نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: مطالعه و بررسی زندگی امام خمینی(ره) قبل از تبعید، در دوران تبعید و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد که جهاد تبیین عنصر اصلی حرکت ایشان بوده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با رادیو انقلاب در برنامه در هوای بهمن درخصوص اهمیت جهاد تبیین گفتگو کرده است.
سوال: شما در کنار مسئولیتهای اجرایی مختلفی که در حوزه داشتید و در کنار آن به عنوان یک مدرس، سالها تدریس داشتید و همچنان دارید یعنی در این کسوت مدرسی همچنان تشریف دارید؟
حجت الاسلام والمسلمین نواب: من یک فرد کوچکی از نظام هستم و در خدمت همه دانشوران و عزیزان هستم. من میخواهم در سومین روز دهه فجر یادی کنیم از آن پدر بزرگ که برای ملت ایران فداکارانه همه سختیها را به جان خرید چه زندان و چه تبعید در کشورهای ترکیه و عراق و با دلسوزی تمام، همه همّ خود را برای سربلندی ملت ایران گذاشت به ویژه فجرآفرینان عزیز که آمدند و دهه فجر را برای ما آوردند. امام چه در دورانی که در ترکیه بودند و چه در دورانی که در عراق بودند و چه زمانی که فرانسه بودند آنچه که مدنظرشان بود بهروزی ملت بزرگ ایران و سرافرازی دین و دین داران بود.
سوال: جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید دارند و داشتند از نظر این که حالا فوری باشد و قطعی و ضروری است هیچ شکی در آن نیست و باید هم ما با آگاهی کامل وارد این حوزه شویم و همت والا و بلندی داشته باشیم فرد فرد ما و ایشان جدا نکردند یعنی خط و مرزی برای کسی در این مسئله قائل نشدند. در سیره امام خمینی رضوان الله تعالی علیه که ایشان استاد مقام معظم رهبری هم بودند این جهاد تبیین چه جایگاهی دارد؟
حجت الاسلام والمسلمین نواب: اگر ما زندگی حضرت امام (ره) را سه بخش قبل از تبعید، دوران تبعید و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تقسیم کنیم، جهاد تبیین در عملکرد حضرت امام (ره) و در سیره ایشان موج میزند. یعنی هرکجای زندگی ایشان را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم میبینیم که جهاد تبیین عنصر اصلی حرکت حضرت امام (ره) بوده است، وقتی که در ایران بودند و کتاب اسرار هزار ساله را شریعت سنگلجی نوشتند، امام بیکار ننشستند و بر آن کتاب ردیه نوشتند و آن تحریفی که میخواست اتفاق بیفتد امام جهاد تبیین را برای
سوال: استاد اصل موضوع کتاب چه بود؟ مختصری میفرمائید؟
حجت الاسلام والمسلمین نواب: اسرار هزار ساله بود و عنوان برخی از نکاتی که افراد با بینش خودشان ایرادها و سوالهایی برایش پیش میآید یک مطلبی را به عنوان یک مطلب حق از آن یاد میکنند، این در طول تاریخ اتفاق افتاده مثلا در زمان امام عسگری (ع) در عراق یک فیلسوفی بود به نام اسحاق کندی که کتابی نوشت به نام نواقض القرآن یعنی قرآن بعضی از جاهایش با همدیگر متناقض است، امام عسگری (ع) به یکی از شاگردان او فرمودند چرا با استادت صحبت نمیکنی؟ کتابی که ایشان مینویسد اشتباه است، گفت استاد ما است و ما نمیتوانیم با او در بیفتیم، فرمودند من راهکاری نشانت میدهم به آن عمل کن، برو با استادت رفاقت کن و وقتی که او احساس رفاقت کامل با تو را داشت به او بگو استاد امکان دارد خداوندی که این قرآن را فرستاده، دیدگاهش و نظرش نسبت به این آیات غیر برداشت شما باشد؟ شما یک برداشتی کردید از این آیه، یک برداشت از آیه دیگری کردید و میگویید این دو آیه با همدیگر نقض است، امکان دارد که خداوند نظرش چیز دیگری بوده و شما برداشتتان اشتباه باشد؟ استاد گفت یک بار دیگر برایم بگو، یک بار دیگر کاملا بیان کرد و استاد گفت این حرف، حرف تو نیست ذهن و قوای فکری تو به این حد نیست به من بگو این حرف از کجا است؟ به حقی که گردنت دارم بیان کن، گفت این حرف، حرف ابومحمد امام عسگری (ع) است.
استاد گفت این حرف خاندان است به فرزندش دستور دارد کتاب را بیاور و کتاب را سوزاند که همین یک نسخهای هم که نوشته بود باقی نماند، این جهاد تبیین است یعنی بیان میکنند انحرافی که طرف دارد برای رد کردن این انحراف، روشنگری میکنند. امام (ره) هم در رابطه با کتاب اسرار هزار ساله شریعت سنگلجی این کتاب کشف الاسرار را نوشتند یا وقتی که کسروی در رابطه با شیعی گری آن کتاب را نوشت، امام (ره) نامهای سرگشادهای نوشتند که بخوانید و بکار ببندید و با این نامهای که نوشتند تمام تار و پود آن حرفهای ایشان را برملا کردند و از بین بردند یا در رابطه با کاپیتولاسیون و یا در رابطه با انجمنهای ایالتی ولایتی یا در رابطه با انقلاب سفید در این موارد همیشه امام (ره) روشنگری میکردند یا وقتی که اسرائیل را به رسمیت میشناختند و فعالیت هایشان را با او هماهنگ میکردند امام به میدان آمدند و برخورد کردند. درانحرافاتی که دولتمردان داشتند یا انحرافاتی که نویسندگان داشتند، امام همیشه این قبل از تبعید امام بوده، زمان تبعید امام که امام در کشورهایی که عرض کردم تبعید بودند شما نگاه میکنید که امام (ره) با آن دقت نظرشان مسائل را میدیدند و بر حل مسائل و راهکار امام (ره) مطلب مینگاشتند و در بعد از پیروزی انقلاب هم ملت ایران فراموش که نکرده آن نامه روشنگرانهای که به گورباچف نوشتند در تاریخ برای اولین بار بود که مرجع تقلیدی به رئیس یک کشور بزرگی، یکی از قدرتهای بزرگ جهانی مثل شوروی آن روزکه آفتاب در شوروی غروب نمیکرد از این طرف که غروب میکرد از آن طرف طلوع میکرد و همیشه این کشور، کشور بزرگ آفتاب در آن بود، امام (ره) این نامه را توسط سه نفر یک مجتهد آیت الله جوادی، یک بانوی محترمه خانم دباغ و یک فرد تحصیل کرده دانشگاهی و حقوقدان آقای محمدجواد لاریجانی امام این نامه را برای گورباچف فرستادند و امام چقدر روشن ضمیر و بینا بود فرمود این نامه را برای ایشان ترجمه کنید و بعد بیایید، نه این که فقط تحویل دهید. نامه را برای ایشان خواندند و آن جا تحویل دادند که میگفتند در دو مرحله واکنش خیلی رنگ حتی رئیس شوروی آن زمان، رنگش عوض شد نسبت به نکاتی که امام (ره) فرموده بودند، یا حکم ارتداد سلمان رشدی در رابطه با کتاب آیات شیطانی، امام او را مرتد شناختند و در دنیا کسانی که داعیه خدمت به اسلام داشتند چیزی نگفتند، ولی امام (ره) مردانه به میدان آمد و او را مرتد شناخت که او مجبور شد زندگی نحثی داشته باشدو باز هم قضیهای که اتفاق افتاده ما نمیدانیم جزو سیاستهای دشمنان بوده، به هر صورت این فرد باز مورد هجوم قرار گرفت و آن فرمانی که امام (ره) دادند و ارتداد ایشان و حکم قتل ایشان یک بار دیگر مطرح شد.
سوال: یعنی این حکم همچنان زنده است و پایدار است و انشاالله به وقتش اجرا و عملی شود.
حجت الاسلام والمسلمین نواب: بله، یعنی ایشان نیامد توبه کند، اگر توبه میکرد از راهی که رفته، خوب امکان داشت که یک فکر دیگری در موردش شود، ولی چون توبه نکرد البته همه اینها وقتی که بررسی کنید به سیاستهای دشمنان اسلام برمی گردد آنها میخواستند اسلام را تضعیف کنند، امام (ره) با این حکمی که دادند یک تودهنی محکمی به آنها زدند.
سوال: یعنی این روحیه شجاعت امام راحل، این موضع گیری قاطع، صریح و سریع و بی پرده ایشان که هیچ باکی از هیچ قدرتی نداشتند در جهان نشان دهنده این است که اسلام همیشه این قدر میتواند قدرتمند و به روز باشد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب: البته این که شما میفرمائید امام شجاع بودند یک حقیقتی است، ولی اگر شجاعت با یک پشتوانه معرفتی بلندی مانند آن چه که امام (ره) در فقه، فلسفه و معارف اسلامی داشتند باشد، این ارزشمند است، ولی اگر یک شجاعتی باشد که یک چنین پشتوانهای نداشته باشد آن تهور است و امام واقعا اول بود در فقه، در فلسفه، در معارف دینی و عرفان و اینها پشتوانه عملی امام بود یعنی امام (ره) با یک پشتوانهای اگر فتوای به مثلا قضیه سلمان رشدی میدادند و حکم میکردند همه میپذیرفتند و میگفتند این فرد یک پشتوانه دقیقی دارد، مرحوم آیت الله روحانی، حاج آقا مهدی روحانی قمی که از بزرگان قم بود ایشان میفرمود که ما آن زمانی که قبل از انقلاب خدمت امام بودیم، گاهی امام مطلبی را میفرمود که با عقل ما عقلا جور در نمیآمد، ولی بعد از چهل سال میدیدیم که آن روزی که امام چهل سال پیش این مطلب را بیان کرد، امام چهل سال بعد را میدید یعنی میخواست بگوید جامعه چهل سال از امام عقب است و امام خیلی بینا و دورنگر است و مومن به نور خدا نگاه میکند و امام موارد مختلفی که تصمیم میگرفتند این گونه بود و همین طور در وصیت نامه امام، وصیت نامه امام مشحون است از نکات ارزشمند، من پیشنهاد میکنم در برنامههایی که این روزها دارید قطعاتی از وصیت نامه این مرد الهی که فجرآفرین بود،مردم را برای ایجاد این فجر و این پیروزی یاری کرد و رهبری کرد، بیان شود خیلی ارزشمند است.
سوال: انشاالله، با توجه به مسئولیتی که شما دارید، نماینده محترم، ولی فقیه در امور حج و زیارت هستید و همین طور سرپرستی حجاج ایرانی در حج سال آینده ۱۴۰۲ هم انشاالله با شما خواهد بود و به زمان ثبت نام هم در حال نزدیک شدن هستیم، پرسش ما این است که برای این که زیارتی که قرار است برای آنهایی که حاجی خواهند بود رقم بخورد شما چه کمکهایی را خواهید داشت و چگونه این اقدامات انجام خواهد شد که انشاالله این سفر حج در شأن زائران ایرانی باشد و پرسش دیگر این که برای کسانی که دوست دارند به عتبات مشرف شوند، اما این آرزوی زیارت همچنان در دلشان است و از نظر مالی کم توان هستند در این زمینه، آیا اقدام خاصی انجام میشود یا خیر؟
حجت الاسلام والمسلمین نواب: در رابطه با سوال اول شما، نظر به این که برنامه زیارتی خانه خدا چند سال تعطیل بود به خاطر کرونا و حجی که گذشت هم به صورت ۴۵ درصد از سهمیه اتفاق افتاد نه ۱۰۰ درصد، چشم انتظاران فراوانی هستند که دوست دارند زودتر کسانی که در نوبت حج هستند اینها جمعشان تمام شود و ثبت نام مجدد شروع شود، ولی متاسفانه با توجه به این که سهمیه زائران در جهان سهمیه محدودی است و توانایی کشور میزبان که توانایی گستردهای نیست، سهمیه ما امسال بیش از ۸۵ هزار نفر برای زائر نیست و ما یک میلیون و ۵۰ هزار نفر همچنان از کسانی که در سالهای ۸۵، قبلش و ۸۶ ثبت نام کردند در نوبت داریم بنابراین ما نمیتوانیم الان ثبت نام جدیدی داشته باشیم مگر این که افرادی که استطاعت دارند و میخواهند مشرف شوند مثلا زودتر از فیشهایی که در اختیار دیگران است و آنها منصرف شدند از تشرف، از آنها بخرند و بعدا در زمان خودش مشرف شوند. ولی در رابطه با اقداماتی که انجام گرفته ببینید زمانی ما در عربستان هم کنسول گری داشتیم و هم ۲۰۰ روز عمره داشتیم یعنی زائران مشرف شوند برای انجام عمره، خود این فرصت بسیار خوبی بود که یک سری افرادی که دوست داشتند گرد خانه خدا طواف کنند از فرصت عمره استفاده میکردند، ولی متاسفانه با توجه به برخوردهایی که کشور میزبان انجام داده مردم ما همچنان از این سفر محروم هستند که امیدواریم انشاالله با تدابیری که دولت در دست دارد و میخواهد انجام دهد انشالله سفر عمره هم برای علاقمندان باز شود و انجام بگیرد، علاوه بر این که ما چنین محدودیتهایی داریم از آن طرف گرانی ارز هم زمینه این مسئله شده است، زمانی سفر زیارتی حج بین سه هزار تا سه هزار و دویست دلار هزینه ارزی آن بود حالا هزینه ریالی هم داشت، ولی هزینه ارزی آن این مقدار بود، ولی کشور میزبان یک هزار و چهارصد دلار برای خدمات اضافه کرده و علاوه بر آن مالیات بر ارزش افزوده را ۱۵ درصد کرده است یعنی مبلغی بیش از ۴۵۰ تا ۵۰۰ دلار به عنوان مالیات بر ارزش افزوده اضافه میشود و آن مبلغی هم که به عنوان خدمات، حج ما میرود به سمت ۵ هزار دلار. در عین حال در بین کشورهای منطقه تقریبا یکی از حجهای ارزان است در کشورهای منطقه و یا کشورهای دوردست حج تا ۱۱ هزار دلار هم است، ولی ما سعیمان در این است که حجی داشته باشیم که در عین حفظ امنیت، عزت، سلامت زائر ایرانی بتوانند حجشان را انجام دهند و قیمت حج هم زیاد گران نباشد، در حال حاضر مقدمات کار انجام شده و گفتگوها توسط هیات ایرانی که تشریف بردند به عربستان انجام گرفته وما درخواستها و مطالباتی هم از کشور میزبان داشتیم از جمله دعای کمیل بوده، برنامه دیه شهدای منطقه منا بوده که آنها آن جا مطرح شده و خواسته شده البته آنها هم جوابهایی دارند، ولی ما جوابهای آنها برنتابیدیم و دنبال این هستیم که انشاالله این خواستهها انجام بگیرد و همین طور برای راحتی بیشتر زائر، فرودگاه عوض شود، چون فرودگاه جده منطقه شرجی و هوای گرم و فاصله تا میقات جحفه زیاد است و اگر بتوانیم در طائف این برنامه را داشته باشیم، هم به مکه نزدیکتر است و میقات قرن المنازل را سر راه دارد و راحت بتواند زائر محرم شود و با فاصله ۷۵ کیلومتر بعد از آن مکه مکرمه باشددر صورتی که اگر بخواهد برود جحفه محرم شود تا بیاید مکه حدود ۳۰۰ کیلومتر زائر باید بیاید، ولی از قرن المنازل بخواهد محرم شود از فرودگاه طائف تا مکه مکرمه، چون از مسیر قرن المنازل هم میگذرد حدود ۹۵ کیلومتر بیشتر نیست. اقداماتی مسئولین محترم در دست اقدام دارند ضمن این که خود خدمت گزاران هم این مسئله کرونا که آمده، بعضی از این عزیزان را ضربه زده و اینها هم باید یکی بعد از دیگری مورد توجه قرار بگیرد که توان خدمت گزاری به زائر را در ابعاد سلامت جسمی، سلامت روحی روانی و سلامتهای دیگر داشته باشند انشاالله بتوانند خدمتگزار باشند.
سوال: برای زیارت عتبات کسانی که توانایی اش را ندارند از نظر مالی، شما تصمیم خاصی دارید که انشاالله انجام شود؟
حجت الاسلام والمسلمین نواب: من صحبت هایم را تکمیل کنم که مسئولین محترم حج و زیارت به؟ (نامفهوم) مقام معظم رهبری هیات پزشکی بنا دارند انشاالله با حفظ کیفیت، یک بازنگری در اعزامهای نیروهای همکار خودشان داشته باشند و به جای کاهشی که در این زمینه اتفاق میافتد، چون ساختار را یک مقدار تغییر میدهند انشالله بتوانند تعداد زیادتری زائر که چشم انتظار هستند و ۱۶ سال است در انتظار هستند بتوانند مشرف شوند. در رابطه با برنامه عتبات هم پیگیر هستیم بلکه انشاالله بشود با راحتی بیشتر برنامه هم عتبات انجام بگیرد و الان هم معاون عتبات سازمان حج و زیارت در کشور عراق تشریف دارند برای بهینه شدن برنامهها و رسیدگی به درخواستهای زائرین و انشاالله پیگیر هستیم که بشود برنامه سفر سوریه هم انجام بگیرد و آن هم انشاالله انجام شود بلکه سال ۱۴۰۲ بتوانیم این دو زیارتی که الان مردم ما از آن محروم هستند یکی زیارت سوریه و یکی زیارت عمره انشاالله اینها هم به جمع زیارتهای دیگر بپیوندد.