رئیس سازمانملی استاندردگفت: فقط درباره شهر تهران می توان گفت سوخت با استاندارد یورو ۴ عرضه می شود و برای کاهش آلودگی هوا، بخصوص در کلانشهرها، باید استانداردهای بهتری هم برای افزایش کیفیت نفت کوره و گازوئیل داشته باشیم .
به گزارش خبرگزاری صدوسیما؛ آقای مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد میهمان برنامه صبحانه ایرانی شبکه دوم سیما بود و درباره وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها وتکالیف قانونی عمل نشده دراین باره گفتگو کرد و دراین گفتگو تأکید کرد: با قاطعیت می توان گفت سوخت با استاندارد یورو ۴ در تهران عرضه می شود و اطراف آن خیر، و در کلان شهرهای دیگر کشور این قاطعیت وجود ندارد.
مشروح این گفتگو را در ادامه میبینید:
سوال: با همین آلودگی هوا شروع کنیم سهم خودتان را در رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا کلانشهرها از جمله شهر تهران چقدر میدانید چقدر سازمان ملی استاندارد به تکالیفش عملکرد و چند تکلیف است که هنوز اجرایی نشده است؟
اسلام پناه: عرضم به خدمت شما اولاً که جا دارد من به نوبه خودم از بابت عقب ماندگیهایی که در انجام تکالیف قانونی در سنوات در رابطه با قانون هوای پاک در سازمان ملی استاندارد احیانا اگر به هم خورده که الان متاسفانه خورده از مردم عذرخواهی کنم خوبه امروز روز پاکی نیست و برای ما هم خوشایند نیست که در یک روزی که هوا از آلایندگیهای نسبی برخوردار است بخواهیم راجع به اینکه تکالیفم آن را انجام داده ایم یا نداده ایم توضیح بدهیم، اما خدمت شما عارضم که سازمان ملی استاندارد در یک سال گذشته توانسته در موضوع قانون هوای پاک چهار تکلیف اساسی داشته و تعدادی ذیل تکلیف داشته تا امروز بیش از ۹۵ درصد از تکالیف را انجام داده مستحضر هستید تکالیف که به ما برمی گردد بیشتر در این حوزه استاندارد نویسی و استاندارد سازی است که ما در این حوزهها توفیقاتی داشته این تا پایان سال این اتفاق به صد در صد خواهد رسید یکی از موضوعاتی که شاید چند سال بعد از تصویب قانون هوای پاک روی زمین مانده بود قریب به ۵ سال در جلسه شورای عالی استاندارد با همت و عزم ریاست محترم جمهور مورد تصویب قرار گرفت و تقریباً میشود گفت آن درصدی که به سازمان ما برمی گردد
انجام شده، اما خوب به هر حال هوا آلودگیهای خودش را است.
سوال: آقای اسلام پناه شما وظایفی را که در سازمان ملی استاندارد دارید را و ارزیابیهایی را که انجام میدهید عوامل اصلی آلودگی هوا را چه میدانید؟
اسلام پناه: نگاه کنید آلودگی هوا عوامل پیچیدهای دارد مطالعات عمیقی در این حوزه انجام شده قسمتی از آن منابع متحرک هستند قسمتی از آن منابع غیر متحرک هستند قسمتی از آن بحث سوخت است قسمتی بحث ناوگان فرسوده است و شیفت ندادن به سمت ناوگان نوسازی شده قسمتی هم برمیگردد به اینکه ۲۸ تا ۲۹ میلیون یا همین حدود خودروهایی یا موتورهایی را داریم که دارد در سطح شهرها اینها میچرخد و اینها احتراق کاملای ندارد و عدم احتراق کامل این ناوگان سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین این باعث میشود که شما اگر بهترین سوختها را هم تهیه کنید و در این این اختیار قرار بدهید نتواند مشکل را حل کند این یک منظومه ترکیبی از دلایل وجود دارد و بایستی یک سری تصمیمات چند وجهی برای این موضوع گرفته بشود به عنوان مثال ما الان از برنامههایی که داریم این است که در اولین جلسه شورای عالی استاندارد میخواهیم که طرحش بکنیم در رابطه با نفت گاز است در رابطه با نفت کوره است در رابطه با خود گاز طبیعی اینها استاندارد اجباری ندارد و در صدد این هستیم که اتفاق دیروز هم در صحن علنی شورای شهر تهران عرض کردیم که اینها را اجباری کنیم به هر حال این حق مردم است که سوختی که به هرحال آثارش میتواند در زندگیشان آثار قابل توجهی باشد و نوع اجباری باشد که ما بتوانیم با این نظارت کنیم رصد کنیم و احکام و اعمال قانون را به آن داشته باشیم دیروز هم من اشاره کردم به این قضیه همین استانداردهایی که در ماه گذشته در جلسه شورای عالی استاندارد اجباری شد اینها را هم در دستور کار قرار دهید.
سوال: در چه زمینههایی بود؟
اسلام پناه: قسمتی از آن برمیگشت به معاینههای فنی که در تجهیزات معاینات فنی که متاسفانه به هر حال معاینههای فنی آن گزارش درست و نتیجه درست و یکسان و برابری را در اختیار مصرف کننده و در ارتباط با یک خودروی مشخص به ما نمیدهد در رابطه با تجهیز شان بود در رابطه با پس پالایشها بود استانداردهای اجباری چندتا استاندارد ملی داشت که ما اینها را اجباری کردیم قسمتی از مواد قانون هوای پاک بود که ما باید در صحنه علنی شورا اجباری میکردیم آنها را اجباری کردیم با مجموعه این ملاحظات من عرض کردم که ما صد درصد تکالیف را داریم انجام میدهیم.
سوال: اگر همه تمام بندهایی که در قانون هوای پاک آمده قانونی آیا اجباری نیست اجرایش؟
اسلام پناه: بعضی از اینها دستورالعمل و آیین نامه میخواهد و آیین نامه هایش باید برود در مراجع قانونی مصوب شود.
سوال: یعنی بعد از ۵ سالگی که تصویب و ابلاغ قانون پاک گذشته هنوز برخی از آیین نامه هایش تصویب نشده؟
اسلام پناه: بله عرض کردم اول عرایض نگفتم که هنوز که هنوزه بعد از ۵ سال؟
سوال: مربوط به سازمان ملی استاندارد است؟
اسلام پناه: آن چندتایی که مربوط به ما موارد و بندهایی که مربوط به ما میشود حداقل بوده که ما اینها را انجام دادهایم، ولی حداکثرهایی هم هستند که حالا به سازمان ملی استاندارد خیلی بر نمیگردد و موارد دیگری که تجدیدنظر شد مثلاً اینکه در رابطه با نفت کوره فرض کنید شنیدم که مقاماتای اشاره کردند در گذشته که ما این را آوردهایم روی ۵۰ ppm و اینها نفت کوره را آمدیم از ۳۵ هزار پی پی ام به ۸ هزار پی پی ام استاندارد تجدید نظر شده اش را وصل کردیم ما الان باورمان این است که هشت هزار هم زیاد است، ولی خوب ۳۵۰۰۰ ای که داشت میسوخت جای خودش را داشت این یک تجدید نظرهای اینطوری را خیلی با سرعت و دقت و باکیفیت در دستور کار داریم البته مخالفت هم هستیم که ما بخواهیم یک اعمال قانونی بکنیم این طور نیست که بیایند بگویند خوب است و بگویند ما موافق هستیم واکنش نشان میدهند.
سوال: نمونه برداریهایی که از بنزین مصرفی انجام میشود با چه فواصل زمانی است آخرین بار در تهران مثلاً کی انجام شده؟
اسلام پناه: ببینید نمونه برداریها قبلا فصلی بوده یعنی یک نمونهی را فصل گرم و یک نمونه را فصل سرد برداشت میکردند و ما الان این نمونهها را نه تنها در جایگاهها بلکه درتمام پالایشگاهها این برای اولین بار دارد اتفاق میافتد نمونه برداری در پالایشگاه اتفاق میافتد که ما بتوانیم سبد کار را قشنگ ارزیابی کنیم تقریبا ماهیانه اتفاق میافتد.
سوال: در تهران برای اینکه مشخص شود که بنزینی که دارد توزیع میشود حتماً بنزین یورو ۴ است طبق الزامی که برای توزیع یورو۴ در کلانشهرها گذاشته شده و طبق قانون هوای پاک وزارت نفت این بوده سه سال پس از ابلاغ اجرای قانون پاک حتماً بنزین یورو ۴ و پنج را توزیع کند آخرین نمونه برداری در تهران کی بوده؟
اسلام پناه: نگاه کنید در تهران در آذر ماه نمونه برداری انجام دادیم و بنزینی که در شهر تهران توزیع میشود بنزین یورویی است.
سوال: یورو چند است؟
اسلام پناه: یورو۴
سوال: میخواهم صادقانه پاسخ بدهید؟
اسلام پناه: کاملا صادقانه است.
سوال: در تمام جایگاههای بنزین در سطح شهر تهران بنزین یورو ۴ دارد توضیح میشود؟
اسلام پناه: کاملا صادقانه بنزین یورو ۴ بنزین شهر تهران عنایت داشته باشید یورو ۴ است، اما خوب کالا در شهرستانها یک موضوع دیگری دارد و در شهرهایی که با فاصله از تهران قرار دارند توزیع یک موضوع متفاوت دارد.
سوال: حاشیه تهران بنزین یورو ۴ است؟
اسلام پناه: با اطمینان میتوانم بگویم نه
سوال: خوب چرا، چون نمونه برداری نکردهاید؟
اسلام پناه: نه نگاه کنید نمونه برداری که ما کردیم توزیع بنزین که به عهده ما نیست.
سوال: نظارت هم بر عهده شما نیست که بنزین با استاندارد که مصوب است باید توزیع شود؟
اسلام پناه: نه اتفاقاً نظارتش هم بر عهده ما نیست ما نظارت در پالایشگاهها میکنیم نظارت بر توزیع و اینکه الان این چه کیفیتی دارد و چه میخواهد بسوزد.
سوال: برای اینکه مطمئن بشوید که دارد اجرا میشود آن استاندارد یا تکلیف چه می کنید؟
اسلام پناه: از جایگاه آن نمونه برمیداریم.
اسلام پناه: به همین خاطر میگویم که ما در شهر تهران با نمونه برداریهایی که داریم نمونه یورو ۴ در شهر تهران آن، ولی در پیرامون همچین تاییدیه ای نمیدهم و تاکید ما هم بر این بوده که بالاخره دستگاههای سوخترسان که وظیفه تامین انرژی را به عهده دارند بایستی بنزینی را تولید بکنند که از اکتان مناسبی برای احتراق بهتر برای کیفیت سوخت بالاتری برخوردار باشد و مواردی اگر حتی در کلانشهرهای غیر از تهران دیده بشود تمام اینها گزارش میشود به مقامات قضایی، البته خوب سازمان محیط زیست هم یک وظایف قانونی دارد که یحتمل به وظایف عمل میکند، ولی ما در این موضوع فنی کیفیت هم استانداردسازی میکنیم هم انطباقش را میسنجیم و گزارش را هم میدهیم به مقامات عالی کشور که در جریان مسائل قرار بگیرند.
سوال: در سایر کلانشهرها هم میتوانید بگویید که بنزین یورو ۴ دارد توزیع میشود یا نه غیر از تهران، چون طبق قانون باید در کلانشهرها بنزین یورو ۴ توزیع شود؟
اسلام پناه: فکر میکنم در همه کلانشهرها این اتفاق نیفتد البته خوب وزارت نفت باید جواب تکلیف قانونی اش را بدهد وزارت نفت خوب قاعدتاً باید در موضوع سوخت یک کمی با دقتتر و با حساسیت بیشتری و با جانب احتیاط به سمت مردم عمل بکند و سعی کند از مسائلی که حالا دامن شان را میگیرد
به سمت مسائلی با استراتژیهای جدید برود، چون روزمرگی آسیب میزند یعنی ما باید استراتژی خودمان را در حوزه سوخت بتوانیم.
سوال: یک کمی صریحتر صحبت میکنید متوجه نمیشوم که روزمرگی چی است که دستگاههای مختلف به آن دچار ممکن است بشوند؟
اسلام پناه: من جای نفت که نباید صحبت کنم.
سوال: نه جای نفت صحبت نکنید شما دیروز در جلسهای که با شورای شهر تهران داشتید گفته اید که اگر که اقدامات سازمان ملی استاندارد انجام نداده بود وضعیت خیلی بدتر از این بود ما الان کلا از اول سال ۱۴۰۱ دو روز هوای پاک در تهران داشتیم و بیش از یک ماه است که همینطور است به غیر از یکی دو روزی که برف در حال باریدن بود نشسته بوده تمام روزها هوای آلوده بوده یا برای گروههای حساس یا برای تمام گروهها و مدارسی که از چهار ماه ۴۰ روز رفته اند سر کلاس امروز چهل و یکمین روز است چه کارهایی باید انجام میشده که نشده خیلی با صراحت با مردم صحبت کنید میدانید نمیتوانم قبول کنم که نقش نظارتی ندارید، چون ارزیابی دارید میکنید الان یک رب گوجه آقا استاندارد دارد اگر مهر استاندارد روی آن نباشد کسی نباید آن را تولید کند و بفروشد و مردم هم بروند مصرف کنند چه برسد هوا بنزین که مدام داریم استنشاق میکنیم و روزهای آلودهای که در سطح کلان شهرها داریم کدام دستگاهها به نظر شما بر اساس ارزیابیهای شما به تکالیفشان عمل نکرده اند؟
اسلام پناه: صلاحیت اینکه کدام دستگاهها عمل نکرده اند یا کردهاند به عهده من نیست من در رابطه با دستگاه خودم باید اظهار نظر کنم
سوال: در مورد دستگاه خودتان ۹۵ درصدی که با قاطعیت میگویید انجام دادید؟
اسلام پناه: با قاطعیت آنچه که ارزیابی ما را هم دستگاههای نظارتی قوه مجریهای دارند به هرحال مقام قضایی ما را ارزیابی میکند همانطور که مسئولین پیش این سازمان را احضار میکند و بازپرسی میکند و سوال میکند از آنها و این معلوم است که یک ارزیابی دارد در این حوزه انجام میشود آنچه که من میگویم مردم من را به عنوان یک آدم صریح میشناسند آنچه که میگویم مصداق حقیقت است به جهت اینکه من بیشتر از شما وکیل مردم هستم به جهت اینکه من رئیس سازمان ملی استاندارد هستم باید با عموم مردم مسائل را مطرح کنم و واقعاً هم آن نکتهای که شما اشاره کردید و سوال کاملا درست است من یک اشاره به آن داشته باشم که دلیلش چیست زمانی که ما آمدیم گفتیم که گازوئیل را جای نفت کوره بسوزانید یعنی نفت کوره با آلودگی ۳۵۰۰۰ پی پی ام آمدیم با گازوئیل حول و حوش ۷۰۰۰ یا ۶۵۰۰ پی پی ام جایگزین کردیم چیزی نزدیک ۲۷ و ۲۸ هزار پی پی ام گوگرد کمتری به هوا وارد شد این آن چیزی بود که من اشاره کردم نگاه کنید اینها سخت گیری است .
سوال: ولی باز هم گوگرد جز بالاترین آلایندهها سطح شهر تهران هست؟
اسلام پناه: بله هست شکی در آن نیست گوگرد جزء بالاترین آلایندهها هست دلیل اصلی آن هم این است که سوخت فقط مشکل دارد ،سوخت میتواند کیفیت لازم را نداشته باشد انطباق لازم را نداشته باشد لوازم و وسایل فرسودهای که اینها بالاخره الان من عرض کردم ۲۸ تا ۲۹ میلیون خودرو دارد در شهر میچرخد شهر در خود شهر تهران دو میلیون و نهصد هزار خودرو و موتور فرسوده دارد کار میکند شما بهترین سوخت دنیا را که وارد این خودرو فرسوده بکنید چی تحویل شما میدهد ببینید من یک اشاره بکنم گازوئیل با ۵۰ ppm تولیدی این را در بعضی از نیروگاهها و پالایشگاهها داریم ۵۰ پی پی ام در بعضی از پالایشگاهها حتی زیر ۵۰ هم داریم تا ۱۰ هم داریم، اما این گازوئیل دیگر ارزش سوختن ندارد در خیلی از نقاط دنیا این گازوئیل حتی مزیت و قیمتش از بنزین بالاتر است اگر بنا باشد که ما این را هدایت میکنیم به سمت ناوگان نه به سمت نیروگاه اگر بنا باشد که این برود در ناوگان فرسوده هر چقدر که این کیفیتش هم بالا باشد آثار خروجی اش آثار آلودگی خواهد بود آنچه که من دارم میگویم در رابطه با دستگاه خودمان من وظیفه دارم ارزیابی کنم ارزیابی دیگر دستگاهها وظیفه من نیست دستگاه ما تا پایان سال ۱۰۰ درصد تکالیف قانونی مان را انجام میدهیم الان روی ۹۵ هستیم یک ۷۰ درصد کاتالیز را ما داریم باید صد بشود آن هم انجام میشود داریم تشریفات کمیتههای ملی را بررسی میکنیم که انشاالله برگزار بشود و دستگاه در یک سال گذشته این را با قاطعیت عرض میکنم من از بابت چهار تا ۵ سال گذشته عذرخواهی کردم، ولی این را با قاطعیت عرض میکنم در یک سال گذشته به ماموریت و تکلیف قانونی اش عمل کرده است.
سوال: دیروز گفتید که سازمان ملی استاندارد باید آزادی بیان داشته باشد بعضی جاها میآیند شما را تهدید میکنند؟
اسلام پناه: نه ما آزادی بیان داریم.
سوال: چرا گفتید پس؟
اسلام پناه: آزادی بیان صددرصدی الحمدالله داریم.
سوال: پس دستگاهی نبوده که شما را تهدید کند که گزارش ما را منتشر کنید؟
اسلام پناه: بالاخره نگاه کنید به عنوان یک دستگاه نظارتی شما حتماً مطلع هستید به عنوان یک دستگاه نظارتی ما رفتارهای تلخی را میتوانیم داشته باشیم دوست دور خودمان پیدا نمیکنیم به هر حال هم از بنگاه بخش خصوصی گرفته تا عمومی تا دولتی به هر حال ما هر کدام از اینها را بخواهیم تلنگر یا اعمال قانونی کنیم یک صدایی در میآید لذا آزادی داریم که الان داریم با شما اینجا صریح صحبت میکنیم.
سوال: خیلی متشکرم که صریح پاسخ میدهید یک سوال آخر هم دارم آسانسور شورای شهر را کی پلمپ میکنید گفتید استاندارد نیست؟
اسلام پناه: اعلام کردیم که یک فرجه زمانی به آنها دادیم اصولاً ما فرجه میدهیم سعی میکنیم که یکهویی عمل نکنیم فرجه دادیم که اگر آسانسور تان درست نشود برابر قانون طبیعتاً اعمال میشود خودشان هم اطلاع نداشتند آقای رئیس شورا اظهار بی اطلاعی کردند و قول دادند که در اولین فرصت گفتیم که ما هم به شما کمک میکنیم.
سوال: بسیار عالی در یک دقیقه پایانی در مورد کم فروشیها و وزن کالاها میدانم که سازمان تعزیرات باید ورود کند شما هم نظارتهایی دارید در این زمینه؟
اسلام پناه: در کم فروشی ما اخیراً یک مصوبهای گرفتهایم این که دارم میگویم همه اولین بارها است دارم تاکید میکنم که از بابت همه کمکاریهای گذشته هزار بار هم که لازم باشد از مردم شریف که ما وکیل آنها هستیم و حق الناس گردنمان است عذرخواهی میکنم، اما این حالی که دارم میگویم اولین بارها است در رابطه با کم فروشی ما اولین بار اول سال ورود کردیم سال ۱۴۰۱ شروع کردیم در بحث کم فروشی کم فروشی عدد خیلی بالایی داشت در حوزه و صنعتهای مختلف الان که با شما صحبت میکنم طبق آخرین گزارشی که من دادم هفته گذشته روی ۳۷ درصد کم فروشی بود که حالا باید کار کنیم این را کم کنیم.