معاون آموزش متوسطه گفت: گسترش آموزشهای فنی و حرفهای و توسعه هنرستانها در کشور نیاز جدی است.
کاظمی گفت: یکی از برنامه هایی که در دستور کار است، استفاده از همکاری صاحبان تولیدیها و مراکز صنعتی برای ایجاد و توسعه رشتههای جدید است که به این منظور در سال تحصیلی فعلی، ۴۰ هنرستان وابسته و جوار کارخانهها ساخته شده است که این هنرستانها میتوانند ضریب اشتغال پذیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم آورند.
وی گفت: دغدغه ارتقای کیفیت آموزش یکی از برنامههای اساسی در نظام تعلیم و تربیت است و همچنین تحقق عدالت آموزشی به این منظور قرار دارد.
معاون آموزش متوسطه با اشاره به آموزش غیرحضوری به علت بیماری کرونا، گفت: بعد از۲۶ ماه آموزش غیرحضوری در دوران شیوع بیماری کرونا در کشور، افت تحصیلی و تربیتی در دانش آموزان داشتیم و برنامه ریزی برای جبران خلاءهای ایجاد شده در دستور کار قرار گرفت. از جمله برنامهها میتوان به طرح تعمیق و تثبیت یادگیری که در تابستان گذشته اجرا شد، اما جوابگوی بیش از دو سال آموزش غیرحضوری نخواهد بود چون ارزیابیهای انجام شده بیانگر اثربخشی نزدیک به۶۰ درصدی این نوع از آموزشها است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: آنچه امروز بیشتر ملموس است، اثر تربیتی و رشد اجتماعی و سلامت دانش آموزان است که در دوران آموزش غیرحضوری آسیب دیده است و جبران آن بسیار دشوار است و نظام تعلیم و تربیت وظیفه دارد برنامه ریزی و اقدام کند.
کاظمی در ادامه با اشاره به برگزاری پنجمین دوره جشنواره کشوری ایدههای نو و تجربههای اثربخش مدیران و معاونین مدارس متوسطه دوم، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی ایدههای نو و تجارب اثربخش مدیران و معاونین برای بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری و همچنین اجرایی سازی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش بوده و معرفی به عنوان الگو به همکاران فرهنگی در سراسر کشور است.
وی ادامه داد: بیش از ده سال از تصویب سند تحول بنیادین گذشته، اما مدل مدرسهای آن هنوز ارائه نشده است و مقام معظم رهبری نیز از این موضوع گله دارند چرا که شاهد تجلی این سند در مدرسه نیستیم. با این هدف، به دنبال ایدهها و تجارب اجرای موفق سند تحول در مدارس بوده تا به عنوان الگو معرفی شود.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش درباره غیرحضوری شدن مدارس در روزهای گذشته، گفت: آموزش غیرحضوری کارایی و اثربخشی آموزش حضوری را ندارد و برای نظام آموزشی تبعات بسیاری دارد. از مجلس محترم تقاضا داریم که منابعی را در بودجه برای جبران افت تحصیلی و تربیتی به وجود آمده در غیرحضوری شدن مدارس پیش بینی کنند. همچنین در مسائل اخیر پیرامون غیرحضوری شدن مدارس درباره آلودگی هوا و یا صرفه جویی در مصرف انرژی، متاسفانه نگاه ساده انگارانه به تعلیم و تربیت شد و مدارس غیرحضوری شد که مورد تائید وزارت آموزش و پرورش نبود. چراکه غیرحضوری شدن مدارس برای کنترل آلودگی هوا یا صرفه جویی مصرف انرژی راهکار مناسبی نیست.
وی تاکید نمود: مسئله غیرحضوری شدن مدارس در روزهای گذشته در تعدادی از کلانشهرها بود و عمومیت در تمام مدارس کشور نداشت در نتیجه پیشنهاد شد از ظرفیت اضافه نمودن ساعت آموزشی، نوبت بعدازظهر و همچنین مدارس با همکاری گروههای مردمی و جهادی و معلمان داوطلب از روزهای ۵شنبه در صورت امکان برای جبران خلاء ایجاد شده، استفاده کرد.
کاظمی با اشاره به به ظرفیت هنرستانها، گفت: توجه به آموزشهای فنی و حرفهای و توسعه هنرستانها در کشور یک ضرورت است و حل دغدغه اشتغال از مسیر توسعه هنرستانها ممکن خواهد شد. هنرستان امیدآفرینی و اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت میکند و بدنبال تامین نیروی کار بازار اشتغال هستیم تا زمینه کارآفرینی بیشتر در کشور فراهم شود. با تلاش صورت گرفته، امسال سهم آموزشهای فنیوحرفهای ۲ درصد در کشور افزایش پیدا نموده و به ۳۹.۵ درصد رسیده است.