معاون توسعه و کارآفرینی اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از کاهش نزدیک ۲ درصدی آمار بیکاری ۱۹ استان در یک سال گذشته خبر داد و گفت: بیکاری جوانان و دانش آموختگان نیز در این مدت کمتر شده و فرصت های برابر شغلی برای زنان و مردان ایجاد شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ برنامه میز اقتصاد شبکه خبر سیما موضوع «کاهش نرخ بیکاری در ۱۹ استان کشور» را با حضور آقای محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه و کارآفرینی اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بررسی کرد.
آقای سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد و آقای علی اکبر محزون مدیرکل دفتر نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران نیز میهمانان تلفنی این برنامه بودند.
مشروح این برنامه میتوانید در ادامه بخوانید:
سئوال: آقای بیرانوند میتوانید آخرین نسبت اشتغال و نرخ بیکاری را برای بینندگان بفرمایید؟
کریمی بیرانوند: آخرین گزارش مرکز آمار مربوط به پاییزه ۱۴۰۱ که یک سال منتهی به پاییز ۱۴۰۱ را بررسی میکند الحمدلله آمار و ارقامی که در جزئیات استانها و در کلیت روند بیکاری کشور اعلام شد کاملاً مثبت و رو به جلو بود مطابق آخرین گزارشی که ما از مرکز آمار داریم خالص عرضه نیروی کار یعنی اضافه شده به جمعیت فعال کشور مثبت ۳۶۹،۰۰۰ نفر بوده که این در روند در سه فصل اخیر کاملاً صعودی بوده خالص اشتغال هر فصل یعنی تعداد فرصتهای شغلی خالص این عدد هم در پاییز ۱۴۰۱، ۵۳۵ هزار فرصت شغلی و اشتغال ایجاد شده اشتغال ایجاد شده که به تفکیک برای زنان و مردان بوده و تقریباً برای اولین بار خالص اشتغال ایجاد شده برای زنان و برای مردان تقریباً نزدیک هم است و این اتفاق در دولت سیزدهم افتاده است.
سوال: و نرخ بیکاری؟
بیرانوند: نرخ بیکاری هم عددش در فصل پاییز رسیده به هشت و دو دهم درصد.
سوال: خیلی متشکرم تشکر و ادامه گفتگو از شبکه خبر بسیار خوب آقای بیرانوند در خصوص نرخ بیکاری فرمودید هشت و دو دهم درصد این را یک مقدار جزئیاتش را بیشتر باز میکنید برای بینندگان؟ بیرانوند: همانطور که داشتم عرض میکردم خالص اشتغال ایجاد شده برای زنان در گزارش جدید مرکز آمار ۲۳۷ هزار نفر بوده برای مردان ۲۹۸ هزار نفر و آمار برای اولین بار خیلی به هم نزدیک شده سهم بیکاران؟ یعنی ۵۰ - ۵۰ شده؟
بیرانوند: بله تقریباً ۵۰ - ۵۰ میشود. جمعیت غیر فعال هم در این دوره باز کاهش پیدا کرده نرخ مشارکت اقتصادی هم افزایش پیدا کرده نرخ بیکاری فارغ التحصیلان از چهارده و سه دهم در سال ۹۹ در پاییز، به دوازده و نیم درصد رسیده در پاییز امسال کاملاً کاهشی بوده است .
سوال: یعنی نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشجویان و فارغ التحصیلان هم کاهش نسبت به دو سال اخیر داشته؟
بیرانوند: بله کاملاً روند کاهشی در دو سال اخیر داشته نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال از ۱۶ و نیم درصد در پاییز ۹۹ به چهارده و هشت دهم درصد در پاییز ۱۴۰۱ رسیده نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال به عدد نوزده و دو دهم رسیده و کاملاً کاهشی بوده و نرخ بیکاری کل هم به نسبت سال ۹۹ از ۹ و ۴ دهم به هشت و دو دهم درصد فقط به خاطر شرایط جوی و مسائلی که شاید در حوزه خشکسالی داشتیم البته فصل پاییز همیشه خالص ایجاد شده بخش کشاورزی معمولاً ریزش داریم، ولی سهم اشتغال ایجاد شده در بخش خدمات هم کاملاً افزایش پیدا کرده همچنین در ۱۹ استان نرخ بیکاری به نسبت سال قبل کاهش پیدا کرده که این رقم رقم قابل توجهی است استانهای آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، هرمزگان و یزد ۱۹ تا استانی بودند یعنی بیش از تقریباً ۶۰ درصد استانها نرخ شان نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده همه اینها نشانگر این موضوع است که سیاستهای دولت سیزدهم با همراهی مردم در فضای تولید و ایجاد اشتغال روند مثبتی داشته است.
سوال: اینکه این آمار را چطور به دست آورده اید قاعدتاً مرکز آمار باید پاسخ بده درست است؟
بیرانوند: بله مسئول محاسبه نرخ بیکاری در در کشور مرکز آمار از مرکز آمار هم یک متد و روش مخصوص به خود رادار در یک سازمان کاملاً مستقل است، چون بعضیها میگویند که ممکن است این شبهه ایجادشود که این آمار نه اصلا مرکز آمار فارغ از سیاست دولت در هر فصلی میآید، تمام شاخصها را اندازه گیری میکند در همه دولتها هم همینگونه بوده نه فقط در این دوره لذا آماری که مرکز آمار اعلام کرد سیاستهای دولت را در واقع تایید کرد که میتواند موفقیت آمیز باشد.
سوال: آقای علی اکبر محزون مدیرکل دفتر نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران سلام وقت بخیر، بفرمایید که این آمار را مرکز آمار چطور به دست میآورد ساز و کارش به چه صورت است و بعد اینکه اصلاً شما تعریف تان از اشتغال چیست یک نیروی شاغل باید چه ویژگی داشته باشد که در آمار مرکز آمار بیاید؟
محزون: برای احصا این آمار همانطور که تاکید هم داشتن مستقل از سیاستهای اشتغال زایی و یا هرگونه سیاستهای اقتصادی موجود به اندازه گیری شاخصهای کلان اقتصادی در کشوراستفاده از روشهای استاندارد میپردازیم که یکی از آنها آمارگیری نیروی کار در سراسر استانهای کشور است که همین جا دارد خداقوت عرض کنم خدمت همه عزیزانی که در این عرصه تلاش میکنند و در عرصه آمارگیری با خانوارها و بنگاههای اقتصادی در تماس هستند روش کار عمدتاً بخواهم خلاصه عرض کنم به این صورت است که ما برای شناسایی این که اولا در کلان اقتصاد مان چه میزان سرمایه انسانی و نیروی انسانی به کار گرفته شده باید حداقل میزان مشارکت شده در در آن تولید ناخالص داخلی را اندازه گیری کنیم که این بحث اشتغال که فرمودید تعریفش به چه صورت میشود بنابراین ما نیاز داریم که حداقل گل کاری که صورت گرفته و موثر بوده در تولید ناخالص داخلی را اندازه بگیریم حتی اگر فردی یک ساعت کار کرده باشد به عنوان مشارکت کننده و سهیم در این تولید ناخالص ملی در نظر گرفته میشود منتهای مراتب بر اساس این حداقل در نظر گرفته میشود حتی اگر یک ساعت کار مرجع باشد میتواند هر یک از کاربران ما به عنوان سیاست گذار بهره بردار بگویند که ما میخواهیم مثلاً دو روز کار اگر تعریف کرده باشند او را شاغل در نظر بگیریم یا فرض بگیریم تمام وقت ۴۴ ساعت در هفته کار کرده باشد این امکان وجود دارد و این ظرفیت وجود دارد که هرگونه تحلیلی که بخواهد برای آن انجام بشود.
سوال: خوب مرکز آمار بر چه تعریفی الان آمار را داده؟
محزون: همین که عرض کردم اون تعریف این میشود که آن فردی که بر اساس مرجع مامور آمارگیری بهش مراجعه میکند حتی یک ساعت هم فعالیت اقتصادی که در ارزش افزوده کشور سهیم بوده حساب میشود بنابراین با همین تعریف که سازمان جهانی کار هم در همه کشورها اعلام کرده و همه کشورها دارند از این استاندارد تبعیت میکنند برآورد ما از بازار کار به این صورت میگیرد که حداقل یک ساعت فعالیت اقتصادی فرد انجام داده باشد به عنوان شاغل
سوال: آقای محزون این قانونی که و ساز و کاری که دارید در همه دولتها از گذشته تا الان همین بوده درسته؟
محزون: بله تغییراتی که اگر انجام نام شده متناسب با استانداردهای جهانی انجام شده در حدود دو دهه پیش این اتفاق افتاد همه کشورها متحد القول شدند از آن تعریفی که به دو روز روز در هفته کار کردن میشد تبدیل شد به یک ساعت در هفته و همان تعریف قبلی هم در درون وجود دارد و تفاوت ندارد در نرخ بیکاری باید حداکثر نیم درصد اختلاف میتواند باشد، ولی میشود که آورده بیشتری ما در تولید آمار داشته باشیم با همین ساز و کار حدود یک درصد از خانوارهایی که کشور مراجعه میشود و از آنها به عنوان نمونه نما یا از کل کشور به صورت نمونه گیری آمار برداری میشود و شاخصهایی که استخراج میشود که دوستان هم عرض کردند.
سوال: آقای محزون این روش آمارگیری و آن آماری که الان داریم را چقدر منطبق بر واقعیتهای جامعه میدانید؟
محزون: ببینید واقعیتهای جامعه را باید از دل تحلیلهای که از آمار استخراج کرد به خصوص جاهایی که متاسفانه شاهد این هستیم که فقط به صورت یک سویه مورد تایید دوستان قرار میگیرد که من دیدم به خوبی اشاره کردم بستههای از از شاخصهای کلان است از جمله نرخ مشارکت و نسبت اشتغال معلولان نرخ مشارکت را در کنار نرخ بیکاری اگر ببینیم اگر نرخ بیکاری کاهشی باشد لزوماً تاکید میکنم لزوماً به تنهایی نشانه خوب نیست که بگوییم بله نرخ بیکاری کاهش پیدا کرد و بخواهیم جشن کاهش بیکاری بگیریم در کنارش باید نرخ مشارکت را هم ببینیم در دورهای مثل دوره کرونا ما داشتیم نرخ بیکاری کاهشی بود درکنارش نرخ مشارکت کاهشی بود یعنی افراد از بازار کار خارج شده بودند الحمدلله بعد از دورهی کرونا و بعد از اینکه ما داریم به شرایط عادیتر برمیگردیم الان شاهد این هستیم که نه تنها کاهش نرخ بیکاری را به میزان ۷ دهم درصد داریم که به هشت و دو دهم درصد نرخ بیکاری رسیده مشارکت ما هم اندکی افزایش داشته نسبت به ۲ سال قبل به ۴۱ درصد رسیده ایم میشود گفت پیام مثبت بازار کار است که نشان میدهد در کنار افزایش نرخ مشارکت نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده یعنی افراد که در جستجوی کار بود نتوانستهاند شاغل بشوند.
سوال: خیلی متشکرم از شما آقای محزون مدیرکل دفتر نیروی کار مرکز آمار خوب آقای بیرانوند یک مقدار جدا از بحث نرخها و اینها بیاییم راجع به سیاستهای اشتغال دولت سیزدهم صحبت کنیم اگر بخواهید یک نمای کلی بدهید الان ما کجای برنامه هستیم و چه میزانی از آن برنامههای ما عملیاتی شده، اما قبل از اینکه پاسخ شما را دریافت کنیم گزارش همکاران را در این این زمینه ببینیم برگردیم در خدمت شما باشیم تشکر میکنم از آقای ثمری بابت گزارش شان خوب آقای دکتر یک مقدار راجع به سیاستهای کلی خود اشتغال دولت سیزدهم صحبت کنیم و به صورت خلاصه بفرمایید که ما الان کجای برنامه هستیم چند درصد این برنامه عملیاتی شده؟
بیرانوند: بله من به نظرم میرسد که ۴ تا مسئله اصلی را بگوییم ما بر اساس این چهار تا مسئله اصلی که در دولت داشتیم سیاست گذاریها را انجام دادهایم یکی نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان عدم هماهنگی بین متولیان و ایجاد اشتغال در کشور جزء موارد ضروری است یعنی دستگاهها هر کدام به صورت جزیرهای تا قبل از دولت سیزدهم و الان واقعا هماهنگی بسیار افزایش پیدا کرده است یکی دیگر مشکلات ما در بازار کار فقدان اطلاعات ثبتی مبنا است اطلاعات ثبتی مبنا تفاوتش با آماری که مرکز آمار میگیرد این است که فرد به فرد ما نمیتوانیم تحلیل کنیم مثلاً اگر الان مرکز آمار اعلام میکند ۵۳۵ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است نمیدانیم این فرصتهای شغلی کدام هستند یعنی ثبتی مبنا نیست برآورد یک روش علمی کاملاً دقیق است در همه جای دنیا هم هست، ولی ثبتی مبنا نیست این مشکل را ما داریم حل میکنیم در وزارتخانه که توضیح میدهند و مسئله کلان بعدی ضعف فرهنگ کار و کارآفرینی است در در سطح جامعه به همین دلیل دو دسته اقدام در دولت سیزدهم.
سوال: یعنی شما برای اینکه اشتغال را در سطح کشور افزایش بدهید این چهار تا محور را در دستور کار دارید؟
بیرانوند: این چهار تا کلان مسئله اصلی بازار کار هستند اینهایی که عرض کردم خدمتتون
سوال: و این ۴ محور الان چقدر اجرایی شده است؟
بیرانوند: برای این چهار محوری که عرض کردم خدمت شما یک سری اقدامات به عنوان حوزه پشتیبانی از بازار کار اتفاق افتاده در مجموعه دولت یک سری اقدامات در حوزه مانع زدایی یعنی یک سری اقدامات کردهایم که تقویت بکنیم بازار کار را موانع راهم از سر راه کسب و کارها و تولیدات برداریم.
طراحی زیست بوم ملی اشتغال به عنوان نظریه هماهنگ کننده بین همه دستگاهها انجام شده اطلس الگوهای اشتغال من ۱ نکته عرض بکنم تا قبل از دولت سیزدهم ما نمیدانستیم چه دستگاهی برای چه مخاطبی برای چه منطقهای چه کاری را دارد انجام میدهد یعنی یک پخش بودن عجیب سیاستها و اقدامات ما اینها را همه احصا کردیم.
سوال: یعنی اطلاعات منسجمی نداشتید؟
کریمی بیرانوند: بله دقیقا وجود نداشت این را به شما میگوییم اطلس الگوهای اشتغالزایی کشور دیگر الان نمیدانیم چه دستگاهی در چه منطقهای چه فعالیتی برای چه مخاطبی انجام میدهد.
سوال: طبق این آمار کدام دستگاه بیشترین اشتغال را داشته؟
کریمی بیرانوند: کمیته امداد که من الان عرض میکنم خدمت شما جلوتر ایجاد هماهنگی و و برای ایجاد هماهنگی که بر مبنای زیست بوم بود سه جلسه شورای عالی اشتغال خود آقای رئیس جمهور تشکیل دادند که این کم نظیر است در تاریخ دولتها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حوزه مالی تزریق شده به فضای کسب و کار تعداد قابل توجهی از از بنگاههای نیمه فعال بازگشتند به مدار تولید حضور میدانی مدیران ارشد و میانی در استانها برای حل میدانی مسائل بسیار گسترده بوده بعضی موقعها من میشنوم که خوب این همه سفر دولت سیزدهم دارد میرود باید فایدهاش چیست فایده اش این است که آن مدیری که در ستاد نشسته میرود در محل و همانجا تصمیمات لازم را اتخاذ میکنند بارها در سفرهای استانی آقای رئیس جمهور آقای وزیر خود بنده و یا سایر دوستانی که در استان بودن تصمیمات مسئله را در همان محل گرفتند بانک عامل را صدا کردن دستگاه مجوز دهنده را صدا کردند یعنی حضور در میدان منجر به حل مسئله میشود.
سوال: متناسب با خود آن منطقه یا شهر؟
کریمی بیرانوند: بله در حوزه مانع زدایی یک اتفاق بسیار بزرگی در دولت سیزدهم افتاده و آنهم تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است من یک جمله عرض بکنم تا قبل از این دولت اصلاً دولت نمیدانست که چه دستگاهی چه مجوزی میدهد و چه تعداد دارد مجوز میدهد و این مجوزها کجا گیر کرده اند.
سوال: الان اجرای قانون تسهیل صدور مجوز چقدر کاهش نرخ بیکاری و اشتغال موثر بوده؟
کریمی بیرانوند: قطعاً خیلی موثر بود.
سوال: چقدر موثر بوده آماری دارید؟
کریمی بیرانوند: ما آمار صدور مجوزها را داریم برای ده ماهه اول امسال آنهایی که قطعی صادر شده از طریق درگاه.
سوال: حالا آقای سیاح روی خط ارتباطی ما هستند آمار را از ایشون میگیریم میخواهم ببینم چقدر در سیاستهای اشتغال شما تاثیر مثبت داشته؟
کریمی بیرانوند: خیلی ببینید خیلی از موارد صرفاً با صدور مجوز ممکن است موجب ایجاد شغل باشد همیشه مردم شاکی بودند و هستند.
سوال: چرا میشود توضیح دهید قاعدتاً صرف مجوز که اشتغال ایجاد نمیکند؟
کریمی بیرانوند: من نمیگویم حتماً مجوز میشود اشتغال میگویند مجوز میتواند بشود اشتغال یک نفر میتواند مجوز بگیرد از منابع داخلی خودش تزریق کند و کسب و کار را شروع کند لزوماً تسهیلات نمیخواهد یک نفر مهارت دارد کسی که میتواند تعمیر کند یک وسیلهای را مهارت را یاد بگیرد مجوز اش را بگیرد نیاز به تامین مالی لزوماً وام ندارد به اینها میگوییم مشاغل کم سرمایه بر پربازده لذا اینکه بگوییم مجوز هیچ وقت شغل نمیشود غلط اینکه بگوییم که مجوز حتماً شغل میشود غلط است، ولی اگر این مانع را بر داریم مردم خیالشان راحت باشد.
سوال: اصلا اسمش روش است آقای بیرانوند این قانون صدور مجوز را تسهیل میکند ؟
کریمی بیرانوند: بله من یک نکته را اضافه کنم مجوز معنیش چیست مجوز یعنی اجازه تولید یعنی هر شخصی در چارچوب قانون آن مواردی که قانونی است شرعی است و عرفی است است اگر میتواند تولید کند ما اجازه تولید بدهیم. حتماً قانون تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار رونق بخشی میدهد به فضای بازار کار علتش این است که دیگر اگر یک جوان یک شخصی که میتواند یک محصولی را تولید کند این مانع را حداقل کمتر داشته باشد.
سوال: اجازه بدهید همین جا توضیحات آقای سیاح راهم داشته باشیم آقای سید امیر سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد، سلام وقت بخیر، بحث فعالیت مرکز شما و همکاران شماست چقدر اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها در در افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری به نظر شما موثر بوده؟
سیاح: همچنان که مهمان گرامی آقای دکتر کریمی گفتند میتواند موثر باشد اینکه چقدر موثر بوده خوب حوزه تخصصی مهمان گرامی است و ایشان باید بگویم که چقدر موثر بوده است، اما حدس من این است که اگر هم اثری باید داشته باشد در آینده خواهیم دید، چون تازه دارد اتفاق میافتد در بعضی حوزه هایش تکمیل نیست در درگاه ملی، ولی تا انشاالله هفتههای آینده که درگاه ملی کامل کامل میشود میتوانیم بگوییم که آن موقع مردم میتوانند حس کنند راحت میتوانند کسب و کار را شروع کنند و و فضا برای سرمایه گذاری و کار آمادهتر است.
سوال: آقای دکتر فکر میکنید اگر قانون به صورت کامل اجرا بشود چقدر اثر بگذار روی بحث اشتغال کشور؟
سیاح: ببینید به قول آن اندیشکده خارجی معتبر که چند سال پیش آمده بود تحلیل کرد ایران را ایران یک جزیره دست نخورده از فرصتهای سرمایه گذاری و اشتغال است و فرصت دارد که میلیونها شغل در در آن ایجاد شود من تا اونجایی که خبر دارم و از دور و نزدیک دارم میبینم آقای دکتر کریمی و دوستانشان و همکارانشان در وزارت کار یک همچین ایدههایی را دارند که چقدر نرخ بیکاری را نیم درصد یک درصد بیاوریم پایین نه از آن طرف نگاه کنیم که ظرفیتهای خفته اقتصاد ایران را بیدار کنند که بخش مهمی در مشاغل خانگی است من این را زنجیرش کنند با صنایع پیشران و یک انقلاب اشتغال زا در کشور انشاالله درست کنند.
سوال: نکتهای که آقای دکتر کریمی گفتند روی چهار تا مسئله وزارت کار فعالیت دارند بحث اشتغال فارغالتحصیلان عدم هماهنگی بین متولیان اشتغال فاقد اطلاعات ثبتی و مبنا ضعف فرهنگی کار و کارآفرینی از این چهار محور بگذریم آقای سیاح در کل سیاستهای اشتغال دولت سیزدهم را جدا از بحث قانون تسهیل صدور مجوزها عرض میکنم چطور ارزیابی میکنید؟
سیاح: من راجع به به عنوان کارشناس کوچک راجع به سیاستهای اشتغال نه فقط دولت کل سیاستهای اشتغال حاکمیت جمهوری اسلامی یک نکتهای دارم و آن این است که خیلی از مسئولین تصور میکنند که برای ایجاد اشتغال باید تسهیلات داد باید وام داد این وامها که در گذشته بی هدف پرداخت میشد باعث شده که روحیه یک کارآفرین در کشورمان متاسفانه سرکوب شود تسهیلات و حمایت باید هدفمند باشد این طور که آقای دکتر کریمی دارند دنبالش هستند به پیشنهاد بدهند تا بتوانند زنجیره را دنبال خودشان بکشند نه اینکه مثل گذشته چشم بسته به هر کسی که میگویند این وامی است و عدهای بیایند صفحه بکشند و خدای ناکرده کسی آشنایی داشت این تولیدی نباشد حمایت از از پیشرانهها، از کسی که در ازای یک تومنی که میگیرد دو تومن به اقتصاد ایران آن را بزرگتر کند و تضمین بدهد که نقش پیش رانی ایفا خواهد کرد نه اینکه برود گم شود وقتی که حمایتهای رانتی حمایتهای وام ارزان زمین ارزان و اینها بی هدف توزیع بشود روحیه کارآفرینی در کشور میآید پایین چرا، چون کارآفرینهای بالقوه دسترسی و فکر و ذکرشان به جای اینکه بروند روی نوآوری بروند روی فناوری جدیدتر در کاهش قیمت تمام شده در خدمت مشتری به صادرات به جای اینکه به اینها فکر کنند به این فکر میکنند که کجا وام میدهند کجا از کی نامه بگیرند دم چه کسی را ببینند که نامه بگیرند و وام را زودتر بگیرند این حمایتها امیدوارم که سیاستهای دولت سیزدهم میدانم که آقای کریمی اینها هم به این سمت دارند میروند و زودتر به این نتیجه برسند که حمایتهای و این را عملیاتی بکنند که حمایتها از پیشران بگذارند که قابل رصد و کنترل باشد و روحیه کارآفرینی در کشور گسترش پیدا کند.
سوال: بسیار خوب آقای سیاح لطفاً روی خط ارتباطی ما بمانید آقای کریمی بیرانوند این انتقاد قبلا هم بود در دوره دولتهای قبل هم بحث اشتغال بحث تسهیلات که مطرح میشد خیلیا انتقاد داشتند که این بحث پول باشی است و اینطور مسائل نکته مهم است که ما بیایم سرمایه گذاری کنیم روی پیشرانها بگذاریم که کل زنجیره را برای ما فعال بکند و آن ظرفیتهای خفته اشتغال را ایده آل بکند آیا سیاستهای دولت سیزدهم توضیح اشتغال همین بوده؟
کریمی بیرانوند: این نکته، نکته بسیار مهمی است است، چون که در در ادبیات من این را عرض بکنم که چرا وام ببینید اصل وام دادن و اصل تسهیلات دادن لزوماً بد نیست این ۱ اصل وام دادن و تسهیلات دادن لزوما بهترین روش نیست اصل تسهیلات دادن لزوماً منجر به شکست پروژه یا تقویت پروژه نمیشود همه اینها معنی اش میشود که تسهیلات یکی از روشهای تامین مالی است و همواره در سیاستهای دولت و همواره در ابلاغ قوانینی که مجلس تصویب کرده همیشه اولویت با تسهیلات بوده، اما ما چه کار بکنیم و یه کاری که در دولت سیزدهم داریم انجام میدهیم چه کار بکنیم که همین تسهیلاتی که بالاخره فعلاً قانون دولت است و قانون حاکمیت است این را که کم کم داریم عوضش میکنیم جهت را چه کار کنیم همین تسهیلات دادن به بهترین نقطه خودش اصابت کند یکی اینکه ما بر تسهیلات نظارت پیشینی و پسینی بکنیم کاری که در سامانه رصد در سه روش پیامکی تماسی و حضوری بر همه تسهیلات که در حوزه اشتغال کشور داده شده
سوال: شما وارد بحث راستیآزمایی دارید میشوید الان این بحث هم آمار شما هم تسهیلاتی که دارید پرداخت میکنید اینها همش مورد نظارت و راستی آزمایی قرار میگیرد یا خیر کریمی؟
کریمی بیرانوند: توضیح میدهم پس یک اینکه ما باید نظارت بکنیم و تسهیلاتی که میدهیم دو بخشی از تسهیلات صرف حوزه مهارت بشود یعنی چی یعنی تسهیلات صرفاً برای راه اندازی کسب و کار نباشد سوال: بحث هدفمند بودن؟
کریمی بیرانوند: اگر به سمت افزایش مهارت برود حتماً به نقطه هدف بیشتر اصابت خواهد کرد و سه این که بخشی از تامین مالی که در حوزه اشتغال اتفاق میافتد اگر به صورت هزینهای مثلاً برای پرداخت حق بیمه کارفرما باشد یعنی انگیزه ما ایجاد بکنیم برای کارفرما که بتواند به کار بگیرد این حتماً منجر به به درصد صحت سنجی میشود مشاغل خانگی که آقای دکتر سیاح هم اشاره کردن متاسفانه یکی از حوزههای مظلوم در اقتصاد کشور است الان سهمش در بازار کار تقریبا ۳ درصد است و این بسیار پایین است
ما ۹۵ درصد مجوزها مشاغل خانگی را آنی کردهایم قبلها این مجوزها بعدا یک مجوز ساده مشاغل خانگی چند ماه طول میکشید الان آنی میتوانند بگیرند تسهیلات این حوزه افزایش پیدا کرده.
سوال: مشاغل خانگی از حوزههایی است که تسهیلات کم میخواهد، اما بازدهی بالایی دارد؟
کریمی بیرانوند: احسنت هم بازدهی بالایی دارد همه هزینه راه اندازی از پایین است مهارتش سادهتر است یادگیری ش در برخی از حوزهها لذا مشاغل خانگی را اینجا نوشتهام تبدیل کردن مشاغل خانگی به پیشران اقتصاد و اشتغال کشور ما مشاغل خانگی را از این کنج عزلت در بیاوریم، چون مشاغل خانگی را میتوانیم جز پیشران قرار بدهیم الان در کشورهای پیشرفته سهم مشاغل خانگی بیش از ۲۰ درصد است سئوال: یعنی کل ۲۰ درصد فضای اشتغال و آقای دکتر میتواند سهم بیشتر بشود در حوزه اشتغال و اینکه به عنوان پیشران قرار بگیرد سایر حوزههای اشتغال راهم فعال بکند؟
کریمی بیرانوند: نه اتفاقاً این کار انجام شده در کشورهای دیگر یعنی محصولات خانگی به عنوان بخشی از زنجیره تولیدات بزرگ و صنعتی قرار بگیرد اینجوری میتواند به عنوان پیشران هم استفاده بشود این چند نکته در حوزه وام، اما در مورد سامانه رصد
مجری: اجازه بدهید سامانه رصد را جمع بندی آقای سیاح را بشنویم بعد درصد را باهم بررسی کنیم آقای سیاح در حد یک دقیقه جمع بندی حضرتعالی را بشنویم.
سیاح: ببینید من فکر میکنم که موفقیت آقای دکتر کریمی و دوستان وزارت کار وقتی زودتر محقق میشود وقتی کاملتر و بهتر دیده میشود که بقیه اعضای دولت هم بهشون کمک کنند تا بتوانند بهتر انجام بدهند یعنی تلاش کنیم که اقتصاد استوارتر بشود قابل پیش بینیتر بشود نرخ مواد اولیه به خصوص ۱ ثباتی پیدا کند اینطور نباشد که ما مجوز بدهیم بعد آن کسی که مجوز میگیرد برود در بازار ۱۰۰ واحد سرمایه گذاری میخواهد بکند میبیند دیگر با این صد واحد هیچ کاری نمیتواند بکند خلاصه اینکه اینها یک زنجیره به هم پیوسته است که همه باید درست کار بکنیم که آقای کریمی انشالله بدرخشد.
سوال: انشاالله خیلی متشکرم از شما آقای سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد ما تقریباً دو دقیقه زمان داریم از الان بحث نظارت را هم برای بینندگان یک مقدار باز کنید که این ساز و کار نظارت الان روی پرداخت تسهیلات به هدف بخورد چیست؟
کریمی بیرانوند: یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم شفاف کردن آمار اشتغال بوده است تا قبل از این دولت آمارهای اشتغال ایجادای نه اینکه آمارهایی که مرکز آمار اعلام میکردند واقعاً معلوم که این آمارهای ایجاد چه کسانی هستند کجا هستند طرح شان چیست در چه رشتهای است و به چه دلیل دارد این کار انجام میشود ما یک سامانه جامع رصد اشتغال کشور را راه اندازی کردیم دیگر ما به صورت نامه و یا به صورت بیانی و یا شفاهی نمیپذیریم که دستگاهی دستگاه خودمان وزارت کار بگوید که من امسال ۱۰۰۰۰۰ تا شغل ایجاد کرده ام میگویم نه نه تمام آن صدهزارتا شغلی که ایجاد کردهای همه اطلاعاتش را چرا با یکی بودن کد ملی یعنی با یک کد ملی دو بار نمیتواند توسط دوتا دستگاه ثبت بشود همه این اطلاعات اطلاعات هویتی مشخصات طرح مشخصات پشتیبانیهایی که انجام شده همه اینها باید روی سامانه رصد ثبت بشود اگر ثبت نشود در عملکرد دستگاه قرار نمیگیرد و مادر سه مرحله این خود اظهاری دستگاهها را میآوریم صحت سنجی میکنیم یکی مرحله پیامکی دو مرحله دوم تماسی که در گزارش شما هم به آن اشاره شد و مرحله سوم به صورت حضوری سوال یعنی مو لای درز این آمار نرود کریمی بیرانوند بله این سه مرحله در چهار سطح عالی ملی استانی و شهرستانی میشود که قویترین سیستم نظارتی است .
سوال: این که درست بودن آمار آقای دکتر خیلی مهم است، چون آمار درست میتواند یک تصمیم درست بگیرد فقط یک نکته آن یک میلیون و دویست هزار شغلای که در سامانه گفتید به نظرتان تا آخر سال محقق خواهد شد؟
کریمی بیرانوند: تا آخر سال این در واقع ثبت شده دستگاهها روی سامانه ما پیش بینی مان این است که به یک و دویست خواهد رسید ما با صحت سنجی سه مرحلهای و چهار سطحی که انجام میدهیم عدد دقیق را شفاف خدمت مردم عزیز ارائه میکنیم.
پایان