رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: اراده دولت بر ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس دولتی است و از مهر سال آینده رویکرد جدیدی در دستور کار قرار میگیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برای ارتقای آموزش وپرورش و ایجاد رقابت در مدارس دولتی برنامهریزیهای لازم در حال انجام است که در این امر نیازمند باز نگری در برخی از آیین نامهها و قوانین و مقررات موجود میباشیم.
وی با اشاره به اینکه تأکید دولت بر این است که هیچ شهریهای حتی برای فعالیتهای فوق برنامه از دانشآموزان دریافت نشود، گفت: ظرفیتهایی برای مدیریت منابع داخل مدرسه ایجاد میشود که تجاریسازی و آموزش توأم با تولید، استفاده از ظرفیت خیرین، واقفین وگروههای جهادی در این بستر قرار میگیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در مدارس هیئت امنایی به سمت مشارکت چند وجهی اجتماعی – تربیتی خانواده ها، مردم و نهادهای دولتی وعمومی و غیر دولتی پیش خواهد رفت.
وی دیپلماسی آموزشی و مهارتی را در مدارس دولتی و غیردولتی ضروری دانست و گفت: این موضوع هم به انتقال تجارب به ویژه در استانهایی که مرز مشترک با کشورهای دیگر دارند و همچنین در جهت تأمین نیروی بازار کار مورد نیاز میتواند موثر واقع شود.
محمودزاده گفت: آموزش و پرورش برای مؤثر بودن در مسیر پیشرفت و تعالی کشور نیازمند مشارکت همگانی و تبدیل شدن نهاد تعلیم و تربیت به یک اولویت در گفتمانهای رسمی و غیررسمی است و باید پیوستگی عمیقی بین شرکا ایجاد شود تا به صورت نظاممند و قانونی از ظرفیت مشارکت بخشهای مختلف جامعه بهرهمند شد.
وی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش را در مسیر سند تحول بنیادین مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) قرار داد، عنوان کرد: رویکرد مردمی بودن و نگاه فرا بخشی به دستگاه آموزش و پرورش در همه اسناد بالا دستی نیازمند برنامه ریزیهای لازم میباشد که چرخشهای مورد نظر در سند تحول دولت نشان از توجه عمیق دولت به مولفههای تأثیر گذار در این بخش میباشد. تغییر از تصمیمگیری متمرکز دولتی به افزایش تصمیم سازی و تصمیمگیری اجتماعی و مردمی، توجه به سرمایهگذاری و مشارکت چند وجهی اجتماعی – تربیتی خانوادهها نشاندهنده توجه ویژه دولت به مسئله آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه بستر همه این نگاهها در شوراهای آموزش و پرورش استانها باید فراهم گردد، گفت: عمومی سازی مفاهیم سند تحول بنیادین- ظرفیت سازی برای مشارکت همه ارکان تربیت در مدیریت آموزش و پرورش و تولید الگوهای کاربردی بر اساس مفاد سند تحول آمایش منطقه از مفاهیمی است که باید در جلسات شورای آموزش و پرورش استانها مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا تصمیماتی متناسب با ظرفیتهای استانی برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش اتخاذ شود.