاوم سازی انجام نمیشد حداقل تا الان میشد آمار کشتهها را چندده هزار بیشتر برآورد کرد. میخواهم از زبان شما بشنوم این بستههای تشویقی که میگوییم با همه چالشها و پیچیدگیهایی که پیش روی شورای عالی شهرسازی و وزارت راه و شهرسازی است چقدر میتواند ما را امیدوار کند که در آینده جلوگیری کند از خطراتی مثل زلزله ۷، ۸ ریشتر آن چه که در کشور همسایه ما رخ داد و جان هموطنان ما را حفظ کند این سیاستها و این قانونها.
صادق مالواجرد: نکته کاملا ظریفی را شما فرمودید و یکی از مهمترین مواردی که این مسئولیت را خیلی پررنگتر کرد و باعث شد که اساسا شورای عالی شهرسازی و معماری بیاید در کنار تمام موارد اقتصادی، اجتماعی یک بسته کالبدی را هم پیشنهاد دهد، اتفاقا همین نکته ناپایداری ساختمانها بود. به هر حال باید اهم و فی الاهم کرد ناپایداری ساختمان را باید توجه ویژه داشته باشیم.
قطعا این بستهای که پیشنهاد شده تسهیل میکند و تسریع در ساخت و ساز را خواهد داشت مدت کوتاهی است که این اتفاق افتاده و ما در همان مصوبه شورای عالی و شهرسازی و معماری هم گزارش دورهای خواستیم که داده شود. میزان صدور پروانهها در سراسر کشور کاملا مشخص میکند که این بستهها چقدر تاثیر گذاشته است. یک موضوع دیگر این که ما این را واگذار کردیم ما یک کلیاتی را مصوب کردیم و این را واگذار کردیم به کمیسیونهای ماده ۵ که ذیل استانداریها وجود دارند و استاندار ریاست آنها است در شهر به شهر، محله به محله و محدودههای مختلف باید این را بیاورند و تدقیقش کنند در شهرهای مختلف، این که آقای وزیر اصرار داشتند و یکی از مهمترین مواردی که در همین مدت کوتاه دارند پیگیری میکنند و از ما معاونین در هر جلسه شورای مسکن خواستند یکی از مهمترین آن توجه به بافتهای فرسوده است.
این ابلاغی که توسط وزیر انجام شد که به استانداران کل کشور هم ابلاغ شده مسئولیتها و تکالیفی را هم از کمیسیونهای ماده ۵ خواسته و هم از مدیران کل راه و شهرسازی خواسته و هم از شهرداریها خواسته، این را قطعا میتوانیم در سه چهار ماه آینده بعد از ابلاغی که انجام شده و تسریع و تسهیلی که شده اطلاعات و آمار بهتری را به شما بدهیم.
ولی یک موضوعی را که نباید فراموش کنیم آن اخلاق مهندسی و اخلاق حرفهای در ساخت و ساز هم است. بستهها، آئین نامهها و همه این موارد را سیاست گذاری هایش انجام میشود و برنامه ریزی هایش انجام میشود این که آن ساختمان با آن اخلاق حرفهای و نظارتهای ویژهای که هم سازمانهای نظام مهندسی در ساخت ساختمانها بنا بر مقررات ملی ساختمان و هم نظارتهایی که شهرداریها باید انجام دهند این را نباید از خاطر پاک کنیم.
حتما اینها همه یک بستهای است که همه فرآیند و نخ تسبیحی است که همه باید با هم این موضوع را پیش ببرند و یک موضوع دیگر، چون مثال زلزله در ترکیه را زدید، یکی از موضوعات پایدارسازی ساختمانها است، موضوعات دیگری هم در مواجهه با مقوله زلزله و اساسا بحرانهایی که در کشور وجود دارد است و آن میزان سطوح بازی است که در شهر باید وجود داشته باشد این که ما همه جای شهر را بگوییم باید بسازیم، حتی اگر بگوییم مستحکم میسازیم یکی از رویههای غلطی است که در کمیسیونهای ماده ۵ وجود دارد.
سوال: چاره اش توسعه عمودی شهر است دیگر تا حدودی.
صادق مالواجرد: نه همه اش توسعه عمودی نیست ما بعضا در خیلی از شهرهایمان
سوال: نه، صحبتمان الان در بافتهای فرسوده است در این بافتها اگر بخواهیم واقعا یک سری نکات را به لحاظ تعریض خیابانها و معابر داشته باشیم چارهای جز توسعه عمودی نداریم.
صادق مالواجرد: یکی از مواردش توسعه عمودی است که این یک یا دو طبقه بیشتر نیست و باز روی این تاکید میکنم ما برج سازی در بافتهای فرسوده اصلا هویت و اصالت آن جا اجازه نمیدهد که چنین اتفاقی بیفتد یکی دیگر از مواردش این است که حتی چه در بافتهای فرسوده هم که وجود دارد بعضا پلاکهایی باید تبدیل به فضای سبز و باز شود که شهرداریها باید از جاهای دیگر شهر هزینه این جا کنند و شاید بعضا با الحاقاتی که به محدوده کل شهر انجام میشود در همین مصوبه هم به آن اشاره شده بیاید و پشتیبان سکونت قرار بگیرد.