" اگر تاثیر دعا را نمیبینید، به معنای مستجاب نشدن نیست. در واقع دعای شما مقبول شده؛ یعنی خدا پذیرفته آنچه میخواهی به تو بدهد؛ اما در تأثیر، تأخیر افتاده است. "
آیت الله مجتبی تهرانی درباره دعایی که سریع استجابت می شود مثالی ذکر کرد و گفت : " در روایت داریم که اگر برادر مؤمنی پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا کند، دعایش به سرعت مستجاب میشود. یعنی این دعا از نظر تأثیر و سرعت در اجابت، سریع تر به اجابت می رسد تا او خودش برای خودش دعا کند. روایت از امام باقر (ع) است که حضرت فرمود: سریعترین دعایی که موفق به اجابت میشود، دعا برای برادر مؤمن در غیاب او است. "
وی درباره علت استجابت سریع دعا برای دیگری توضیح داد : " اگر یکی از برادران مومن در حق انسان دعا کند، آن دعا زودتر به اجابت می رسد تا خودم دعا کنم، جهتش این است که ما در روایات داریم که با زبانی دعا کنید که با آن زبان معصیت نکردهاید. من از زبان شما معصیت نکردهام؛ لذا اگر شما برای من دعا کنی، زودتر مستجاب می شود. ولی خودم نعوذبالله با زبانم معصیت کردهام. همین آلودگی زبانم به معصیت موجب میشود اجابت دعای من بطیئ و کند شود. "
بیشتر بخوانید:کدام نام خداوند کلید اجابت دعا است؟
البته این نکته را هم تذکر بدهم که در بحث تأخیر در اجابت، اینطور نیست که دعاها مستجاب نشده باشد و خدا به آنها جواب نداده باشد؛ بلکه همه این دعاها پذیرفته شدهاند. اما این سرعت و بُطئ در ظهور و بروز اثر است. بروز و ظهور اثر، دیر و زود دارد. وقتی من دعا کردم، خدا جوابم را داده و رویش را از من برنگردانده است؛ پس دعای من مستجاب شده و جواب گرفتهام. مقبول هم شده است؛ یعنی خدا پذیرفته است و گفته چشم! آنچه میخواهی را به تو میدهم؛ اما در تأثیر، تأخیر افتاده است. "
استاد اخلاق تاخیر در ظهور آثار استجابت دعا را مصلحت عنوان کرده و توضیح داد : " گاهی هم در تأخیر، مصلحتی هست. چه بسا الآن در این موقع اگر چیزی را که از او درخواست کردهام به من بدهد، به ضرر من می شود؛ لذا اجابت را به تأخیر میاندازد. فرض کنید کسی از خدا پول می خواهد. خدا اگر همین الان به او بدهد، نفسش سرمست شده و او را به تباهی میکشاند. برای همین خدا می گذارد موقعی به تو پول می دهد که نفست چموش نشود. لذا دعایت مستجاب شده و خدا جواب تو را داده و درخواستت را هم پذیرفته و مقبول هم واقع شده است؛ اما بحث در سرعت و کندی بروز و ظهور اثر اجابت دعا است. "
آیت الله تهرانی علت تاخیر دعای خوبان را مسئله معرفتی ذکر کرد که چون رابطه «عبد و رب» یک رابطه محبتی است، اگر عبد از اولیای خاص خدا باشد، خدا صدایش را دوست دارد. لذا اگر او دعایی کند و درخواستی از خدا داشته باشد، خدا زود حاجتش را به او نمی دهد. چون اگر خداوند زود حاجت او را بدهد، دیگر او درخواستش را تکرار نمیکند. یعنی خداوند آهنگ صدای او را دوست دارد. میخواهد که او پشت سر هم بگوید «یا الله» خدا از آهنگ صدای او لذت میبرد.منبع : خبرآنلاین