رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، از راه اندازی مراکز آموزش فنی و حرفهای هیئت امنائی در کنار مراکز ثابت دولتی و آموزشگاههای آزاد خبر داد.
وی بیان داشت: با هیئت امنایی شدن مراکز آموزش فنی و حرفهای در واقع، آموزشهای مهارتی به سمت تقاضامحوری سوق مییابد و هیئت امنای هر مرکز که از افراد صاحب نظر در حوزه فعالیت تشکیل شده است؛ خط و مشیهای کلی ارائه آموزشهای متناسب با نیازکار را بررسی و بر اساس اهداف و برنامه ریزیهای تعیین شده توسعه مهارت آموزی در گام دوم انقلاب را فراهم میکنند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به توسعه اقتصادی دنیای امروز بر پایه نوآوری و خلاقیت، تصریح کرد: هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت واحدهای تولیدی و خدماتی در ارائهی آموزشهای مهارتی، گام مؤثری در توسعه چتر مهارتی در کشور است.
وی با بیان اینکه ۴ میلیون واحد صنفی درکشور وجود دارد، افزود: از این تعداد، یک میلیون و ۴۰۰ واحد، توانایی فعالیت در طرح محیط کار واقعی و همچنین راه اندازی مراکز مهارتی هیئت امنایی را دارند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، اظهار داشت: همکاری در زمینه توانمندسازی نیروی انسانی شاغل در واحدهای صنعتی و فعال سازی زیرساختهای آموزشی مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی، آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز صنایع کوچک و متوسط، افزایش سطح دانش مدیریتی و مهارتی مدیران و صاحبان صنایع و همکاری در طرح کاربینی مربیان بخش دولتی و خصوصی از اهداف این تفاهم نامه است.
وی یادآور شد: به منظور پیشبرد و هدایت تعهدات دو طرف، پس از امضای این تفاهم نامه، کارگروه سیاست گذاری ملی با عضویت نمایندگان طرفین و به ریاست مدیرکل دفتر آموزشگاههای آزاد و مشارکت مردمی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور و دبیر معرفی شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، تشکیل خواهد شد.
غلامحسین حسینی نیا، با تأکید بر ظرفیت سازی برای مشارکت فعال و مؤثر اصناف و بخش خصوصی در ارائه آموزشهای مهارتی در جهت اثربخشی و کارآمدی آموزشهای مهارتی و طرح محوری شدن مهارت ها، اذعان داشت: واحدهای تولیدی و اصناف میتوانند با بهره گیری از تسهیلات تبصره ۱۸، بر اساس ماهیت آموزشی خود اقدام به امر تولید یا قبول سفارش و فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات کنند؛ در صورتی که آموزشهای ارائه شده آنان، منطبق با استانداردهای شایستگی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، تصریح کرد: دستورالعمل اجرایی جدید «آیین نامه بند (ب) تبصره ۷۵» در راستای کارآموزی و آموزشی اثربخشتر و کارآمدتر با مشارکت مهارت آموز در فرآیند طرح و محیط کارعملی و همچنین ترغیب بیشتر مهارت آموزان در فرایند یادگیری به واسطه مشخص بودن هدف و نتیجه در آموزش طرح محور و ارائه چشم انداز روشنی از آینده به مهارت آموز تدوین، تصویب و ابلاغ شده است.
وی اذعان داشت: در این دستورالعمل، درآمدهای فروش محصولات، تولیدات، ضایعات و دورریزیهای مواد اولیه ومصرفی ناشی از آن و یا عرضه خدمات در زمینههای صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ وهنر، ناشی از اجرای آموزش یا آزمونهای طرح محور و در چارچوب برنامههای آموزشی (عرضه محور و یا مبتنی بر قرارداد) با مشارکت عوامل مؤثر در آموزش (مهارت آموزان، مربیان و سایر پرسنل مرتبط در واحدهای آموزشی بدون محدودیت مکان و یا گروههای هدف) کسب میگردد.
به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس این دستورالعمل مراکز آموزشی که اقدام به تولید یا قبول سفارش، فروش محصولات تولیدی و عرضه خدمات میکنند، مکلف اند به گونهای برنامه ریزی نمایند که این امر با برنامههای آموزشی آنها منطبق و هماهنگ باشد.