گفتگو با نجفی معاون آموزش ابتدایی: سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت و همه متخصصین باید پای کار بیایند و بررسی کنند که آیا آلودگی هوا در حدی است که مدارس تعطیل شوند
سوال: در مورد این تعطیلیها و جبران این عقب افتادگیهایی که برای بچهها پیش آمده در این مدت بفرمایید
نجفی: موضوع مدرسه در گفتگو آغازین برنامه من دیدم که بعضیها میگویند چرامدرسه را تعطیل کردید به خاطر آلودگی هوا و وقتی مدرسه باز میشود باز هم میگویند چرا مدرسه را باز کردید، در واقع موافق و مخالف نظراتی که هست برای این موضوع، بنده اجازه میخواهم برای فرصتی که برای گفتگو به بنده دادید بیاییم ابعاد موضوع را یک بازخوانی بکنیم فکر میکنم د رسه بعد در مورد این موضوع صحبت کنیم یکی بحث امنیت روانی دانش آموزان است، ببینید ما در شروع سال تحصیلی بعد از این که کرونا باعث شده که مدرسهها دو سال تعطیل باشد وقتی در جمع مدرسه وقتی در جمع دانش آموز حضور پیدا کرده و گفتگو میکردیم بچهها واقعا ابراز خوشحالی میکردند از این که در مدرسه هستند وقتی ازشون علتش را میپرسید که چرا خوشحالی که دوباره آمدی مدرسه تقریبا بیشتر جواب بچهها این بود که دوستانم را میبینم این بحث امنیت روانی است حالا ما بزرگترها هم در فضای کاری خودمان هر وقت که یک خوشحالی عمیقی داریم و یا این که نه آزردگی خاطری داریم معمولا گفتگو میکنیم با دوستانمان شاید با اعضای خانواه آن صمیمت را نداشته باشیم تفاهم اتفاق نیفتد در بحث دانش آموزان هم سالان در تامین آرامش روحی و روانی بسیار مهمند و این که دو سال ما بچهها را از گفتگوی هم جدا کرده بودیم واقعا لطمه جدی به آنها زد الان من دارم میبینم دانش آموز قبل از کرونا به خاطر برفی یا چیزی مدرسه تعطیل میشد بچهها هورا میکشیدند، ولی الان من با چشم خودم میبینیم حتما شما هم میبینید بچههایی که وقتی اعلام میشود مدرسه تعطیل است واقعا من دانش آموز در سن متوسطه در سن بلوغ هست واقعا ناراحت شد، بچهها الان فوبیای تعطیلی مدارس پیدا کردند آن ضربه و لطمه روانی کسی ندیده شاید ما همه اش راجب پیامدهای آموزشی صحبت میکنیم، ولی واقعا موضوع، موضوع مهمی است.
سوال: الان من والد یک دوگانگی دارم سلامت دارم یا آموزش؟ الان بالاخره هوا آلوده است برای همه اقشار بچهها ریه هایشان کوچکتر است و زودتر در معرض آلودگی قرار میگیرند و ممکن است موثرتر باشد برایشان چیکار باید بکنیم، چون هر دو مسیر خطرناک است یک مسیر برای آموزش و دیگری برای سلامت
نجفی: ما اگر یک کار مطالعاتی عمیق انجام دهیم تمام درواقع ابعاد کار را بررسی کنیم میتوانیم برایند موضوع را به نتیجه برسیم این که شمامی فرمایید دغدغه جدی است الان در جامعه تلفنهایی که والدین به ما میزنند آن امنیت روانی دانش آموز که به مخاطره میافتد امنیت روانی والدین هم به مشکل میخورد چرا یکی مدیریت امر است در واقع بچهای که در خانه تنها میماند، اکثرا والدین شاغل هستند واین که آن رابخواهند مدیریت کنند چه کار باید بکنند و یک بعد دیگر این ماجرایی که شما میفرمایید دوگانگی بین سلامت جسم و یا سلامت روان و پیامدهای آموزش من فکر میکنم واقعا نیاز داریم یک مطالعه جدی شود
سوال: چه کسی باید این مطالعه را انجام دهد
نجفی: یک اینکه ما ببنیم شاخصهای آلودگی در کل دنیا در چه میزان باشد واقعا سلامت به مخاطره میافتد خوب مطالعاتی که انجام شد در این یک هفته و ده روز اخیر توسط همکاران من نشان میدهد که این شاخصها در سایر کشورها به ۲۰۰ برسد ما بخواهیم مدرسه را تعطیل کنیم خوب این را باید توجه کنیم که این شاخص آلودگی تا چه میزان باشد واقعا هشدار جدی است و باید ما بقیه عوامل را کنار بگذاریم و شما والدین هم بگویید این موضوعیت دارد، باید مطالعه جدی و بررسی روی این موضوع انجام شود اگر الان مشکل مان این طور شده که مواجه شدیم با یک آلودگی هوا ماندگار من خواهش میکنم بحث امنیت روانی را آلودگی هوا را آنهایی که باز در محیط زیست و آلودگی هوا و وزارت بهداشت و همه اینها باید پای کار بیایند میدانید مساله ما چیست مساله ما این است که وقتی آن احاطه و اشراف کافی روی آن موضوع نباشد خوب دیگر تعطیلی مدرسه اولین راه میشود.
سوال: استانداری وقتی کمیته اضطرار هوا تشکیل میشود اصلا آموزش و پرورش نمایندهای دارد آنجا یا شما هم از رسانهها متوجه میشدید
نجفی: بله نماینده که هستند مدیر کل آموزش و پرورش تهران و شهرستانهای تهران در آن جلسات حضور دارند و معمولا معترض هستند مثلا ما در شروع سال تحصیلی بحث ترافیک را داشتیم که ساعت آموزشی مدرسه را جابه جا میکنند خیلی راحت که مساله ترافیک حل شود دیگر آن که سلامتی دانش آموز نیست، یا میزان برودت هوا طوری است که نگران هستیم برای افت فشار و قطعی گاز باز مدرسه را تعطیل میکنیم میخواهیم بگویم که آن جنبه سلامت را که شما میفرمایید.
سوال: بله تا مشکلی پیش میآید مدرسه را تعطیل میکنند
نجفی: بله این غلط است، چون ما اهمیت آموزش را متوجه نشدیم همان ضررهای روانی را که عرض کردم حالا اگر اجازه بدهید من بروم در قسمت پیامدهای آموزشی وجه دیگر موضوع در پیامدهای آموزشی کتابهای درسی که الان در مدارس در دهه ۹۰ اینها تالیف شد همه اش رویکردشان رویکردی است که بچهها با همدیگر تلاش کنند کشف کنند مفهوم سازی کنند بروند جلو، کتاب ریاضی رویکردش حل مساله است، کتاب علوم رویکردش کاوش گری است، فارسی رویکردش ارتباطی است، یعنی همه اش مهارت و شایستگی است آیا واقعا با تعطیلی مدرسه ما میتوانیم پاسخگو باشیم که طلاییترین دوران عمر این بچهها در دست ما امانت است. به راحتی تصمیم بگیریم الان در همین تهران و شهرستانهای تهران مجموع استان تهران بالای یک میلیون دانش آموز یک میلیون و سیصد دانش آموز اینها واقعا لحظات مفید عمرشان که قرار است تربیت کودکی اینها اتفاق بیفتد امانت است در دست ما به راحتی با کوچکترین معضلی که در جامعه پیش میآید نگوییم که مدرسه تعطیل شود دیگر حالا من امیدوارم که کار کارشناسی دقیقی افتاده شود که حالا این مدرسه تعطیل شد میزان آلودگی هوا چه قدر فرق کرد، میزان مصرف سوخت، و سلامت بچهها چطور اتفاق افتاد سرجمع این ماجرا به ما نشان میدهد که باید دقت مان را روی این موضوع بالاتر ببریم، بعد اجتماعی اش هم مهم است ما شاید بیشترین چیزی که در دوره کرونا در جامعه حس کردیم بسته بودن مدرسه بوده مدرسه یک نهاد اجتماعی خیلی مهم است مرکز علم است از تاریخچه شروع نهادهای اجتماعی مدرسه یک جایگاه ویژهای دارد ما الان در روستاها که میرویم روستا خیلی دور دست است و بعد امکان این که در آن جا مدرسه باشد نیست در این روستای مرکزی که یک کیلومتر دو کیلومتر آن طرفتر است مدرسه است اهالی روستا نگرانند میگویند این مدرسه باید باشد تا ما احساس کنیم یک مرکز علمی باید اینجا باشد، این یک اتفاق قشنگ است که ما از جلوی در مدرسه میرویم یک شور و اشتیاقی آنجا جاری است و آن حس قطعا در کل جامعه سرایت پیدا میکند حالا شما آن جا را ببنید عرضم این است که برایند این اتفاقات نیاز به تامل بیشتر دارد
سوال: امیدواریم همه مسئولان وزارت کشور، استانداری، محیط زیست کسانی که تعطیلات را اعلام میکنند آنها یک دقتی بکنند سوالی که من دارم این است که بچهها خیلی عقب افتادند به خصوص در دوره ابتدایی چه برنامهای برای جبرانش دارید
نجفی: حالا تعطیلی مدرسه بستر شاد را ما داشتیم از ۲۱ تا ۲۸ دی ماه را من آمار را نگاه میکردم ۱۲ میلیون دانش آموز در شاد حضور داشتند روزانه ۴۰۰ میلیون پیام جابه جا شده روزانه ۷۰ میلیون فایل کلیپ جا به جا شده اینها نشان میدهد که آموزش در جریان بوده، ولی این که آن چه قدر کیفیت داشته، چون همه ما بحث کیفیت را داریم، ولی قطعا برگشت بچهها به مدرسه توجهی که خود معلم دارد و این آسیب ها، چون معلم است که باید برای جبرانش تلاش کند و الهی شکر معلمهای ابتدایی این قدر دغدغه دارند که پای کار هستند هم در فضای مجازی و هم در فضای حضوری که انشالا ما آن آسیبها را کمتر کنیم.
پایان
تعطیل کنید
صبری عطا کن پروروگارا از این همه مسئولینی که ادعا دارن .
jشکر
وزیر آموزش و پرورش رو بر کنار کنید میگه چین تا الودگی ۳۰۰ مدارس تعطیل نمیشه.اخه شما امکانات مدارس چین رو چرا نمیبینی سه ساله درگیر کرونا بودید مدارس سیستم تهویه دارن نه.وهزار مشکل دیگه فقط نشسته حرف میزنه بچه ابتدایی ۴ ساعت تو ماسکه اقای وزیر وحق الناس گردنتونه. تا به هر قیمتی مدارس باز باشه حتی حق الناس سلامتی بچه ها وخانواده گردنتان میماند.هیچ کار مفیدی این مدت نکرده نه در حضوری نه در مجازی سه ساله شاد ضعف داره.همه دنیا از آنلاین بهترین استفاده رو میکنن .اما اینا هیچی بلد نیستن.فقط میگن حضوری. مشکلات حضوری رو هم حل نمیکنن مدارس چرا تحویه برای کلاسا نداره آقای وزیر فقط الکی حرف حضوری رو اجباری کردید .یه روز میگه تغییر شاخص یه روز میگه ماسک.والا سه ساله بچه ها ماسک میزنن آقای وزیر شما کجایی مدرسه رو به چه قیمتی باز نگه داری نباشه اون سوادی که سلامتی توش ارزشی نداره.
بعد میگن مدرسه تعطیله ،اخه کی مدرسه تعطیل شده بچهها که آنلاین درس شونو خوندن حالا کم یا زیاد ،مخصوصا تو مدارس غیرانتفاعی که دقیقا مطابق مدرسه از صبح ساعت هشت تا ساعت دو بعد از ظهر کلاس آنلاین دارن بچهها وخیلی هم عالی وخوب بود والا پسر من کلاس سومه اون دوسالی که آنلاین درس خوندن خیلی بهتر میفهمید تا الان که حضوری کردن واصلا معلما دیگه نمیتونن تمام وقت درس بدن چون بیشتر وقتشونو صرف ساکت کردن بچهها میکنن
اگه من یک دانش آموزم میدونم که هیچکس از بازگشایی مدارس نه تنها خوشحال نشده بلکه ضد حال نیز خورده اند...
خودم یکیشون هستم
آخه هیچی نمیدونن همه مسائل خودشون ابراز نظر می کنند!