معاون ساخت و توسعه آزادراهی شرکت زیر ساخت و توسعه زیر بناهای کشور از رشد ۳۰۰ درصدی ساخت راهها خبر داد.
کدخدازاده درباره احداث و بهسازی راههای اصلی و بزرگراهی گفت: از ابتدای انقلاب تقریبا چیزی به عنوان بزرگراه در کشور وجود نداشته است، اما اکنون حدود ۲۰ هزار کیلومتر راه آماده و احداث شده است و زیر عبور قرار دارد.
کدخدازاده گفت: ساخت حدود ۳۰ هزار کیلومتر راه در برنامه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور و از وظایف قانونی ماست. حدود ۷ هزار کیلومتر راه در دست ساخت داریم و ۱۶ هزار کیلومتر هم قبلا ساخته شده و مابقی در دست پیمان سپاری و مستلزم اعتبار است که امیدواریم به موقع تخصیص داده شود.
معاون ساخت و توسعه آزادراهی شرکت زیر ساخت و توسعه زیر بناهای کشور گفت:ساخت راه و بزرگراه در مناطق کمتر توسعه یافته و استانهای مرزی موضوعی بوده که بعد از انقلاب و در دولتهای مختلف پیگیری شده است و امروزه بخشی از کریدورهای ترانزیتی در استانهای مرزی مثل سیستان وبلوچستان؛ هرمزگان؛ بوشهر؛ کردستان و ایلام تعریف شده است. شاخصه ۳ کریدور شرقی؛ جنوبی و غربی هم در این استانها واقع شده است و حمل و نقل کالاهای وارداتی به توسعه یافتگی در این مناطق کمک میکند.
کدخدازاده گفت: یکی از مواردی که بعد از انقلاب به آن پرداخته شده بحث پیمان سپاری به بخش خصوصی است که پیش از انقلاب نبوده است و اکنون همه راهها در کشور پیمان سپاری میشود و هم نظارت و هم ساخت توسط بخش خصوصی و بخشهایی که به نوعی با بخش خصوصی همکاری میکنند؛ انجام میشود.
معاون ساخت و توسعه آزادراهی شرکت زیر ساخت و توسعه زیر بناهای کشور گفت: در برنامه ششم توسعه سالیانه متوسط بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ کیلومتر باید راه اصلی و بزرگراه ساخت میشد که ما توانستیم سالانه ۹۰۰ کیلومتر راه بسازیم و بهره برداری کنیم.
کدخدازاده گفت: در مواردی برای تامین اعتبار ساخت راه ها؛ از سایر منابع مثل منابع بانکی؛ بخش خصوصی و مشارکتها استفاده شده و توانستیم پیشرفت نسبتا مناسبی را نسبت به برنامه ششم توسعه داشته باشیم.