مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به ظرفیت تجاری ۶۰ میلیون تنی بین روسیه و هند، در صورت راهاندازی سرویس ترانزیتی و اتصال این مسیر از طریق دریای خزر به آبهای جنوبی کشور، میتوان با امکانات موجود، از ۲۵ درصد ظرفیت تجاری استفاده کرد.
صفایی در نشست شورای هماهنگی مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور به میزبانی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر ضرورت پرهیز از ایجاد ساختارهای موازی و الزام به حفظ جایگاه تصیمسازی و تصمیمگیری شورای هماهنگی ارگانهای دریایی در موضوعات مهمی چون موضوع اقتصاد دریامحور، اظهار داشت: ارگانهای دریایی کشور، به عنوان یک مجموعه بینالمللی و دارای سابقه درخشان در حوزه بازرگانی، باید پرچمدار مباحث اقتصاد دریاپایه باشند.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه اقتصاد دریامحور و با هدف افزایش سهم ایران از تجارت جهانی، ۳۷۱ پروژه بزرگ با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ هزار میلیارد تومان را تعریف کرده است، تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم بخش دریایی کشور، توسعه ناوگان دریایی بهویژه در دریای خزر است؛ به نحوی که باید ظرفیت ساخت کشتی و به تبع آن، تجارت در دریای خزر را توسعه داد که بر این اساس، یکی از رویکردهای جدی دولت در دریای خزر، توسعه ترانزیت و ایجاد سرویس ترانزیتی با اسم خاص در مسیر خزر به بندرعباس و بندر چابهار با تمرکز روی کشورهای هند، روسیه، قطر و امارات است.