معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: ما امروز در دنیایی زندگی می کنیم که عملاً رسانه بی طرف در آن وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر لیلا وصالی، معاون آموزش انجمن سواد رسانه ای ایران با اشاره به این که در ماههای اخیر به خصوص رسانههای معاند و ضدانقلاب تلاش گستردهای در راستای تولید و بازنشر اخبار جعلی و دروغ در رابطه با جامعه ایران داشته اند، ابراز داشت: قبل از هر چیز در بحث سواد رسانه باید توجه داشت که ما رسانه بی طرف به معنای واقعی کلمه نداریم و از این رو میبایست با دقت و حساسیت لازم در رابطه با تولیدات و محتوای رسانهها نسبت به اسناد و منابع آنها اطمینان حاصل کنیم.
وی افزود: از سوی دیگر در شرایطی بسر میبریم که منبع بسیاری از اخبار در فضای مجازی مشخص نیست و لذا شاهد انبوه مطالب دروغ و جعلی و اخبار به اصطلاح فیک هستیم.
این مدرس دانشگاه، همچنین با اشاره به این که با اعمال مهندسی معکوس در فضای مجازی میتوانیم پیامی که تحت تأثیر آن قرار میگیریم را به درستی تشخیص دهیم، گفت: البته باید توجه داشت که میان شایعات و اخبار جعلی تفاوت وجود دارد، به این معنا که شایعات بر اثر کمبود اطلاعات صحیح خود را نشان میدهد و حال آن که در رابطه با اخبار جعلی لزوماً این گونه نیست و افرادی وجود دارند که با هدف خاصی به تولید اخبار کذب میپردازند، کما این که در این چند ماه رسانههای معاند و ضدانقلاب در همین راستا به تولید و پمپاژ اخبار دروغ و جعلی اهتمام میورزیدند.
وی یادآور شد: برای تشخیص اخبار جعلی از واقعی، تکنیکهای متعددی وجود دارد و از جمله این روشها این است که بدانیم رسانهها هیچ گاه بیطرف نبوده و نیستند و لذا ما خودمان باید موثق بودن منابع آنها را بررسی کنیم.
وصالی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر میبایست به منابع مالی یک رسانه دقت کنیم کما این که به عنوان مثال خانم مسیح علینژاد سالانه هزاران دلار تنها از وزارت خارجه آمریکا دریافت میکند و به نوعی کارمند رسمی آنجا محسوب میشود، اما صرفاً به سبب فارسی زبان بودن، عدهای به اشتباه ایشان را همسو با خود میدانند و به حرفهایش اعتماد میکنند، یا مثلاً بودجه بی بی سی فارسی از سوی انگلیس تأمین میشود که در تاریخ ما معروف به چپاولگری و حقه و نامردی است.
وی در خاتمه بیان داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این که آگاه باشیم بازنشر یک خبر، لزوماً به معنای صحت آن نیست و چه بسا تعداد بازدیدکنندگان از یک خبر بسیار زیاد باشد، اما بیشتر این بازدیدکنندگان، رباتهایی باشند که از سوی خود رسانه برای اعتباربخشی به خبری که نشر کرده مورد استفاده قرار میگیرد و لذا مهم است که بدانیم تعداد بازدیدکنندگان ارتباطی با درست بودن یک خبر ندارد.
انتهای پیام/