معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به ارائه خدمات غیر حضوری این سازمان در ۲۰۰ نقطه کشور، از تلاش برای توسعه این خدمات خبرداد و گفت: صدور کارت شناسایی ملی برای هموطنان داخل و خارج از کشور به روش غیر حضوری محقق میشود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای هاشم کارگر معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال در گفتگو با برنامه صبح و گفتگو شبکه رادیویی گفتگو، درباره دستاوردهای سازمان ثبت احوال و ارائه خدمات این سازمان در دهه فجر امسال، توضیح داد.
مشروح این گفتگو را در ادامه میبینید:
سوال: در خبرها میخواندم که میز خدمت را سازمان ثبت احوال راه اندازی کردند به مناسبت ایام الله دهه فجر توضیح بفرمائید که چه اقداماتی را در این راستا انجام میدهید؟
کارگر: همانطور که فرمودید به همت همکاران عزیزم میز خدمتی را در سازمان ثبت احوال فراهم شده است و هموطنان میتوانند موضوعات مرتبط با شناسنامه اعم از تعویض شناسنامه، عکس دار کردن آن و سایر خدمات مرتبط با شناسنامه را دریافت کنند و همچنین برای دریافت کارت ملی نام نویسی کنند .
این میز خدمت در رابطه با خدمات خصوصاً خدمات مربوط به شناسنامه طوری طراحی شده است که متقاضیان عزیز ظرف یک روز شناسنامه خود دریافت خواهند کرد و در این چند روزه استقبال بسیار خوبی به عمل آمده در خدمت همه هموطنان عزیزمان خصوصاً در شهر تهران هستیم که اگر تمایل داشته باشند به ساختمان مرکزی ثبت احوال مراجعه کنند و این خدمات را دریافت کنند.
سوال: فردا هم برقرار است میز خدمت؟
کارگر: بله، فردا هم برقرار است ما تصمیم گرفتیم تاپایان ماه بهمن هم این میز خدمت مستقر باشد و بتواند خدمات ارائه کند.
سوال: اگر مروری بر تحولات سازمان ثبت احوال بخواهیم داشته باشیم نسبت به سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امروز سازمان ثبت احوال ما در چه جایگاهی قرار دارد؟
کارگر: سازمان ثبت احوال در سالهای پس از پیروزی انقلاب مسیر بسیار خوبی را طی کرده است. تمام انتخاباتی که در این سالها برگزار شد، سازمان ثبت احوال یکی از ستونهای برگزاری بود، هم برای تائید هویت کسانی که میخواهند رأی بدهند و کسانی که به عنوان کاندید انتخابات بودند. یکی از اقدامات خیلی خوب استفاده از فن آوریهای روز بود، هم اکنون با استفاده از ۲۰۰ دستگاه در ۲۰۰ نقطه در کشور خدمات الکترونیک ارائه میکنیم و بسیاری از خدماتی که در دستگاههای دیگر هموطنان عزیزمان دریافت میکنند مبتنی بر سرویسهای الکترونیکی است که دستگاهها از سازمان ثبت احوال دریافت میکنند، پایگاههای اطلاعاتی بسیار خوبی هم در این مدت ایجاد شده است، از جمله پایگاههای هویتی که در سازمان ثبت احوال وجود دارد باعث شده است در خدمات الکترونیکی و یا سایر خدماتی که سازمان ثبت احوال میدهد هویت و اصالت هویت حفظ شود و جلوگیری از مخدوش شدن هویت ملی هموطنان عزیزمان و یا خدای ناکرده دست درازی افرادی که میخواهند سوء استفاده بکنند شده ما در همین سالی که گذشت چندکار مهم انجام شد یکی پایگاه اطلاعات خانوار ایجاد شد که بر اساس قوانین مختلف ما باید این پایگاه را در کشور ایجاد میکردیم سازمان ثبت احوال داوطلب شد و این پایگاه را ایجاد کرد.
این اطلاعات خانوار در بسیاری از خدمات عامهای که به هموطنان عزیز داده میشود مورد استفاده قرار میگیرد از جمله هدفمندی یارانهها، بحثهای معیشتی، جلوگیری میکند از بسیاری از اتفاقاتی که شاید خدای ناکرده بخواهند بعضیها سوء استفاده بکنند در موضوعات بانکی و سایر مسائلی که در قوانین مختلف برای اونها در نظر گرفته شده است، یکی از اتفاقات دیگر بحث پایگاه سببی و نسبی بود که الحمدلله در سالی که در اون قرار داریم کارهایش انجام شد سرویسهای مبتنی بر آن هم ارائه شد این بحث پایگاه سببی و نسبی یکی از آثاری که خواهد داشت مخصوصاً در ارتباطات اقتصادی بحث ذینفع واحد را منجر خواهد شد، یکی از کارهایی که انجام دادیم، ایجاد درگاهی برای ارائه خدمات که با عنوان درگاه «خدمات یکپارچه سازمان ثبت احوال سهیم» نامگذاری کردیم، که در آن خدمات گوناگونی را که میتوانند به صورت غیرحضوری دریافت بکنند از جمله بحث درخواست کارت ملی، تغییر نام، گواهی تجرد و سایر خدماتی که اونجا است یکی از خدماتی که ما اونجا گذاشتیم که البته فکر میکنم برای اولین بار است که اتفاق افتاده بحث پایگاه اطلاعات خانواده است یعنی هر عزیزی بخواهد به این درگاه مراجعه میکند در پایگاه اطلاعات خانواده وارد میشود مشخصات خودش، پدر و مادر، همسر و فرزندانشان را همراه با عکس آنها یعنی به نوعی ما درخت واره هر خانواده را طراحی کردیم که بتوانند ببینند، نشانی که در سازمان ثبت احوال برای این افراد در نظر گرفته شده است و ارائه می شود. اجازه ویرایش هم گذاشته شده است یعنی اگر هر نکتهای داشته باشند و یا بحثی باشد که نیازبه ویرایش داشته باشد میتوانند اعلام کنند و ما این را بررسی بکنیم من همین جا استفاده میکنم که بحث نشانی شد یکی از خدماتی که ما داریم ارائه میدهیم بحث نشانی قانونی افراد است شما مستحضر هستید که نشانی قانونی افراد در پایگاه اطلاعات سازمان ثبت احوال وجود دارد مطابق قانون و ما خیلی جاها هم در همین چند ماه اخیر درخواست کردیم که حتماً کسانی که نشانی که در زمان ثبت نام کارت ملی ارائه دادند چنانچه تغییر پیدا کرده به سامانه تغییر نشانی ما مراجعه بکنند و به صورت رایگان و کمتر از دو تا سه دقیقه نشانی که تغییر یافته را وارد بکنند، چون این نشانی قرار است که مبنای بسیاری از خدماتی که افراد میخواهند در دستگاههای مختلف دریافت بکنند قرار بگیرد ما این را هم اونجا این اجازه را دادیم که بتوانند نشانی خودشان را تغییر بدهند و بسیاری از موضوعات دیگر، یکی از حالا این خالی از لطف نیست که من عرض بکنم در مورد هموطنان خارج از ایران خوب یکی از برنامههای دولت سیزدهم ارتباط هر چه بیشتر با این عزیزان بوده اولین قدمی که باید در این حوزه بر میداشتیم این بود که ما مدارک هویتی را به راحتی در اختیار این عزیزان قرار بدهیم با هماهنگی که انجام شد درخواست کارت ملی و دریافت آن را در نمایندگیهای خارج از کشور مهیا کردیم وزارت امور خارجه هر نمایندگی را که اعلام آمادگی بکند هموطنان خارج از کشور ما میتوانند مراجعه کنند درخواست خود را ارائه کنند، کارت ملی آنها را صادر و ارسال و فعال میکنیم . این یک خدمت بسیار مناسب بود.
مورد دیگری که بسیار حائز اهمیت است و شاید چندین دهه در مورد آن اقدام جدی نشده بود و در این دولت بهش پرداخته شد، در رابطه با افراد فاقد شناسنامه بود بعضی از افراد هستند که سالهای متمادی است که در کشور ایران حضور دارند و سکونت دارند و ادعای ایرانی بودن دارند، ولی مدارک هویتی ندارند باید تکلیف این افراد مشخص میشد اقدامی که در این زمینه صورت گرفت علاوه بر اینکه یک برنامه ریزی شد و تابعیت اونها مشخص بشود که ایرانی هستند یا خیر ما یک شناسه واحدی برای هر کدام از این افراد تعریف کردیم در راستای آن یک کارت شناسایی موقت برای افراد فاقد شناسنامه تهیه کردیم که الان در حال صدور است و کسانی که ثبت نام میکنند به آنها تحویل داده میشود، این کارت و این شناسه باعث میشود این افراد بتوانند از خدمات اجتماعی برخوردار باشند تا زمانی که تکلیف تابعیت اونها مشخص شو و بسیاری از خدمات دیگری که به لطف نظام جمهوری اسلامی انجام شده است و در این مسیر هم ما عزم ما جدی است که در سازمان ثبت احوال اولین هدفمان ارائه خدمات بهتر، سادهتر و سهلتر به هموطنان عزیز است و نکته بعد اینکه برنامه ریزیهایی که انجام دادیم حرکت به سمت یک سازمان هوشمند است که این باعث میشود که هم هزینهها کاهش پیدا بکند و خدمات در دسترستر باشد، امنیت این اطلاعاتی که ما دائم در راستای آن داریم فعالیت میکنیم بهتر برقرار بشود و به صورتی باشد که خدمات این سازمان در طول ۲۴ ساعت در اختیار هموطنان عزیزمان قرار بگیرد.
سئوال: ممنون نکته دیگری است بفرمائید در خصوص برنامههای پیش رو؟
کارگر: تعداد زیادی کارت ملی بود که بالغ بر ۱۰ میلیون کارت ملی، که از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ افراد متقاضی ثبت نام کرده بودند هزینه اش را هم پرداخت کرده بودند، ولی چاپ نمی شد، از سال گذشته از دی ماه سال گذشته ما مجدداً با توان داخلی در کشور که این هم یکی از آثار مثبت خودباوری در کشور است، چون قبلاً این کارتها به صورت یک پک از خارج از کشور وارد میشد، ولی الان با توجه به توان داخلی دارد این کارتها صادر میشود تا این لحظهای که با شما در حال صحبت هستیم بیش از ۹ میلیون از این کارتها صادر شده و تحویل هموطنان عزیزمان شده ما در حوزه شناسنامه همانطور که عرض کردم کسانی که شناسنامه قدیمی دارند و به صورت دست نویس است حتماً مراجعه کنند و شناسنامه جدید دریافت کنند، در حوزه کارت ملی یکی از کارهایی که ما داریم انجام میدهیم ایجاد زمینه لازم برای پیاده سازی قابلیتهایی که در این کارت ملی وجود دارد این کارت ملی طوری طراحی شده که میشود خدمات گوناگونی را به وسیله آن چه به صورت آنلاین و چه به صورت برخط استفاده کرد و این را ما در حال ایجادش هستیم و قدمهای خوبی برداشته شده که در آینده نزدیک هموطنان عزیزم شاهدخواهند بود، همین طور در حوزه کارت ملی یکی از کارهای دیگری که ما داریم میکنیم باز مطالعه در مورد این کارتها است که با هزینه کمتری چاپ شود و قابلیتهای بیشتری داشته باشد و بیشتر بشود از اونها استفاده کرد برنامههای فناورانه گوناگونی داریم یکی از کارهای بسیار مهمی که داریم انجام میدهیم در حوزه آمارهای جمعیتی است خوب طبق قانون تولید و انتشار آمارهای انسانی در کشور بر عهده سازمان ثبت احوال است این آمارهایی که من عرض کردم آمارهای گوناگون جمعیتی چند تا اثر بسیار مهم دارد در تصمیم سازیها و تصمیم گیریها و سیاست گذاریهای گوناگونی که در کشور میخواهد انجام شد. یکی از شاخصهای بسیار مهم که باید مد نظر داشته باشد مولفههای گوناگون در حوزه جمعیت است که بشود یک برنامه ریزی صحیح انجام داد خوب تا حالا این آمارها تولید میشد، ولی ما در این موضوع داریم هم یک دگرگونی و تحولی ایجاد میکنیم و هم توسعه میدهیم تا دستگاههایی که میخواهند برنامه ریزی کنند از این آمارها استفاده کنند و به نوعی شفافیت زیادی در این حوزه ایجاد شود.
بحث جی آی اس جمعیتی را ما آغاز کردیم، جی آی اس جمعیتی این است که شما وضعیت جمعیت و افراد را در کشور، بر پهنه جغرافیایی با مولفهها و شاخصهای گوناگون تعریف میکنید و علاوه بر شناخت دقیقی که از وضعیت پراکندگی جمعیت در سطح جغرافیایی ارائه میدهد در برنامه ریزیها بسیار میتواند کمک کند، در حوزه بحث فناوری ما استفاده از شرکتهای دانش بنیان را مد نظر قرار دادیم در تمام این مطالبی که عرض کردم استفاده از شرکتهای دانش بنیان و توان داخلی یکی از اصول بسیار مهمی است که ما به آن میپردازیم و یک نکته دیگر هم این است که با توجه به قابلیتهایی که در سازمان ثبت احوال وجود دارد دنبال این هستیم که مولفهها و شاخصهای گوناگونی که به هویت افراد اتصال دارد یعنی ما اعتقاد داریم که باید برخی از اطلاعاتی که در حوزه فردی وجود دارد در سازمان ثبت احوال در پایگاه اطلاعاتی بیاد و ما جلوگیری کنیم از بسیاری از هزینههایی که در حوزه استعلامات گوناگون در مورد افراد دارد انجام میشود و ما بتوانیم وقتی که در مورد هویت فرد یک استعلامی رخ میدهد بسیاری از سئوالها و اصالت سنجیهایی که دستگاههای خدماتی مدنظردارندرا در سرویسهای الکترونیکی که داریم ارائه کنیم .