معاون وزارت راه و شهرسازی: کاری که باید برای خودکفایی انجام میشد تولید ریل ملی بود که با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و شرکت ذوب آهن اصفهان این ریل تولید شد.
سوال: اگر بخواهیم نگاهی به پرونده ۴۴ ساله وزارت متبوع شما داشته باشیم بفرمایید که برجستهترین اتفاقات و اقداماتی که در طول این سالها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاده کدامها هستند و چه چشم اندازی را فراروی وزارت متبوعتان پیش بینی میکنید؟
خادمی: مسئولیتی که بنده دارم احداث زیرساختهای حمل و نقل کشور است یعنی به طور مشخص ساخت راه آهنها و ریلهای جدید و همچنین بزرگراهها و آزادراهها و راههای اصلی کشور هست و بهره برداری اش را همکاران دیگر انجام میدهند. در این زمینه ما در قبل از انقلاب در بخش شبکه ریلی کشور، کل موجودی مان در سراسر کشور ۴ هزار و نزدیک به ۵۴۶ کیلومتر مسیر ریلی بوده که در سرزمین ما وجود داشته است. الان در حال حاضر این طول به حدود نزدیک به ۱۵ هزار کیلومتر یعنی ۱۴ هزار و نهصد و خوردهای کیلومتر و تقریبا به سه برابر طول مسیرهای ریلی کشور افزایش پیدا کرده است و این عدد قابل توجهی است و بخصوص در شبکههایی که موثر هستند و خیلی جاهایی که نیاز بوده که افزایش ظرفیت بدهیم، این کار بزرگ انجام گرفته که نشانه عملکرد بسیار خوبی است.
از آن طرف تمام کاری که در بخش احداث مسیرهای ریلی صورت میگرفته است، خصوصا در بخش روسازی توسط متخصصین خارجی بوده است، هم تجهیزات و مصالح و اجرا و طراحی شان عموما روسازی راه آهنهای کشور ما کلا هیچگونه کاری در داخل کشور انجام نمیدادیم و خارجیها انجام میدادند.
در بخش زیرسازی هم خیلی کارها را آنها انجام میدادند، ولی بخشی را باز ما خودمان انجام میدادیم الان این شاید مهمترین بخش که عرض کنم ما تمام کار احداث زیرساختهای حمل و نقل کشور از جمله مسیرهای ریلی را کلا در داخل کشور داریم طراحی، اجرا و تمام تجهیزاتش هم بومی شده و هیچ چیز از خارج از کشور وارد نمیکنیم و این یک ارتقاء در سطح مهندسی کشور بوده که الحمدالله صورت گرفته، آخرین حلقه این کار تولید ریل ملی بود، میدانید در دنیا کشورهای محدودی ریل تولید میکنند، با هماهنگی که در داخل کشور صورت گرفت، آخرین کاری که باید برای خودکفایی برای این بخش انجام میشد تولید ریل ملی بود که این هم با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و شرکت ذوب آهن اصفهان این ریل تولید شد و الحمدالله همه ریل موردنیاز کشور هم در بخش ما یعنی وزارت راه و هم حتی در بخش قطارهای شهری الان در داخل دارد ساخته میشود و نیازی به ورود ریل از خارج وجود ندارد. این بخش ریلی هست که خدمت شما عرض کردم.
سوال: اگر محبت بفرمایید در بخش جادهای هم بفرمایید که دستاوردها چگونه بوده تا بیشتر عزیزان ما در جریان زحمتهای شما و همکارانتان قرار بگیرند.
خادمی: در بخش آزادراهی که شبکههای اصلی جادهای کشور هست و شاهراههای اساسی ما هستند ما قبل از انقلاب نزدیک به چیزی که آماری که وجود دارد نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر وجود داشته در کشور و حدود شاید ۱۰۰ کیلومتری هم در حال ساخت بود، الان ما حدود دو هزار و ۹۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی زیر ترافیک داریم که عملکرد بسیار بالایی دارد، البته نیاز ما در این بخش خیلی بیشتر است، اما حداقل باید ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه در کشور بسازیم که بتوانیم ظرفیت حمل و نقلی مان را هم برای داخل کشور هم برای ترانزیت داشته باشیم.
سوال: در این جا چقدر خودکفا شدیم؟
خادمی: ما این بخش هم کلا از قبل از انقلاب شرکتهای خوبی اجرا میکردند، بعد از انقلاب کلا دیگر همه کار توسط خودمان یعنی قبل از انقلاب در این بخش بعضی خصوصا کارهای طراحی را عموما خارجیها انجام میدادند، الان خوشبختانه مهندسین و مهندسین مشاور خودمان کار طراحی را انجام میدهند و اجرا هم توسط پیمانکاران و متخصصین داخلی دارد صورت میگیرد، کاری نیاز نیست حتی صدور خدمات فنی مهندسی به خارج از کشور هم به خیلی از کشورهای همسایه یا حتی به کشورهای خیلی دوردست هم الان مهندسین ما دارند فعالیت میکنند.
در بخش بزرگراهی، چون وقت کم است من توضیح بدهم، بزرگراهها همین مسیرهایی هستند که چهارخطههایی هستند که در اکثر استانها استفاده میکننند از آنها و آنهایی هستند که دیدید چهارخطه هستند و عوارضی گرفته میشود آزادراه آنهایی است که عوارض گرفته میشود، چون بخش خصوصی آنها را میسازد با مشخصات بالاتری است.
بزرگراهها قبل از انقلاب آماری که وجود دارد زیر ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه وجود داشته چهارخطه؛ اکثرا راهها اصلی بودند، یعنی یک باند بودند رفت و برگشت در یک باند صورت میگرفت، یعنی دو لاین بودند در یک باند. اما الان حدود نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر بزرگراه داریم یعنی چهارخطه داریم، یک باند رفت، یک باند برگشت و در قالب چهارخط که این هم نسبت به گذشته اصلا قابل قیاس نیست، اکثر محورهای ما خوشبختانه به صورت چهارخطه عمل میکنند و البته نیاز هست بسازیم حدود ۶ هزار کیلومتر هم در حال ساخت داریم که بتوانیم ایمنی را و افزایش ظرفیت رادر جادهها داشته باشیم.
یک بخش آخر را هم بگویم، بخش راه روستایی است در راه روستایی با توجه به اینکه نظام بیشتر به مناطق محروم میخواست کمک بیشتری بکند ما راه روستایی آماری که برای قبل از انقلاب وجود دارد زیر سه هزار کیلومتر که آنهم عمومش خاکی بوده و یا مثلا خیلی آسفالتها را خیلی کم داشتیم الان بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر فقط راه آسفالتی راه روستایی را داریم.