رنگ سفید حرارت کمتری را به خود جذب میکند و از همین رو در طولانی مدت، هزینه کمتری برای خنک کردن فضای داخلی هواپیما نیاز خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما
در ابتدا، هواپیماها رنگ متالیک خود را حفظ کرده بودند و وقتی هواپیماهایی از جنس و به رنگ کروم را میبینیم، دهههای ابتدایی آغاز صنعت هوانوردی برایمان تداعی میشود. ولی با این وجود، هنوز هم برخی هواپیماهای فلزی را در آسمان میبینیم.
هر هواپیمایی در دوران پروازش، با چالشهای آب و هوایی متعددی روبرو میشود و فلزات هم تمایل زیادی به خوردگی دارند؛ بنابراین رنگآمیزی هواپیما به هر رنگی، راهی برای محافظت از بدنه بیرونی هواپیما برای مدت زمان بیشتری است. شاید رنگ کردن تمام هواپیما، بسیار گرانقیمت باشد، ولی به طور قطع نسبت به هزینههای تعمیر و نگهداری هواپیما در طولانی مدت به صرفهتر خواهد بود.
علاوه بر مشکل خوردگی، فلز کروم روی سطح هواپیما به پولیش کردن نیاز خواهد داشت، ولی اگر هواپیما رنگ شده باشد، به این کار نیازی نخواهد بود.
انتخاب رنگ سفید برای هواپیما، از نظر حرارتی نیز نقش مهمی دارد. در بالای ابرها و در روز، هواپیماها برای ساعتها در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند و گاهی وقتها حتی در باند فرودگاهها نیز زیر نور مستقیم آفتاب هستند. رنگ سفید حرارت کمتری را به خود جذب میکند و از همین رو در دراز مدت، هزینه کمتری برای خنک کردن فضای داخلی هواپیما نیاز خواهد بود.
تاثیر میزان قرارگیری در معرض تابش پرتو نور خورشید و در عین حال تعامل با عناصر نیز در مورد رنگهای مختلف متفاوت است.
رنگهای دیگر با گذر زمان تغییر می کنند و کمرنگ میشوند و این نکتهای است که در مورد رنگ سفید صدق نمیکند
رنگ سفید به علاوه این امکان را فراهم میکند تا عیبها یا آسیبها راحتتر دیده و شناسایی شوند. ترکها یا فرو رفتگیهایی که نباید روی بدنه هواپیما وجود داشته باشند، نشت روغن یا سایر مایعات داخلی بر روی رنگ سفید راحتتر از رنگهای دیگر دیده میشود.
دلیل دیگری هم هست که پشت انتخاب رنگ سفید وجود دارد: کاهش خطر برخورد پرندگان با هواپیما؛ این اتفاق برای پرندگان مرگبار است و گاهی برای مسافران هواپیما نیز خطرناک خواهد بود.
مختصصان صنعت هوایی بر این باورند که این ایده که رنگ سفید در این صنعت سبکتر از سایر رنگهاست، به نوعی ناشی از سردرگمی کلی در رنگآمیزی هواپیماهاست.