در دنیای امروزی کسب و کار که با تحولات سریع مواجه است، گسترش فرهنگ کارآفرینی به ویژه در زنان میتواند زمینه تحرک نیمی از جمعیت جامعه را به گونهای فراهم کند که بهره وری اقتصادی و تولید ملی افزایش و معضل بیکاری مهار شود.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، کارآفرینی، یکی از مهمترین فعالیتهای انسانی است که با به کارگیری خلاقیت در کنار سایر ویژگیهای شخصیتی مناسب، به ظهور و بروز شغلهای جدید منجر میشود. محققان کشور در همین زمینه، ویژگیهای شخصیتی زنان کارآفرین را بررسی کرده و پیشنهادهایی برای بهبود کارآفرینی در زنان ارائه داده اند.
کارآفرینی، فرآیندی است که در تداوم رشد و توسعه اقتصادهای ملی و حتی اقتصاد جهانی نقش حیاتی ایفا میکند.
با توسعه کارآفرینی، فرصتهای اقتصادی و کسب و کارهای جدیدی در جامعه پدید میآید و کل اقتصاد شکوفا میشود. کارآفرینی، فرایند پویایی از تغییر بینش و بصیرت با ابتکار و نوآوری تعریف شده و همچنین به عنوان یک عامل توسعه اقتصادی مطرح است. زیرا، در کارآفرینی، منابع از حوزههای کم بهره به طرف حوزههای با بهره وری زیاد سوق داده میشوند. در دنیای امروزی کسب و کار که با تحولات سریع مواجه است، کارآفرینی به عنوان یک موتور محرک قدرتمند میتواند باعث ایجاد اشتغال، افزایش بهره وری، رشد اقتصادی و افزایش رفاه جامعه شود.
به اعتقاد متخصصان، با توجه به مسائل ذکرشده باید کلیه ظرفیتهای کارآفرینی جامعه، شناسایی و امکان بروز و ظهور ابتکارات و تدابیر خلاقانه در حوزه کسب و کار به بهترین نحو فراهم گردد. در این میان، زنان به دلایل متعدد نظیر بیکاری، کاهش دستمزدها و نارضایتی از شغل قبلی به عرصههای متنوعی از فعالیتهای اقتصادی وارد شده و در آفرینش کسب و کارها نقش گستردهای ایفا میکنند؛ بنابراین شناخت توانمندیها و هدایت استعدادهای خلاقانه آنها به قصد هم افزایی عملکرد زنان صاحب کسب و کار و انتقال تجارب آنها به نسل جدید میتواند به بهره برداری حداکثری از ظرفیتهای این قشر بزرگ اجتماعی کمک شایان توجهی نماید و منشأ تحولات بزرگی در زمینههای صنعتی، تولیدی و خدماتی شود.
در این زمینه، تیمی چهارنفره از محققان دانشگاه شهید چمران اهواز در یک مطالعه پژوهشی ویژگیهای شخصیتی زنان کارآفرین را شناسایی و اولویتبندی کرده اند.
در این پژوهش که با تکنیک تحلیل محتوای کیفی انجام شده است، ۴۰ نفر از زنان کارآفرین استان خوزستان مشارکت داشته و از طریق مصاحبه اطلاعات مورد نیاز محققان را فراهم آورده اند.
نتایج تحلیل محتوای مصاحبهها به استخراج ۱۳ ویژگی شخصیتی کارآفرینانه منجر گردید. نتایج آزمونهای علمی مربوطه برای رتبه بندی ویژگیهای شخصیتی استخراجی نیز نشان داد در زنان کارآفرین مورد بررسی، ویژگیهای مهربانی، مسئولیت پذیری، عمل گرایی و برخورداری از کانون کنترل درونی، بیشترین درجه اهمیت و ویژگی ریسک پذیری کمترین درجه اهمیت را دارد.
در این خصوص، سارا محمدی، استادیار و پژوهشگر گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز و همکارانش میگویند: نتایج این مطالعه برای زنان کارآفرین، پژوهشگران عرصه کارآفرینی و مسئولین و مدیران آموزشی و دانشگاهی، پیامهای صریح و آشکاری دارد. به طور مشخص، وقتی سخن از ویژگیهای شخصیتی زنان به میان میآید، اولین نکته کشف و شناسایی این ویژگی هاست که ۱۳ مورد آن به شرح زیر در این پژوهش شناسایی شدند:
مهربانی، مسئولیت پذیری، عمل گرایی، کانون کنترل، نیت خیرخواهانه، توفیق طلبی، صداقت در تجربه، برون گرایی، چالش طلبی، آزاد اندیشی، ثبات هیجانی، تحمل ابهام و ریسک پذیری.
آنها میافزایند: از آن جا که شیوه تفکر و ویژگیهای شکل دهنده به شخصیت کارآفرینی، قابل آموزش و انتقال است و محیط آموزشی، نقش مؤثری در این زمینه دارد، پیشنهاد میشود از طریق انجام برنامه ریزی و برگزاری کارگاههای آموزشی نسبت به آموزش و تقویت شیوههای تفکر خلاق و مشوق کارآفرینی در زنان اقدام شود.
در این تحقیق که نتایج آن در فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان وابسته به دانشگاه الزهرا منتشر شده اند، اشاره شده است با توجه به اهمیت پرورش این ویژگیها در تک تک افراد جامعه خصوصاً جوانان، نوجوانان و نونهالان به عنوان آینده سازان کشور، این اقدام بایستی با رویکرد کارگاهی و کاربردی و به صورت برنامه ریزی شده و ساختاریافته از مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی در نظام آموزش و پرورش کشور عملیاتی شود.
محمدی و همکارانش اظهار داشته اند: از سویی، به بانوانی که قصد ورود به عرصه کارآفرینی دارند پیشنهاد میشود با شناسایی ویژگی ها، ظرفیتها و توانمندهای لازم برای این امر، آگاهانه به این عرصه ورود کنند. همچنین، به زنانی که در حال حاضر صاحب کسب و کار کارآفرینانه هستند پیشنهاد میشود روش صحیح رفتار و برخورد با کارکنان، مهارتهای ارتباطی و بهبود روحیه کارآفرینی را بیاموزند و در خود تقویت نمایند.
آنها در انتها آورده اند: در نهایت، از آنجا که گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه به ویژه در زنان میتواند زمینه تحرک نیمی از جمعیت جامعه را به گونهای فراهم کند که تولید ملی افزایش و معضل بیکاری مهار شود، پیشنهاد میشود دانشگاهها با برگزاری کارگاههای آموزشی مرتبط با مهارتهای مدیریتی و فنی نسبت به افزایش مهارتهای فناورانه، به ویژه تحمل ابهام و ریسک پذیری در زنان کارآفرین اقدام نمایند.
دانشگاه کارآفرینی نیز عوامل موفقیت زنان کارآفرین را چنین عنوان می کند:
منابع:
-فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان
- پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه کارآفرینی