سفیر بلاروس : با استفاده از امکانات بندری، ریلی و خطوط زمینی گیلان به ویژه آستارا مبادلات اقتصادی بین دو طرف افزایش مییابد.
دمیتری کالتسوف با اشاره به اینکه در این هفته میزبان هیات وزارت جنگلداری از بلاروس بودیم و با معاون وزیر موضوعات مختلفی در مورد واردات چوب و محصولات صنایع چوبی بلاروس به ایران درمیان گذاشتم، افزود: بخش اصلی هیات ایران را ترک کرده، ولی ۲ نماینده از شرکتهای بزرگ بلاروس در ایران هستند تا ارتباط مستقیم با شرکتهای ایرانی برای صادرات محصولات صنایع چوبی بین دو کشور برقرار کنیم.
وی گفت: برای ما خیلی مهم است که با زیرساختهای حمل و نقل و ترانزیتی آستارا آشنا شویم و بدانیم چگونه کالاهای بلاروسی میتوانند از طریق آستارا به ایران منتقل شوند.
سفیر جمهوری بلاروس در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آستارا یک شهر و یک پدیده منحصر بفرد است که هم به دریا و هم از نظر ریلی زیرساخت مناسبی دارد در نزدیکی شهر خیلی از کامیونها در نزدیک شهر آستارا هستند که نمونهای از اهمیت فعالیت در این شهرستان مرزی ایران و استان گیلان است، افزود: پروژه راه آهن رشت - آستارا مهمترین بخش پروژه از نظر اتصال کریدور شمال به جنوب است و امکان تجارت بین کشورهای اوراسیا با ایران بویژه بلاروس را بیشتر میکند.
کالتسوف، ادامه داد: اگر پیشنهاد سرمایه گذاری در حوزه شهرستان آستارا باشد که بتوانیم بررسی کنیم، برای همکاری آماده هستیم و حتی در قالب تفاهم نامهای در اختیار سرمایه گذاران بلاروس قرار میدهیم.
فرماندار آستارا در این دیدار با اشاره به اینکه آستارا امروزه محل سفر مسئولان و سفیران کشورهای حوزه سی آی اس است که از این شهرستان بازدید میکنند و درخواست سرمایه گذاری در حوزههای گوناگون در این شهرستان را دارند و چندین کشور از چین و هند و کشورهای دیگر هم برای سرمایه گذاری به این شهرستان آمدند، افزود: با وجود همه این شرایط آماده هستیم ارتباطات بین المللی خود را شروع کنیم و بتوانیم از سرمایه گذاری بیشتر خارجی بهره ببریم.
عنایت رضایی پور تصریح کرد: آستارا در حال حاضر یکی از مبادی صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حوزه سی آی اس به ویژه روسیه است و حجم انبوه کامیونها حکایت از حجم انبوه محصولات تولیدی جمهوری اسلامی دارد که بازار روسیه منتظر آن است.
فرماندار آستارا، ادامه داد: در حال حاضر پروژه راه آهن آستارا به رشت به طول ۱۶۰ کیلومتر شامل ۴۰ کیلومتر تونل و پل که دارای سه ایستگاه اصلی و هفت ایستگاه فرعی است برای تکمیل آن طی سه سال برنامه ریزی شده است و برآورد این است که پس از سه سال این خط آهن کشورهای حوزه سی آی اس را به کشورهای جنوب جهان متصل کند.
رضایی پور، خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ کیلومتر از این پروژه ریلی در محدوده شهرستان مرزی بندر آستارا است که به طور تقریبی زیرسازی حدود نیمی از آن آماده شده است و حدود ۱۰ کیلومتر آن باقی مانده است و پیش بینی میشود در نیمه نخست سال آینده زیرسازی راه آهن آستارا تکمیل شود.