رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با خروج خودروهای فرسوده از تهران ۴۰ درصد آلودگی هوای پایتخت کاهش مییابد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد صادق حسنوند درخصوص ذرات معلق کمتر از ۲۵ میکرومتر یکی از مشکلات آلودگی هواست، گفت: این نوع آلایندهها از سال ۱۳۹۰ که اندازه گیری آن شروع شده تا سال ۱۳۹۷ یک روند کاهشی داشته است، اما در سال ۹۷ بر اساس پارامترهای خوبی مانند میزان بارشها کمترین غلظت را در تمام این سالها به خود اختصاص داده است.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: آلایندهها در سال ۹۷ حدود ۵.۵ برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت در تهران وجود داشته است.
وی یادآور شد: این در حالی است که اکنون به مدت ۵ سال متوالی است که در شهر تهران روند افزایشی در میزان غلظت آلایندهها را شاهد هستیم. به گونهای که در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ برابر افزایش در میزان غلظت آلایندهها را در هوای تهران شاهد هستیم که این دادهها وضعیت اسفباری را در آلودگی هوا نشان میدهد..
وی در ادامه با بیان اینکه کنترل آلایندههای دیگر سختتر است، گفت: در کشورهای توسعه یافته مشکل این کشورها ذرات معلق در هوا نیست، بلکه گازهای دیگری مانند اوزون و NO یا دی اکسید نیتروژن است؛ در تهران هر سال با افزایش این آلایندهها روبهرو هستیم.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با توجه به اینکه چشمههای آلودگی هوا که خودروهای فرسوده است، افزایش پیدا کرده است آن هم در شرایطی که زمانی در تهران سالانه ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج میشد، اما اکنون این روند در تهران به صفر رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه به عبارتی تعداد خودروهای فرسودهای که در طول سالهای اخیر باید از رده خارج میشد، اکنون با هم تجمیع شده است؛ ادامه داد: به دلیل این میزان مواجهه با آلودگی هوا در تهران سالانه بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ مرگ به علت آلودگی هوا ثبت میشود.
حسنوند بیان کرد: در موضوعاتی مانند مرده زایی، اثرات مستقیم بر جنین، کودکان و سالمندان نیز تاثیر آلودگی هوا را میتوان دید. از سوی دیگر با توجه به اینکه هرم سنی جمعیتی در تهران بیشتر میشود، اثرات بیماری زای آلودگی هوا نیز بیشتر نمود خواهد داشت.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: هنوز مطالعات خوبی در رابطه با سهمیه بندی منابع انتشار آلایندهها در کشور و شهر تهران وجود ندارد. در حالی که بر اساس این مطالعات باید سهم منابع را در شهر تهران مشخص کرده و در مرحله بعد اقداماتی که باعث کاهش آلایندهها میشود، اولویت بندی شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به اینکه سرانه اقتصادی مشخصی در ایران وجود ندارد، تاکید کرد: مطالعات نشان میدهد سرانه تولیدات ناخالص داخلی از ۸۷۰۰ دلار به ازای هر نفر به ۲۵۰۰ دلار رسیده است. منابع مالی کافی نیز برای اجرای تمام برنامه ریزیها نداریم.
وی با بیان اینکه تاکنون تمام اقداماتی که در حوزه کاهش آلودگی هوا انجام شده، گزارش نشده تا مشخص شود اقداماتی که انجام میدهیم، اثربخش بوده است یا خیر، افزود: بر اساس مطالعات دانشگاهی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و توسعه حمل و نقل عمومی مهمترین اقدامات است که میتواند اثربخشی ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته باشیم.
رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در بحث آلودگی هوا یک سازمان و مجموعه مسئول نیست، بلکه تک تک سازمانها نقش دارند، ادامه داد: شهرداری در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی وظایفی را برعهده دارد؛ اتوبوسهای نو که در ۱۰ سال اخیر وارد ناوگان شده اند از استانداردهای لازم برخوردار نبوده اند. همچنین در زمینه توسعه فضای سبز و اینکه مردم به سوی حمل و نقل پاک تشویق شوند نیز مسئولیتهایی بر عهده شهرداریها وجود دارد که این روند مستلزم آن است تا فضای شهری را به سمت ایجاد رغبت مردم به پیاده روی و حمل و نقل پاک ببریم.
حسنوند تاکید کرد: در بحث کیفیت هوا هر میزانی که مردم را تشویق کنیم که از خودروی شخصی کمتر استفاده و به سوی حمل و نقل عمومی روی آورند، سود زیادی عاید تصمیم گیران و شهر و کشور میشود.